Grg kultra
Nikos-Boti Attila 2006.07.04. 11:28

A nyugati mveltsgnk gykerei a tmr dr s karcs in oszlopok hazjban, az Olympos isteneirl hres vilgba nylnak vissza.A Kelet s Nyugat kzt az gei kultrba belefrdva a grg np kitrta magt a Keletrl jv kultrhatsoknak. A grgsg egyni jellegzetessge, teljesen ms, mint a keleti npek. A keleti ember passzivitsval meghunyszkodik ember s isten kztt.
|
A grg kultrt demokratikus-filozfikusnak mondjuk. A grg ember nem passzv, hanem cselekv aktv, aki sem ember, sem isten eltt nem hajlik meg tl mlyen. A grg kultra legrgibb idszakt mykni kornak szoktk nevezni. A grgk npi hagyomnyhoz a kt hatalmas eposz az Ilias s az Odysseia.
A myknei kultra pusztulsa Kr.e.2. vezred legvgn kvetkezett be, oka a npvndorls, az .rl jv npek megdntik ezeket a nagy mvelt vrosokat. Az eposzok ennek az tmeneti kornak a szlttei. A grg vrosllam, a polis megalakulsnak idejt Kr.e. a 9. szzadra tehetjk. A polisok ln egy-egy patriarhlis kirly llt. Erre az idre megalakult az Olympos ragyog s jkedv istenvilga. Az indogermnok termszetimdsa a grgknl vlt tkletess.
Az emberiest grg hitregben az els helyet a Fld foglalja el. Ez a nagy anya, aki megtermkenyl s mindent a fldet az g, azonos. Nap, frfi-Hios; Hold, n-Selene. A f helyet Zeus foglalja el, trnol az Olymposgi trnjn. Az Olymposon kvl a fld alatt, s a vzben is lnek istenek. A vz si istennek Okeanosnak helyt Poseidon foglalta el. Ezeknek az isteneknek s herosoknak kultusza egsz Grgorszgban egyforma. A homeroszi eposzok idejn s az azt kzvetlenl kvet idkben a szabad g alatt mutatjk be nekik az ldozatokat, amelyek kezdetben llati ldozatok voltak, ksbb a fld termnyeibl llnak. Az istenek a termszet s az ember egysges kifejezi, emberi formj lnyek s nagyobbak, mint az ember. A mvszetben teht egy olyan eszttikai idel elrse kell trekedni, amely ezt a nagy s tkletes, de mgis emberi szpsget kifejezze. A grg egysges vallsos rzst egy-egy szently fejezi ki. Legnagyobb fontossga Delfinek van. A delfi Apollo-templom minden grg szmra jelenzs.
Az atltikai jtkoknak is vallsos gykerk van. Kifejezsre jut a termszet-isten-ember egysg felfogsa.A grg nemcsak istenben, de nmagban, teht az emberben is meg akarja valstani eszttikai ideljt, magt ias a lehet legszebb az istenhez hasonlatoss akarja tenni. A nevels is lelki irnyban alakul tovbb, nemcsak a test, hanem a llek szpsgt is nevelni akarjk. Az olymposi jtkoknak szerepk van a grg idszmtsban. A nyelvi s vallsi sszetartozson kvl semmi nem fzi egymshoz a grgk kis vrossllamait. Mgis a gazdasgi s trsadalmi fejlds azonos vonalat mutat minden egyes grg polisban. Ez az t az arisztokrcitl a tyranison t a demokrcihoz vezet.
Grgorszg hegyes-vlgyes meglehetsen termketlen vidkbl ll. A grg paraszt, aki a lakossg zmt kpezi elszegnmyedik, ezrt kivndorlsra vagy ms foglalkozsi gra val ttrsre knyszerlt. A kivndorls j gyarmatostsi folyamathoz vezet, amelynek irnya most nem Kelet, hanem Nyugat. A Kelethez kzeli orszgokban, ahol tantmesterek ltek, ezenkvl az j foglalkozsra, az iparra val ttrs kvetkezik be. Az igaz mellett a kereskeds is meghonosodik, fkppen a tengerhez kzel fekv vidkeken. Ez a gazdasgi talakuls trsadalmi talakulssal is jrt, amely az arusztokrcia vezet szerepnek rovsra megy. A paraszt pedig, akinek letignyei megnvekedtek teljesen elszegnyedik: hogy mgis meglhesen klcsnket vesz ignybe s gy fldjeit elveszti, mert eladsodik.
A bels trsadalmi lzadozst kihasznlva, egyes arisztokratknak sikerl egyeduralmat alkotni a grg vrosokban. Ezt az intzmnyt hvjk tyranisnak. A tyrannos a np vlln emelkedve tudatban van annak, hogy a np t brmikor elbuktathatja, teht igyekszik kedvben jrni. A Tyrannis buksa s a demokrcia kialakulsa kztti idre esik az let-hallharc, amelyet a grgsg Kelettel vvott.
Az athni vrosllam minden polgra rszt vehet a npgylsen s sorsols tjn jelltk ki az eskdtbrsg s az 500-ak tancsnak tagjai. Athn lakossgnak jelents rsze iparos s keresked, mr ebben a korban is inkbb bks termszetek. A harcias vrosllam Sprta volt. A rgi mykni kultra megdnti, a drok alaktottk ezt a vrosllamot, Sprtt, amelynek kulturlis fejldse lnyegben eltr a tbbi grg vrosllamtl. A mveltsgben jval felettk ll npekkel val folytonos harc katonskod llamm formlta Sprtt. Sprta s Krta a kt grg vrosllam, si ellensgek.
Ha megtmadtk a perzsk Athnt, Sprta nem segtett nekik, de Athn gy is ellenllt a perzsa tmadsnak. Az athni vezets a marathoni gyzelemben egy arisztokrata rzelm utdoknak Thermostoklesnek nem sikerlt tyrannistmegvalstania, sem Athnt jra arisztokrata jelleg llamot alaktani. Athn volt a vezet a grg politikai letben, v lett a hegemnia. v a delori szvetsg pnztra. Minden egyes szvetsghez tart vros vente egy bizonyos sszeget kteles volt befizetni a szvetsgi pnztrba. A delosi szvetsg megalakulsa utni id, a hres tven v a grgsg klasszikus kora, vagy a periklsi fnykor. Az athni demokrcia idejn az athni llam gyeit irnytotta. Ezt a demokrcit modern szemmel nzzk gyetlenek ltjuk. A dolgoz elemet a rabszolgk kpezik. A fldmvelsben s az iparban is. A rabszolga letignyei msok: egy kevs ruhzattal s lelemmel el van mst nem ignyelt s nem is, ignyelhetett. A rabszolga s a metoikus nem tartoznak a demoshoz. A demos egy uralkod rteget kpvisel, aki prblja megvdeni sajt rdekeit.
A szabad athni iparos gyakran alkot mvsz. k maguk nem is tettek klnbsget a mvsz s az iparos kztt. Dyonisos szrmazsa s szletse is bizonyops misztikus elemeket tartalmaz. A halhatatlan isten s a haland n frigybl szrmazott. (Zeus + Semele = Dionisos) A dyonosos-kultuszban mr rgtl benne foglaltatik a hall s a llek elvont fogalma. A dyonisos-valls s az orphikus misztikum tulajdonkppen nem kifejezje a grg lleknek inkbb keleti hatsok rvnyeslse.
|
|