Boti Attila Nikos
Boti Attila Nikos

Tartalom

Grgorszgrl
 
Krtrl bvebben
 
Korfu szigete
 
Grgorszgi utak
 
On-line Foglals
 
Grg Videk
 
Repljegy rendelse
 
Rdi-TV
 
On-line TV
 
Levl a szerkesztnek

 
Partnereink
 
Naptr
2025. Mrcius
HKSCPSV
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Pontos id
 
Trtnelem
Trtnelem : Ganmdsz nyomban- homoszexualits az kori Athnban

Ganmdsz nyomban- homoszexualits az kori Athnban

Nikos Boti Attila  2010.03.22. 22:07

Amikor Zeusz, az istenek kirlya beleszeretett Ganmdszbe, sas kpben szllt a fldre, hogy kielgtse vgyait. Zeusz ilyesfle fldi kicsapongsai – felesge, Hra szinte bosszsgra – mindennaposak voltak, ez az eset azonban klnbztt a tbbitl: az elcsbtott Ganmdsz ugyanis fi volt. A fiszerelem teht mg az olmposzi istenek szmra sem volt ismeretlen, noha kivtelnek szmtott. Annl klnsebb, hogy Athn trtnetben volt olyan idszak, amikor bizonyos trsadalmi rtegek szmra ppen ez a kivtel jelentett bevett gyakorlatot, s a nkkel val rintkezst valamifle szksges rossznak tekintettk: eszkznek, amelynek segtsgvel trvnyes utdokat lehetett nemzeni. Vajon mirt alakult ki az a szemllet, amely a homoszexualitst a heteroszexulis kapcsolatnl magasabbra rtkelte?


Kr. e. 416 janurjban – ha hihetnk Platnnak – Agathn, a fiatal s jkp drmar hzban sszegylt Athn szellemi letnek szne-java, hogy megnnepelje a hzigazda els gyzelmt a tragdik versenyn. A lakomn, szaktva az vszzados hagyomnyokkal, nem pusztn ettek-ittak, mulatoztak, nekeltek s fuvolslnyokkal szrakoztak a meghvottak, hanem elhatroztk, hogy valamennyien tartanak egy-egy magasztal sznoklatot a szerelemrl. A platni rsban megrktett hat sznoklat kzl mindegyik foglalkozik a fiszerelemmel, s ez annl is meglepbb, mivel a frfiak s nk kztti szerelmet mindssze hrman emltik. A komdiar Arisztophansz kis mesjben egyenrangknt brzolta a frfiak s nk, frfiak s frfiak, valamint nk s nk kapcsolatt. A tbbiek pedig, ha egyltaln megemlkeztek a heteroszexualitsrl, azt a Kznsges Aphrodit (Aphrodit Pandmosz) mvnek tartottk, mg a fiszerelmet az gi Aphrodit (Aphrodit Urania) adomnyaknt dicsrtk. rvelskben az jtszotta a legfontosabb szerepet, hogy a homoszexualits nem pusztn a nemi vgy kilsre szolgl testi kapcsolat, hanem egy-egy felntt frfi (erasztsz) s egy serdl fi (ermenosz) lelki vonzdsa, sszefondsa, amelynek rvn az ifj az ltala csodlt frfitl aprnknt megtanulja, mi a helyes viselkeds felntt frfiak trsasgban, milyen ernyeket kell elrnie, hogy az llam megbecslt polgra lehessen, s a mveltsg megszerzsnek tjn is megteszi a legfontosabb lpseket. A krds mrmost az, hogy vajon ezek a szempontok milyen szerepet jtszottak, ha jtszottak egyltaln, a frfiak s nk kapcsolatban?


Hzassg, szerelem

Athnban nem ismertk az llami oktatst, minden polgr maga szervezte meg gyermekei neveltetst, amely a legtbb esetben aligha jelentett tbbet, mint a betvets elsajtttatst. Az rs-olvass mgis sokkal elterjedtebb volt az athniak krben, mint, mondjuk, a 19. szzadi Magyarorszgon. Az a polgr ugyanis, aki nem tudta elolvasni az Agorn vagy ms nyilvnos helyen fllltott ktblkon, sztlken nyilvnossgra hozott trvnyeket s npgylsi hatrozatokat, nmagt rekesztette ki a politikai letbl, s polgrtrsaitl megkapta a gnyos idiotsz, vagyis „magnletbe visszahzd ember” minstst. A sz ksbbi fejldstrtnete bizonytja, hogy ez az tlet nem lehetett klnsebben hzelg. A polgrok hajnaltl dlig dolgoztak sajt mhelykben vagy birtokukon, dlben szunykltak egy kicsit, majd dlutntl a sttsg belltig nyilvnos helyeken, az Agora oszlopcsarnokaiban vagy a tornacsarnokokban tltttk az idt, beszlgettek, politizltak, s megismertk egymstl, valamint a tvoli vidkekrl Athnba sereglett idegenektl a vilg dolgait. A npgylsek, nnepek, lakomk, sznhzi eladsok s sportversenyek szintn seregnyi kzs lmnnyel, beszdtmval szolgltak. A nk azonban a legtbb ilyesfle esemnyrl ki voltak zrva, s tanulni is csak kevs lnynak volt lehetsge.

Az elkelbb s gazdagabb csaldok lenyai-asszonyai egsz letket apjuk, ksbb pedig frjk hzban tltttk rokon asszonyok s rabszolgank trsasgban. A grg frfiak fltkenyen rkdtek asszonyuk erklcsei fltt, mivel biztostani akartk, hogy trvnyes rksk valban tlk, ne pedig a csald valamelyik bartjtl szrmazzk. Ez a bezrtsg, informci- s lmnyszegny letmd alaktotta a nk lett, sajtos hagyomnyait s korltozott ismeretanyagt. Elzrtk ket a frfiak nnepeitl? Lettek ht sajt nnepeik, mint pldul a Theszmophoria, ahov a frfiak nem tehettk be a lbukat. A grg nk nevelsben a hztartsi ismeretek, gyereknevels, szvs-fons elsajtttatsn volt a hangsly. A frfiak vilgnak durvasga s erszakossga csak a hbork sorn vagy az estnknt hazatr, lakomkon elzott frj szemlyben hatolt be krkbe. Mit kezdhetett egymssal egy ilyenformn nevelt frfi s asszony – a gyermekek ltrehozsn kvl? Ami a frjnek fontos volt az letben, azt felesgvel nemigen oszthatta meg, hiszen ehhez hinyoztak az asszony ismeretei. De a nk sajtos problmi – a gyermek betegsge, a hzi rabszolgk viselt dolgai, az asszonyok civdsai – sem jelentettek frjk szmra klnsebben rdekes beszdtmt. Ha a szerelmet kt ember testi s lelki kapcsolataknt fogjuk fl – mint ahogy ezt maguk a grgk is tettk –, gy frj s felesg kztt ez nehezen alakulhatott ki. Mg azokban az llamokban is, ahol a lnyok valamifle szervezett nevelsben rszesltek, mint pldul Sprtban s a leszboszi Mtilnben, ezt a frfiak vilgtl hermetikusan elzrt kzegben kaptk meg, s gy nem csoda, hogy virgzott krkben a szerelemnek az a formja, amely – Szapph mkdse folytn – ppen Leszboszrl kapta a nevt. A hzassg szmukra a gondtalan lenylet vgt jelentette, ezrt bcsztak a leend asszonyok siratnekekkel lnysguktl.

A kt nem ilyesfle, intzmnyestett elszaktsa a frfiak szmra sem jelentett klnsebb rmt, noha ppen k hoztk ltre genercik sorn ezt a termszetellenes llapotot. A szerelmet annak lelki kiteljesedsvel egytt sajt felesgktl nem kaphattk meg. Az olcsbb prostitultak (pornk) vagy rabszolgank „szolgltatsai” sem jelenthettek kiutat, mivel ezeknek az asszonyoknak egy rsze mg grgl sem tudott, mveltsgk szintjrl nem is beszlve. Voltak termszetesen magasan kpzett rmlnyok, hetairk is, akik a legjobb krkben forogtak, a vros politikai s szellemi letnek fontosabb szereplit a lehet legkzelebbrl ismertk, s lakomkon akr vitba is szllhattak velk, m egy velk tlttt jszakt csak nagyon kevesen engedhettek meg maguknak, a tarts kapcsolat megvsrlsa pedig mg ennl is borsosabb sszegbe kerlt. Az mr ms krds, hogy a vsrolt szerelem milyen mrtkben ptolhatta az igazit. Ennek ellenre nem lehetett vletlen, hogy Periklsz, miutn megismerkedett a szp, mvelt s szellemes Aszpaszival, elvlt felesgtl, s elvette a miltoszi szpasszonyt, aki attl kezdve hsgben s szerelemben lt a nagy politikussal. Periklsz szerencsje kivtelesnek mondhat. A legtbb athni frfi szmra nem tnt jrhat tnak felesgl venni egy volt hetairt, ami egybknt is seregnyi kockzattal jrt, mivel ppen Periklsz szavaztatta meg azt a polgrjogi trvnyt, amelynek rtelmben a nem athni asszonytl szrmaz gyerekek nem kaphattk meg az athni polgrjogot. Ez all termszetesen sajt fiai sem jelentettek kivtelt. Az, hogy vgl mgiscsak megkaptk a polgrjogot, Periklsz hatalmas tekintlyt bizonytja. A tbbi mvelt s a testi szerelemnl tbbre vgy polgr szmra azonban csak egyetlen t maradt: a homoszexualits. A Lakoma sznokai az eltorzult trsadalmi viszonyokbl fakad szksgbl kovcsoltak ernyt.


A gazdasgi homoszexualits

Hiba lenne azt gondolni, hogy a platni modell a grg homoszexualits minden megnyilvnulsi formjra alkalmazhat. Az egyszerbb emberek krben a fntebb vzolt problmk jobbra ismeretlenek voltak. Nem azrt, mert k nem vgytak lelki partnerre felesgk szemlyben, hanem azrt, mert a parasztok s parasztasszonyok, piaci rusok s kofk lmnyanyagban s mveltsgben nem voltak akkora klnbsgek, mint a trsadalmi elithez tartoz frfiak s nk esetben. A parasztasszony ppgy rszt vett a falusi munkkban, mint a frje, a kofa pedig a frfiak mellett rult a piacon. A htkznapi lettl nem voltak, nem is lehettek olyan mdon elzrva, mint az arisztokratk asszonyai. Azt hihetnnk, hogy ennek kvetkeztben a homoszexualits az arisztokrcia belgye volt, amelyet a htkznapi ember ppolyan tvolrl szemllt, mint az arisztokratk ltal tenysztett lovak versenyt. Forrsaink termszetesen kevesebbet rnak a kisember vilgrl, mint a politikusok s mvszek letrl, annyi azonban e kevsbl is kitnik, hogy a frfiak egyms kztti kapcsolata a szegnyebb rtegek krben sem volt ismeretlen. m ennek okai egszen msutt keresendk, mint a trsadalmi elit esetben.

A kisbirtokos parasztsg szerny fldecskje legfljebb egy ngytag csald eltartst tette lehetv. Grg szoks szerint azonban az apa halla utn a legtbb llamban egyenlen osztottk fl az rksget fiai kztt. Az ily mdon sztaprzdott birtok mr egy kisebb csaldot sem tudott eltartani. Az archaikus korban gy alakulhatott ki relatv tlnpeseds, amely grgk szzezreit knyszertette j haza keressre: ezt a kirajzst hvjuk nagy grg gyarmatostsnak. Termszetesen nem mindenki vllalkozott szvesen a vrosalapts kalandjra. A csaldok megprbltk sajt szintjkn megoldani a feszt problmt. A legkzenfekvbb megolds a ms trsadalmakban is jl ismert egykzs volt. A boithiai parasztklt, Hsziodosz a Kr. e. 7. szzadban azt ajnlotta, hogy egy csaldban csak egy gyerek legyen, mghozz fi. A gyerekszm cskkentsekor azonban a grgk olyan brutlis eszkzket is ignybe vettek, mint a gyerekek kittele (gondoljunk csak a kitett gyermek gyakori irodalmi motvumra) vagy a lenygyerekek eladsa a vrosi nyilvnoshzaknak.

A szletsek szmt kezdetleges mdszerekkel prbltk kordban tartani. Hsziodosz tankltemnye azt javasolja, hogy a fi 30 esztends kora eltt ne hozzon a hzhoz felesget, nhny vtized mlva Szoln mr a 35 ves kort tartja megfelelbbnek. Ha figyelembe vesszk a viszonylag alacsony tlagletkort, egy 35 ves frfi mr meglett embernek szmtott. A cl nyilvnval volt: minl ksbb alapt valaki csaldot, annl kisebb lesz megszlet gyermekeinek szma. Csakhogy a hzassgon kvli nemi kapcsolatot szigoran bntettk, a hzassgtrt pedig, akit ms felesgnek trsasgban rajtakaptak, a helysznen meg lehetett lni. Knnyen belthat, hogy mindazok az ifjak, akik anyagi okoknl fogva knytelenek voltak elodzni a csaldalaptst, s ppen szegnysgk miatt a prostitci ignybevtele sem jelenthetett szmukra tarts megoldst, kb. 16 s 30-35 ves koruk kztt szinte rknyszerltek a homoszexualitsra. Taln ppen erre cloz Arisztotelsz, amikor azt rja: a krtaiak, „hogy ne legyen annyi gyerekk, megengedtk a frfiak egymssal val nemi rintkezst”.


Beavatsi homoszexualits

Az is meglehet azonban, hogy Arisztotelsz odavetett megjegyzse egy egszen msfajta intzmnyre utal, amelyet „beavatsi homoszexualitsnak” nevezhetnk. E szoks emlkt tbb grg szerz is megrizte; legrszletesebben Sztrabn r rla. Az Augustus-kori szerz si krtai szoksnak tartja az ifjak elrablst. A szerelmes frfi hrom-ngy nappal elbb bejelenti a hozztartozknak, hogy el akarja rabolni a kiszemelt fit. A csaldtagok nem rejtik el az ifjt, s az elrablt is csak tessk-lssk ldzik, mert igazbl rlnek, hogy ilyen megtiszteltets rte ket. Az elrabl kt hnapig lhet egytt a fival. Egytt laknak s egytt vadsznak, majd a kt hnap elteltvel a frfi egy hadikpenyt, egy krt s egy kupt ajndkoz a finak. Ezeket az ajndkokat trvny rta el, de termszetesen rtkesebb adomnyokkal is el lehetett halmozni a szeretett fit. Az krt Zeusznak kellett flldozni, s az ldozati lakombl az elrabl s ksri is rszesltek. A kzs vadszat, a hadikpeny s a kupa mind-mind a frfiak vilgba val beavats kellkei. A vadszat a rgi, taln mg trzsi vadszhagyomnyokra emlkeztet, a hadikpeny a katonskodsra, a kupa pedig a frfiak asztaltrsasgra, amely Krtn legalbb olyan fontos szerepet jtszott, mint Sprtban. A jelensg, ha nem is elrablssal egybektve, Sprtban is termszetes volt. Olyannyira, hogy az llam vezeti, az ephoroszok megbntettk azt, akinek nem volt ilyen kapcsolata. A beavatsi homoszexualits, pontosabban paederasztia teht egy sorsfordulhoz kttt rtus, amely a figyermeket tvezeti a nk vilgbl, ti. az anya kzegbl a frfiak vilgba, a vadszok s harcosok kzssgbe. Platn gy tartotta, hogy az a legjobb hadsereg, ahol a katonk egyms szereti, mivel a szeretje szeme lttra mindegyikk szmra nagy szgyen lenne pajzsukat elhajtva megfutamodni. Ezt az elmletet a thbaiak Szent Phalanxa a gyakorlatban is megvalstotta.

A grg beavatsi paederasztia si voltrl s elterjedtsgrl heves vita folyik napjainkban. A vita egyik trgya az a tbb tucat sziklafelirat, amelyet Thra szigetn, Apolln szentlye s az ifjak tornacsarnoka kztt fedeztek fl. A feliratok tartalma egyrtelm: „Pheidippidasz szeretkezett”; „Timagorasz s Emphersz s n szeretkez[tnk]; „[Apolln] Delphiniosnl, Krimn itt szeretkezett [Amotinnal], Bathklsz fival, […] testvrvel”. A szently kzelsge s egyes feliratok Apollnra val hivatkozsa folytn tbb kutat egyrtelmen beavatsi paederasztia emlkt ltja ezekben a szvegekben, msok azonban azt lltjk, hogy mi sem idegenebb egy grg szentlytl, mint az ilyesfle „gyakorlat”, s a feliratok keletkezst kielgten magyarzza az ugyancsak kzel lv tornacsarnok. A tornacsarnokokban meztelenl gyakorlatoz ifjak ltvnya ugyanis valsggal vonzotta maghoz a vrosbeli homoszexulisokat, akik itt vlasztottk ki jvendbeli partnerket. A sprtai tornacsarnokok istene pedig nem volt ms, mint Ersz. A grg vilgban klnben is gyakoriak az ilyen tmj feliratok. Thaszosz szigetn nemrg kerlt el 57 hasonl felirat a Kr. e. 4. szzadbl: „Atsz szp, szparc, des boldog; Atsz csillagorcj; Anthipposz szparc; Hrophn arany; Miszkoszom, des.” Ezek a sziklba karcolt vallomsok feltehetleg egy kzeli erd katoninak s az ott kikpzett ifjaknak (ephboszoknak) a htkznapjaiba engednek bepillantst. A grgk, mint lttuk, nyltan, st egyes esetekben bszkn vllaltk homoszexulis kapcsolataikat, de mlyen megvetettk s a trvny szigorval ldztk a homoszexulis prostitcit.


A homoszexulis prostitci

Mg egy hetaira, vagyis kvalifiklt ni prostitult szmra mg a legmagasabb krkbe val flemelkeds s betagozds sem volt lehetetlen, a prostitcira vetemed szabad szlets ifjt kizrtk az llampolgri jogok gyakorlsbl, nem szlalhatott fl a npgylsen, nem viselhetett semmifle hivatalt, nem tehette be a lbt a szentlyekbe, s ha a trvnyt megszegte, letvel lakolt. Az athni trvnyhozk ltszlag ktfle mrcvel mrtek: msok esetben megtoroltk azt, amit a maguk szmra megengedhetnek tartottak. Ez azonban nem gy volt. A tolerlt homoszexualits ugyanis alapveten klnbztt a homoszexulis prostitcitl. Egyrszt nyilvnval volt, hogy mind a „platni”, mind a „gazdasgi”, mind pedig a „beavatsi” homoszexualits voltakppen biszexualitst jelentett: a polgr eleget tett az llam vele szemben tmasztott ignynek, hogy hzassgot kssn s utdot hozzon ltre. Ez ugyanis elengedhetetlen volt a polisz fnnmaradshoz. Msrszt egy frfi s egy serdl fi idleges kapcsolatrl volt szl, amelynek eredmnyekppen az ifj a polisz hasznos polgrv vlt. Harmadrszt e kapcsolatok nem pusztn a nemi vgy kielgtsre irnyultak, hanem rszint ritualizlt, rszint pedig gazdasgilag vagy trsadalmilag kvnatosnak tallt clok elrst szolgltk. A homoszexulis prostitci azonban a grgk szemben a frfi s frfi kztti magasabb rend kapcsolatot leszlltotta a frfi-n kapcsolat alacsonyabb rangjra.

A fntebb flvzolt hrom tolerlt paederasztia-tpus termszetesen nem mindig s mindenhol jelent meg ennyire tisztn elklnthet formban. A „platni” paederasztit pldul sokan a „beavatsi” homoszexualits tovbbfejlesztett vltozatnak tekintik, hiszen ahogy a krtai ifjt bevezetik a vadszok s harcosok vilgba, ugyangy vezeti be az erasztsz az athni ermenoszt a mvelt polgrok kz. Msik oldalrl viszont a „gazdasgi” homoszexualitsnak is vannak beavatsi aspektusai, hiszen a paraszt-polgrbl ppgy a polisz nehzfegyverzet katonja lesz, mint a kzepes vagyonnal rendelkez vroslakbl. Ha a „beavatsi” homoszexualits valban si hagyomnyra vezethet vissza, akkor ennek a parasztok vilgban ppgy jelen kellett lennie, mint a magasabb trsadalmi rtegek kzegben. Egy azonban bizonyos: a grgk ltal elfogadhatnak tartott, st ltalnosan gyakorolt paederasztia mellett az ettl eltr, pusztn a nemi vgy kielgtst szolgl homoszexualits megvetst s egyrtelm trsadalmi elutastst vltott ki.

Nmeth Gyrgy:

t Kenyr.hu Magazin

 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
GRG FRUM
 
STEFANOS APARTMAN
 
Arna2000
 
Grg receptek
 
Ajnlott oldalak
 
Krj Hrlevelet
E-mail cm:

Feliratkozs
Leiratkozs
SgSg
 
Ltogatk szma
Induls: 2004-08-10
 
Letltsek szma
 
Rlunk a mdiban
 
Gygyt videk
 
G-mail
Felhasznlnv:
Jelsz:
  SgSg

j postafik regisztrcija
 
Tartalom

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!