A grg karcsony legismertebb alakjai a kalikantzarik (καλικαντζαροι, καλικαντζαράκια), a gonosz mank. A tztl tart kis koboldok mlyen a fld alatt lnek, de karcsony s vzkereszt kztt feljnnek bosszantani az embereket. A kmnyen keresztl lepik el a hzat: zajt csapnak, eltntetnek dolgokat, eltrik a poharakat.
Krtn gy tartjk, hogy elsdleges cljuk elfrszelni a Fldet tart hatalmas fageredt, s a Fldet kibillenteni a helyrl az emberekkel egytt. Szerencsre a gerenda j vastag, gy nagyon sok id kell ahhoz, hogy teljesen tvgjk. Ha egyszer mgis sikerl nekik, tbb mr nem jnnek majd fel karcsony este a mlybl. Tizenkt napig vannak kztnk, majd visszamennek tovbb frszelni.
A krtaiak karcsony este s vzkereszt kztt - mikor a kalikantzarik itt vannak - nem esznek olvt, babot s fgt, hogy ne njn bibircsk az orcjukra.
Epiruszban tizenkt orst helyeznek a tzhely el, hogy a kalikantzarik azt ltvn ne msszanak le a kmnyen.
Grevena vrosban szoks a hzak egyik sarkba egy tuskt lltani s meggyjtani, hogy a lng megvdje a csaldot a kalikantzariktl.
Vzkeresztkor Monastiraki, Volaka, Petrousa, Xiropotamo, Pirgi s a Drama-kzeli Kali Vrisi laki feleleventik az Arapides szokst. A kvetkez v bsgt s egszsgt biztostani hivatott klnleges, varzslatos esemnyre sszegylnek a krnykbeliek. A csoportot - melynek kzppontjban a beltzttek, a Tseta-k vannak - az Arapides-ek, a Giliges-ek, a Nagyapk s a Tsoliades-ek alkotjk. Az Arapides-ek fekete kecskebr gnyt s csuklyt, derekukon harangokat viselnek, mg a Giliges-ek s a Tsoliades-ek ni ruhba ltznek. Hzrl hzra jrva jkvnsgokat mondanak s jkvnsgokat fogadnak a hziaktl, majd a falu ftern eljtszk a szntst s magvetst. Az esemny tnccal zrul.
A pondoszi menekltek lakta makedn, trk s thesszliai falvakban karcsony este heten Momogeri-k lesznek: a medve, ami az ert; az regasszony, aki mltat; a menyasszony, aki a jvt; a l, ami a fejldst; az orvos, aki az egszsget; a katona, aki a vdelmet; a kecske, ami az telt szimbolizlja, valamint mg a tlap, aki a napokon bell rkez jvet. A beltztt csapat egsz nap az utckat jrja dobbal s zournas-szal (tradcionlis fafvs hangszer), a ht bolondoz fszereplt a falu apraja-nagyja kveti. Mindegyikk kivlaszt valakit a sokadalomban, s mindaddig nem tgt tle, amg az fel nem knl valamit. Ha az illet nem fizet, a momogeros arcon nti joghurttal. Nem egyszer kln megfizetik a momogerost, hogy ntsn le valakit.
A biznci idkben Pondosban a Momogerik a termkenysget, a trk megszlls alatt a korrupcit, a trk urak, brk s ms hivatali szemlyek egyms kztti bkezsgt s a kznppel szemben tanstott zsarnokoskodst szimbolizltk. Pondosban csak a karcsony s vzkereszt kztti 12 nap sorn tntek fel, s minden hzban megfordultak. A pnzt, amit sszegyjtttek, az iskolra, a templomra s a szegny csaldok megsegtsre fordtottk. A Momogeri szoksa a grziai Neo Haramba falubl szrmazik.
Hasonl szoksok mg tbbek kztt a makedn s thesszliai Rogatsaria, az ipiroszi Zafeiris s az aiginai Leidikos.
Az Oiti hegy lbnl fekv Gorgopotamos rksge az Ai Giannis nnep, melynek eredete a mlt homlyba vsz. Vzkereszt nnepnek dlutnjn az emberek sszegylnek a falu kvzjnl, majd minden hznl megllva elneklik Ai Giannis nekt, ahol Giannis, Gianna, Fotis vagy Fotoula lakik. Az nnepeltek kolbsszal, stemnnyel s vrsborral knljk az ket nvnapjukon kszntket. Vgl a falu npe a megmaradt tellel s itallal ismt a kvzhoz vonul, s reggelig tart mulatozsba kezd.
Sok vidken karcsonyi tzet gyjtanak, mely szoks eredete rszben a vallsban, rszben a mtoszokban kereshet: a tz melegtette az jszltt Jzust s tvol tartja a kalikantzarikat. A falusiak a tzhelyre teszik a legnagyobb s legjobb tnkt - a Hristoxilo-t (Χριστόξυλο) -, megszrjk mandulval s dival, majd meggyjtjk. Bizonyos helyeken a tzgyjts eltt hromszor keresztet vetnek s vrsborral is meglocsoljk. Mshol az ekevasat a karcsonyi tz mell teszik, sznnel s tmjnnel szrjk meg, majd a hzat s az istllkat tmjnfsttel jrjk krbe.
Rgebben nagy jelentsget tulajdontottak annak, hogy ki kerlhet elsknt kapcsolatba a szent tzzel. Kivlasztottk a csald legszerencssebbnek tartott tagjt, aki piszkavassal kapirglhatta, letben tarthatta a tzet, mikzben a `madarak, kecskk, brnyok, pnz` szavakat mormolta. Vzkeresztre a tnkbl hamu lett, mely a hit szerint megrizte annak jtkony tulajdonsgait, s ksbb ezt a hamut sztszrtk a fldeken.
Mg vekkel ezeltt is tbb helyen lt az jvi Amilito Nero (αμίλητο νερό), a hallgats viznek szoksa. Aki elszr bredt a hzban - vagy akinek az rms vaszilopita szelet jutott -, kiment az udvarra s megtlttt egy kancst ktvzzel, majd visszafel a hzba vgott egy olajfa gat s vett egy hagymt. Ekzben nagyon vigyzott arra, hogy senkivel se vltson egy szt sem. A hzba lpve a legidsebb csaldtaggal kezdve egytl egyig mindenki homlokt megrintette az olajfa ggal s a hagymval, mikzben jkvnsgokat mondott az j vre. Ezutn sorban mindenki megmosdott a hallgats vizben, s megismtelte az ldst. Vgl az gat az ajtra fggesztettk, a hagymt pedig elltettk a kvetkez vre.
Bizonyos helyeken a lnyok karcsony jjel vagy kora reggel vajat, mzet, sajtot, stemnyt, olajfagat visznek a forrshoz. Az lesz a kvetkez vben a legszerencssebb, aki elsnek helyezi el a forrs telt.
Nhol gy tartottk, hogy az jv els napjn a tndrek kilnek a falu forrsra - anlkl, hogy brki is lthatn ket - s vidmsgot, szomorsgot, szerelmet, meg mindenfle, egy vre elegend rzseket szrnak a vzre. Az emberek a forrs vizbl a hz minden szobjban egy keveset kilocsoltak, kispricceltek: gy vittk haza a tndrek ajndkt. Mshol a tndrek ltal megldott vzzel mostk meg arcukat s kezket.
Nem egy helyen `kihzastjk a tzet`. A tz nsznak szoksa abbl ll, hogy fognak egy nnem s egy hmnem nev gat, pldul a cseresznyefrl s egy szrs bokorrl - ami egybknt a kalikantzarik ellen is kitn vdelmet nyjt -, s a tz mell teszik azokat. Thesszliban a lnyok cdrus gat, a fik vadcseresznye gat tesznek a tz mell. Az gak a kvnsgokat s ltalban a j szerencst testestik meg. Az elsknt meggyullad g jelzi, hogy a finak vagy a lnynak lesz-e szerencssebb ve, illetve hogy ki hzasodik majd elsnek.
Igen rdekes szoks a kefalloniai jvi locsolkods. Kefallonin s a jn-tengeri szigetek egyikn-msikn az emberek az v utols jjeln az utckat parfms vegekkel jrjk, s mikzben neklkik, hogy `rzskkal s virgokkal jttnk boldog j vet kvnni`, meglocsoljk egymst. Az v utols jkvnsga a `Καλή Αποκοπή` - `J szaktst` (az vvel).
A grntalma a bsget, a jltet szimbolizlja, mg az ntttvas trgyak az egszsget. jv napjn a hz ura egy grntalmt sszetr a bejrati ajt kszbn, mikzben egy nttvas trgyat tart a kezben. Nhny faluban olajfagat akasztanak az ajtra, hogy bsges legyen a terms az jvben.
jv napjn a csald a templomban meghallgatja az Agios Vasilios prdikcit, majd a megldott grntalmval haza indul. A hz ura becsnget, s megvrja, mg valaki ajtt nyit, mert ilyenkor nem szabad sajt kulccsal nyitni az ajtt. Elsknt - felttlenl jobb lbbal - lp a hzba a megldott grntalmval: gy viszi haza az ldst, szerencst, bsget, egszsget. Az albbi szavak ksretben j ersen fldhz vgja az almt, hogy annak magjai minl jobban sztszrdjanak: `Με υγεία, ευτυχία και χαρά το νέο έτος κι όσες ρώγες έχει το ρόδι, τόσες λίρες να έχει η τσέπη μας όλη τη χρονιά` - `Hozzon az jv egszsget, boldogsgot s rmet, s annyi pnz tmje zsebeinket egsz vben, amennyi magja van e grntalmnak`. A gyerekek dolga sszegyjteni a magokat, s megnzni, hogy elg nagyok, kemnyek s pirosak-e, hiszen minl ersebbek s szebbek, annl boldogabb s ldottabb lesz az jv.
forrs: ERT
|