A Grg tragdia mtoszai
Nikos 2006.03.09. 11:20

A grg tragdia Dionysos nnepnek szertartsaibl, Dionysos ksrinek, satyrosoknak ltztt emberek karnekbl alakult ki. A satyrosok kecskelb s egybknt is kecskebakhoz hasonlan elkpzelt lnyek. Teht a satyrosok kara is kecskebrt lttt magra s azrt neveztk ezt az nnepi karneket „kecskebakneknek”, tragdinak (latinosan: tragoedinak), a grg tragos („kecskebak”) s d („nek”, „da”) szavakbl.
A hagyomny szerint Thespis hozta be azt az jtst, hogy egy sznsz feleljen a kar nekre s mert a grg nyelvben hypokrits= „felel”, azrt a sznszt is hypokritsnak neveztk. Ezzel az jtssal alaptotta meg Thespis a grg tragdit, s csak a ksbbi fejlds hozta magval, hogy kt, majd hrom sznsz is lehetett a kruson kvl egyszerre a sznpadon. E tragikus eladsok trgyt eleinte Dionysos megrz szenvedsei tettk: a haland Semel fia csak nagy szenvedsek utn jutott az Olymposra s mr anyjnak, Semelnek a mtosza is Dionysos megjelensnek kegyetlen oldalt, a felszabadult nagy szenvedlyek megsemmist erejt mutatja.
Sikyn vrosban trtnt elszr, i. e. a VI. szzadban, hogy Dionysos nnepn a sznieladsok nem Dionysos mtoszt brzoltk, hanem Adrastos sorst, teht oly mtoszt, mely mr kapcsolatban ll a thbai mondakrrel. Ez a mondakr pedig, Oidipus kirly tragikus sorsval a kzppontban, egyike azoknak, melyek a grg tragikus kltket ksbb is a legllandbban foglalkoztattk. Adrastos argosi kirly volt, kinek azt a tancsot adta a jslat, hogy kt lenyt oroszlnhoz s vadkanhoz adja felesgl. Trtnt egyszer, hogy Polyneiks, Oidipus fia, kit testvre Eteokls ztt el Thbaibl, Argosba rkezett, s ugyanekkor meneklt ide Tydeus, Oineus fia, ki gyilkossg bne miatt volt knytelen elhagyni hazjt, Kalydnt. Viharos jszaka volt, az argosi kirly vendgszeret hznak pitvarban hzta meg magt a kt fldnfut, de a fekvhely felett sszekaptak. Adrastos hallja a lrmt, kijn s megltja a kt idegent, az egyiknek oroszln, a msiknak vadkan lenyzott bre volt a kacagnya. Erre eszbe jutott a kirlynak a jslat; idsebb lenyt Polyneikshez, a fiatalabbat Tydeushoz adta, s meggrte kt vejnek, hogy visszasegti ket hazjukba. gy szervezte meg a ht vezr hadjratt Thbai ellen; Kalydnra mr nem kerlt sor, mert Thbai alatt Tydeus is elesett. A ht vezr kzl csak Adrastos meneklt meg; szrnyas lova, az Arein kiragadta a hallos veszedelembl, hogy tz vvel ksbb j hadat gyjtsn Thbai ellen, most mr az elz hadjrat vezreinek gyermekeivel, az epigonokkal. Az epigonok („utdok”) be is vettk Thbai vrost, de Adrastos fit vesztette a harcban s efltt rzett bnata t is meglte.
Eleinte ellenrzssel tallkozott a Dionysos-mtosz ilyenforma helyettestse, ksbb ltalnoss vlt, s ppen ez tette lehetv Athnben a grg tragdia nagyszabs kifejldst. De ha Dionysos lett s szenvedseit ms mondai trgyak ptolhattk is, a sznjtszs mindvgig kapcsolatban maradt Dionysos istentiszteletvel. A sznhz Athnben egy rgibb Dionysos-szently szomszdsgban plt, s maga is Dionysos templomnak szmtott. A tragikus eladsok mindig Dionysos nagy nnepre estek, verseny formjban, melyen a bemutatott tragdik versengtek az elssgrt. Egy klt egyszerre ngy sszefgg darabbal, n. tetralogival vett rszt a versenyen; az els hrom volt a szorosabb rtelemben vett tragikus trilogia, melyhez egy vidmabb, a satyrosok durva komikumnak is teret enged negyedik, az n. satyrjtk csatlakozott. A fejlds folyamn ebbe az utols darabba szorult a Dionysost ksr satyrosok kara, de maguk a tragikus mtoszok is mind a szenvedlyeket felszabadt Dionysos lysios uralmt mutattk. A tragdia hsei, ha mr nem a bortl rszegek tbb, megrszegltek a vr vagy a hall kzeli ltstl, „Hads bakkhosai”, mint Hrakls Euripids rjng Hrakls c. drmjban, vagy megrszegltek a szerelemtl, a bossz vgytl, vagy akr a testvri szeretettl, de mindenesetre szenvedlyk ragadja ket magval, semmi korltot, semmi mellktekintetet el sem ismernek tbb.
Thespis s az els tragdiakltk darabjai nem maradtak rnk, a hanyatls kornak ksi termkei sem, csupn a virgkor, az i. e. V. szzad hrom legnagyobb tragdiakltjnek sznmvei, de ezekbl is csak a legkivlbb, legrettebb mestermvek: Aiskhylostl s Sophoklstl ht-ht tragdia, Euripidstl tizenht tragdia s egy satyrjtk. Ezeken kvl Euripids mvei kztt szerepel mg egy Rhsos c. tragdia is, melynek hitelessgt azonban ktsgbe vonjk. Ez volna teht az egyetlen grg tragdia, mely nem a nagy trisz egyik tagjtl, hanem valamelyik ismeretlen athni klttl szrmazik. Ms tragdikbl csak a vletlen rztt meg itt-ott nhny soros tredkeket, fknt olyan sorokat, melyeket ksbbi grg vagy rmai rk idztek. Sophokls egy satyrjtknak, a gyermek Herms marhalopst feldolgoz Nyomkeresnek mr szzadunk elejn fedeztk fel sszefgg, nagyobb tredkeit, amelyekbl kis hjn az egsz ssze volt llthat. Egyb tredkek kzl emeljk ki mg Aiskhylos Hlval halszk c. satyrjtkt, melyrl a legjabb, 1932-ben, illetleg csak 1941-ben kzztett papiruszleletek alapjn alkothatunk az eddiginl jval hatrozottabb kpet magunknak; a tengerre kitett Dananak s finak, Perseusnak Seriphos szigetre rkezst jelentette meg ders s gyngd sznekkel.
A rnk maradt tragdik kzt egyetlenegy van csak, melynek trgya Dionysosmtosz. Ez Euripids Bakkhnsnk c. darabja. Thbaiban, Dionysos szlvrosban, Semel atyja, Kadmos, regsgben unokjnak, Pentheusnak, Agau finak adta t az uralmat. Kadmos isteni unokja, Dionysos ekkor mr bejrta zsit s visszatrt hazjba, hogy grg fldn is tisztelket szerezzen magnak. De Thbai kirlya, Pentheus eltiltotta npt Dionysos tisztelettl, mire a kvetel ervel fellp isten rjngst kld Thbai asszonyaira, fleg anyja, Semel nvreire, Agaura, Autonora s Inra. A Kithairn hegyn rjng mmorral tisztelik az istent mint mainasok, az sz Kadmos s Teiresias js is, repknykoszort fzve homlokukra, a thyrsost suhogtatjk. Pentheus megdbbenten ltta a rajongkat s vrosa rgi nyugalmt akarva helyrelltani, szigor parancsban tiltotta el az ismeretlen s zavaros istentiszteletet. A bakkhnsnk ellen poroszlit kldte s fleg az j isten tisztelett terjeszt Dionysos-papot kereste hallra, mert nem ismerte fel a papban magt az istent. S mikor a Kithairn hegyre megy a kirly, hogy titkon meglesse az rjng asszonyokat, sajt anyja, Agau felfedi rejtekhelyt, rletben oroszlnnak nzi s megli. Az rjng asszonyok ln diadalmmorban hozta fia fejt Agau, s csak atyja szavaibl rtette meg szrny tettt. Thbai laki gy ismertk meg Dionysos erejt, mely szrny kegyetlensggel fordul azok ellen, akik nem akarjk elismerni. Euripidst kzvetlen tapasztalatok tantottk meg arra, hogy a vallsi fanatizmus milyen elvakult gyllettel veszi ldzbe azt, aki a felvilgosult rtelem nevben lp fel ellene. Filozfus bartja, Prtagoras, vallsgyalzsi prnek esett ldozatul, s a klt maga is hasonl ldzs ell nkntes szmkivetsben keresett meneklst.
Aiskhylos, a nagy tragikus trisz legidsebb tagja, a maga darabjait „Homros gazdag asztaln szedett morzsknak” nevezte. Homros elsbbsgnek ebben a sajt rdemt szernyen kisebbt elismersben van annyi igazsg, hogy egyfell az Ilias kltje a szenvedlyek festsben mlt mestere a nagy tragikus kltknek, msfell pedig a grg tragdinak is uralkod trgya a trjai mondakr, elssorban ennek olyan mozzanatai, melyekre a homrosi eposzokban csak utals trtnik.
Euripids egyik Iphigeneia-drmja (Iphigeneia Aulisban) az aulisi kiktben jtszdik, hol egybegylt a Trja ellen kszl grg hajhad, de nem tud tnak indulni, mert napokon t hiba vrnak kedvez szelet. Kalkhas jslata rtelmben Agamemnn, a fvezr, sajt lenyt knytelen felldozni a grgk kzs rdekrt Artemisnek. Az istenn ugyan elragadta az oltrrl a lenyt s egy szarvast kldtt helybe, hogy azt ldozzk fel neki, mert nem akarta, hogy a nemes leny vrvel szennyezzk be az oltrt. Ekkor kedvez szl tmadt, az istenn j hajzst adott a grgknek, de Iphigeneia sorsa fell nem hallottak tbb. Klytaimnstra nem is hitte, hogy Iphigeneia megmeneklt a halltl. Csak azt ltta, hogy Menelaos felesge, a htlen Helen miatt ppen az lenyt kellett felldozni s elkeseredettsge Agamemnn ellen fordult, kinek eddig az ideig h felesge volt.
Mg Agamemnn Trja alatt harcolt, Klytaimnstra frje unokatestvrvel, Aigisthosszal uralkodott Argosban s Myknben. Agamemnn hazatrst Aiskhylos Agamemnn cm tragdija (az Oresteia cmen ismert trilgia els darabja) mutatja be. Klytaimnstra sznlelt rmmel fogadja tzves tvollt utn hazatr frjt, bborsznyeget terttet a harci szekrrl lelp hs lbai el. De az rm tlrad szavai mlyn csalrdsg hzdik meg; Klytaimnstra csak a palotba csalogatta frjt, hogy rabnjvel, Priamosnak Trja all elhurcolt jslelk lenyval, Kassandrval egytt meglje. Az argosi polgrok eltt mg vdekezni is mer az elvetemlt asszony, ggs ntudattal hivatkozik arra, hogy csak lenyrt, Iphigeneirt llt bosszt Agamemnnon. Bntrsa, Aigisthos is fellp, s nigazolsul Pelops kt finak szrny vetlkedst hozza fel: Agamemnn atyja, Atreus gy llt bosszt Aigisthos atyjn, Thyestsen, hogy Thyests gyermekeit megfzte s feltlalta a mit sem sejt atynak. Most Thyests fia, Aigisthos fog uralkodni Atreus fia helyett, Agamemnn htlen felesgvel. De Argos npe nem hdol be nekik: hazavrjk Agamemnn fit, Orestst, aki Phkis kirlynl, Strophiosnl nevelkedik.
Az Oresteia msodik rsze: az ldozk. Orests Strophios fival, Pyladsszel rkezik Argosba s atyja srjra helyezi ldozat gyannt hajfrtjt. Ugyanekkor lektra, Agamemnn s Klytaimnstra lenya is italldozatot hoz a szolglk ln atyja srjra. Tallkozik a kt testvr, Orests megismerteti magt nvrvel, aki mint kis gyermeket ltta t utoljra. Megegyeznek abban, hogy titokban tartjk Orests megrkezst s cselvetssel llnak bosszt atyjukrt, akit cselvetssel ltek meg. Orests bezrget a palotba, Klytaimnstra jn elbe. Orests vndornak adja ki magt, aki tjban a phkisi Strophiosszal tallkozott s az bzta meg, hogy Orests hallt adja hrl Argosban. Klytaimnstra alig tudja rmt leplezni, csak dajkja siratja el igaz szvvel Orestst. Klytaimnstra ppen t kldi Aigisthosrt, hogy ez – frfi a frfitl – teljes bizonyossgot szerezzen az idegentl fia hallrl. Aigisthos is biztosat akar tudni, hiszen Orests halla hre a fenyeget bossz szorongat elrzettl szabadtja meg, de hamarosan hallos sikolts hallatszik ki a hzbl: Orests vgzett vele. Orests megdermedten jn el, Aigisthos meglse utn alig elviselhet feladat nehezedik re: most mr anyjn kell megbosszulnia atyja hallt, a kmletlen bosszt Apolln isten parancsolta meg neki. Orests megli anyjt, de utna elborzad sajt tetttl, hiba mondja jogosnak a np, mely ujjong, hogy Argos megszabadult a „kt srknytl”. Szrny alakokat lt maga krl, feketbe ltztt nket, hajukba kgyk fondnak. Az argosi nk hiba vigasztaljk, hogy csak a kezhez tapadt friss vr zavarta meg a lelkt. Ltja, amit senki sem lt, nincs maradsa, s elindul Delphoiba, a vrbntl feloldoz istensg, Apolln szentlye fel, mikzben az argosi nk a Pelopidk szrny vgzetrl nekelnek, mely immr a harmadik nemzedkben pusztt. – Lnyegben ugyanez a trgya Sophokls s Euripids egy-egy lektra c. tragdijnak, csakhogy ezekben nagyobb szerep jut a bossz vgrehajtsban a kirlylenynak, aki valsggal szolgasorba sllyedve – Euripidsnl paraszttal kttt hzassgba knyszertetten epedve vrta mr veken t a szabadt testvrt.
Aiskhylos Oresteija az egyetlen hinytalanul rnk maradt grg drmai trilgia. Befejez rsznek, az Eumeniseknek trgya az erinnysektl (a kztudatba tment latin szval a friktl) ldztt Orests felmentse. Az erinnysek, mint kutyk az ldztt vadat, kergetik az anyagyilkost; Orests Delphoiba menekl ellk, Apolln vdelmbe veszi s Athnbe ksri, hogy itt Pallas Athn tljen Orests s az tok-istennk kztt. De az istenn sem vllalja, hogy maga dntsn az irtzatos perben, az attikai np kivlasztottjaira bzza, akiket Ars szent ligetben, az Areios pagosban hvott ssze – s ezzel a tettvel az istenn alaptotta meg Athn legfbb trvnyszkt, az areiopagost. Szavazsra kerl a sor, a tbbsg dnt, de ha egyenl szmmal oszlanak meg a szavazatok, az felmentst jelent. Kt vilgnzet kzd meg az areiopagos eltt: Orestsben az erinnysek csak az anyagyilkost, az „j istenek” az atyjrt bosszt ll fit ltjk. Egy sz tbbsggel mr-mr eltlik, de Pallas Athn az utols szavazat, mely kiegyenlti a szavazatokat, s ezltal felmenti Orestst. A legyztt erinnysek most Athn vrosn akarjk kitlteni bosszjukat, de Pallas Athn kiengeszteli ket. A maga vrosban, Erekhtheus hzban isteni tiszteletet grve nekik, ldss fordtja az tkot. gy lesznek Athnben az tok s a bossz istenni: Eumenisek, azaz „jakarat” istennk.
Euripids Orestsben emberi ldzs all nyer feloldozst Orests. Itt Argos npe sjtja kikzstssel Orestst s a bossz vgrehajtsban t segt nvrt. Nagybtyjuktl, Menelaostl vrnak segtsget, de ez nem ll melljk, kivlt, mikor az agg Tyndares, Klytaimnstra atyja is megjelenik s bosszval fenyegeti azt, aki lenya gyilkost vdi. A np hatrozata Orestst s lektrt hallra tli; Pylads is meg akar halni velk, de Apolln megmenti ket a halltl, st Menelaosszal s Argos npvel is kibkti. A kibklst megpecsteli, hogy Orests Menelaos lenyt, Hermiont veszi nl, mg Pylads lektrt.
Euripids Iphigeneia a taurosok kztt c. tragdija szintn Orests feloldozst mutatja be. Orestsnek Apolln adta azt a jslatot, hogy az erinnysek ldzstl akkor fog megszabadulni, ha elhozza a skythkkal szomszdos taurosoktl Artemis gbl hullott szobrt. Orests Pylads ksretben rkezik, a taurosok papnjk el hurcoljk ket, mert itt az a trvny, hogy minden idegent Artemis Diktynna oltrn kell felldozni. A papn: Iphigeneia, kit a levegn t a taurosok kz hozott vekkel ezeltt Aulisbl az istenn, s kinek most az a feladata, hogy az ldozatra sznt embereket elksztse, beszentelje. De Iphigeneia irtzik kegyetlen hivatstl, fj szvvel emlkszik vissza a grg nnepekre s csak az alkalmat lesi, hogy meneklhessen. Mikor kituddik, hogy az eltte ll idegenek egyike Orests, s meghallja, hogy mi jratban rkezett ide, Iphigeneia, kijtszva a taurosok kirlyt, Thoast, kezben az Artemis-szoborral boldogan menekl Orests s Pylads ksretben a taurosok fldjrl.
A trjai hborval kapcsolatos ms mondarszletek is foglalkoztatjk a grg tragikus kltket, ha nem is olyan llandan, mint Agamemnn csaldjnak a sorsa.
Sophokls kt tragdija foglalkozik magval a trjai hborval: az Aias s a Philoktts. Az elsben a salamisi Aias, Telamn fia forral bosszt Atreus fiai ellen, mert az elesett Akhilleus fegyvereit nem neki, hanem Odysseusnak tltk. Pallas Athn rltsget bocst Aiasra, hogy a barmokat nzze grg vezreknek, ezeket mszrolja le az rjng hs a grg vezrek helyett. Odysseus ppen akkor jelenik meg Aias strnl kmleldni, mikor ez az egyik barmot hurcolja befel, vetlytrst, Odysseust ltva benne. Odysseus ezalatt rszvttel nzi a szerencstlen hs megalz helyzett. Mikor Aias ntudata kitisztul, megszgyenlten ltja a lemszrolt barmokat, elbujdosik a salamisi hajk melll, elbcszik a vilgtl, tvoli hazjtl, Hliostl, a forrsoktl, a folyktl s a mezktl, mert szgyent nem tudja tllni. Flrehzdva az emberektl kardjba dl, s mr holtan tall csak r asszonya, Tekmssa. De mg az asszony s a gyermek, a kis Eurysaks gysza sem lehet zavartalan, Atreus fiai hallban sem engeszteldnek meg az ellenk tr hs irnt. Aias fltestvre, Teukros rzi a holttestet s kveteli a halott jogt, a vgs tisztessg megadst, de Agamemnnt s Menelaost csak Odysseus szavai bktik ki. Odysseus, Aias nemes ellenfele, meggyzi Agamemnnt, hogy a halottban nem ellensget, hanem a grgk egyik legnagyobb hst kell ltnia. Csak ekkor engedi meg a fvezr Aias eltemetst. – A Philoktts cselekmnye Trja ostromnak utols szakaszra esik. Philokttst mg a Trja fel vezet ton tettk ki a grgk Lmnos szigetn, mert kgymarsbl szrmaz sebe elviselhetetlen bzt rasztott. Kilenc esztendt tlttt a szerencstlen ember teljes elhagyatottsgban a szigeten, tkait szrva a vezrekre, Atreus kt fira, s kivlt Odysseusra, aki annak idejn kittelt javasolta. De a grgk Priamos , finak, Helenosnak jslatbl megtudjk, hogy csak Hrakls jnak s nyilainak birtokban fogjk bevenni Trjt. Ezeket Hrakls Philokttsre hagyta rkl, amirt az Oita hegyn meggyjtotta a mglyt, mely Hraklst elviselhetetlen knjaitl megszabadtotta. Philokttst nem lehetett szpszervel kiengesztelni. Odysseus elvllalta, hogy megszerzi csellel Hrakls jt s nyilait. Akhilleus fival, Neoptolemosszal, akit csak atyja halla utn, az ostrom vghez hozott el Skyros szigetrl, Lmnos szigetre megy, maga a httrben marad s Neoptolemost kitantja, hogy milyen hazugsggal nyerje meg Philoktts bizalmt. Az ifjban, mikor mr-mr birtokba vette a kvnt fegyvereket, jobb rzse kerekedik fell, szgyelli megcsalni a szerencstlen beteget, megvallja, hogy Odysseus kldte s a grgk gyzelme kedvrt akart bizalmba frkzni, hogy Hrakls jt s nyilait ellophassa. De amit nem rt el erszak s amit nem engedett az ifj Neoptolemos becsletrzse csellel megszerezni, ahhoz Hrakls parancsa segti a grgket. Felhbe burkoltan megjelenik Hrakls, mr mint emberek kzt megjelen isten, s megparancsolja Philokttsnek, hogy a gylletet flretve, segtsen a vgzetet betlteni: menjen Trja al, a jslat ltal megkvetelt jjal s nyilakkal. – Trja pusztulsa s Hektr rvn maradt fia, a kis Astyanax kegyetlen megletse ll Euripids Trjai nk c. drmja kzppontjban; a Hekab s Andromakh cmek hsni is Hektr megalz grg rabsgba hurcolt anyja s felesge. Az Ilias egyik epizdjt bvti ki az a Rhsos c. tragdia, amely szintn Euripids mvei kztt szerepel. Hse Rhsos, a trjaiak segtsgre siet thrak kirly, a Strymn foly s Terpsikhor mzsa gyermeke, akit Odysseus s Diomds lnek meg, mikor jnek idejn mint kmek lopznak a trjai tborba. – Euripids Helen c. darabjban Helen mtosznak egy Homrosnl ksbbi vltozatt talljuk. Paris nem Helent, Zeus s Lda lenyt, hanem annak csak hasonmst szktette meg, s mg a grgk kilenc ven t a vlt Helenrt harcoltak, maga Helen Egyiptomban tartzkodott, ahonnt, Prteus finak, Theoklymenosnak a kezbl, hazatr tjban menti meg Menelaos.
A trjai mondakrrel ll mg kapcsolatban az egyetlen egsz terjedelmben rnk maradt satyrdrma is, a Kyklps, Euripidstl. Trgya az Odysseia egy epizdja, az egyszem, emberev ris megvaktsa. A kart a satyrosok szolgltatjk, akik gy kerltek Polyphmos szigetre, Szicliba, hogy, mikor Dionysost a tyrrhn kalzok elraboltk, az reg Silnos vezetsvel mindenfel kerestk elveszett urukat. Polyphmos rabsgban tartotta s csak Odysseus szabadtotta ki ket is.
Mint lttuk, a tragikus kltket a trjai mondakrbl is az az anyag rdekli elssorban, melyben egy tokkal terhelt csald, ez esetben a Pelopidk, Pelops ivadkai, nemzedkrl nemzedkre hzd stt vgzett mutathatjk be. Mg egy csaldrl tud a grg mondavilg, melynek tragikus sorshoz jra meg jra visszatrtek a tragdiakltk. Ez Thbai uralkod hza, a Labdakidk csaldja, melynek trtnetbl ismt Aiskhylos, Sophokls s Euripids egyarnt mertettek.
Labdakos fia, Laios, Thbai kirlya azt a jslatot kapta, hogy fia keze ltal fog meghalni. Ezrt, mikor fia szletett, bokjt tszrta s kittette a Kithairn hegyre. De szolgja Polybos korinthosi kirly psztornak adta t a fit s Polybos sajtjaknt nevelte fel. tszrt bokjrl Oidipusnak, „dagadtlb”-nak neveztk. Mikor felntt, valami szbeszd jutott a flbe, mely gyant bresztett benne, hogy nem Polybos gyermeke. Elment Delphoiba, hogy Apollnt krdezze meg szlei fell. Ugyanebben az idben Laiost is jra nyugtalantotta a rgi jslat, is Delphoi fel indult, hogy a jshelyen krdezskdjk kitett fia utn. tkzben tallkoztak egymssal. Laios kocsisa rkiltott Oidipusra, hogy trjen ki a kirly ell, de Oidipus bszkn ment tovbb. Sz szt rt, Laios is kocsisa vdelmre kelt, mire Oidipus felgerjedt dhben, nem is sejtve, hogy atyjval ll szemben, meglte. Mikor Thbai el rkezett, a vros hatrban ppen a Sphinx puszttott. Ez az oroszlntest, de szp ni fejjel br szrnyeteg rejtvnyt adott fel Thbai polgrainak s addig kvetelte, hogy emberldozatot vessenek elje, amg nem akad valaki, aki rejtvnyt megoldja. Laios sgora, Kren, aki a kirly halla utn tvette Thbai uralmt, kihirdette, hogy nvrt, Laios zvegyt, Iokastt adja nl ahhoz, aki vlaszol a Sphinx krdsre: „Mi az, ami reggel ngy lbon, dlben kt lbon, este hrom lbon jr?” Oidipus megfejtette a talnyt: ez az ember, aki gyermekkorban, az let reggeln, ngykzlb mszkl, frfikorban kt lbon jr, agg korban botjra, mint harmadik Ibra tmaszkodik. A Sphinx megszgyenlten vetette magt a mlysgbe a sziklrl, a vros megszabadult a gyilkos szrnyetegtl s megszabadtjt ltette Laios trnjra. Oidipus ntudatlanul bnt bnre halmozott: atyjt meglte, anyjt felesgl vette s ngy gyermeke is szletett tle, kt fi, Eteokls s Polyneiks meg kt leny, Antigon s Ismn. De az istenek bntetsl dgvszt kldenek a vrosra, melynek kirlya ilyen szrny bnket kvetett el.
Itt kezddik Sophokls Oidipus kirly c. tragdija. Thbai npe most, a dgvsz idejn is, kirlytl vrja a segtsget, aki a Sphinx puszttsainak is vget vetett egykor. Oidipus sgort, Krent kldte Delphoiba s ez mr hozza is Apolln vlaszt: a dgvsz nem mlik el addig, mg Laios gyilkosa el nem veszi mlt bntetst. Oidipus vllalja a gyilkos kinyomozst s tkot mond arra, aki tovbb is rejtegeti , s minthogy maga a gyilkossg idejben nem lakott mg Thbaiban, a vnektl krdezi meg Laios hallnak krlmnyeit. s hvatja Teiresiast, a vak jst. Az tudja a valt, de fl kimondani, s csak akkor veti Oidipus szembe a gyilkossg vdjt, mikor ez mr a vonakod jst gyanstja. Oidipus most Krent vdolja, hogy felbrelte ellene Teiresiast, s bntelensge tudatban nyugodtan folytatja tovbb a nyomozst. De minden lpssel csak nmaga krl hzza szorosabbra a hurkot, biztonsga meginog, mg vgre ktsget nem tr bizonyossggal trul elbe a val: lte meg Laiost, Laios fia s sajt anyjval I bns hzassgban. Minden sszeomlik krltte; Iokast ngyilkos lesz, mikor megtudja az igazsgot, s Oidipus kiszrja nnn kt szemt, mert ezek utn nem akarja tbb ltni a napvilgot.
A fldnfutv vlt vak Oidipus szrny letnek kibkt vgt Sophokls Oidipus Kolnosban c. tragdijban ltjuk. Athn kzelben, Kolnosban, az Eumenisek szent ligetbe rkezik Oidipus, hsges vezetje, lenya, Antigon karjn. Thbaibl val szmzetshez sajt kt fia is hozzjrult, mert szgyelltk atyjuk bnt. A szerencstlen apa azt az tkot mondja a fikra, hogy egyms keze ltal essenek el. Mikor Kolnosban meghallja a flemlk nekt s megtudja, hogy az Eumenisek ligetbe tette lbt, boldogan rzi, hogy szenvedsei mr vget rnek, mert Apolln jslata szerint az Eumenisek ligetben fog meghalni. A vros polgrai el akarjk zni onnt, mert a szent terletre lpni sem szabad, de Thseus kirly megvdi a szerencstlen idegent sajt polgraival szemben, ppen gy, mint Kren fegyveres csapatval szemben. Ugyanis Eteokls elzte Polyneikst, ez most szvetsges haddal kzeledik Thbai fel, s a jslat annak a vrosnak grte a gyzelmet, melynek fldjn Oidipus hamvai nyugosznak. Ezrt Kren ervel is vissza akarja hurcolni Thbaiba Oidipust, de Thseus kirly megvdi a szerencstlen aggastynt s kt lenyt Kren erszakossgtl. Oidipus Athnt akarja megajndkozni azzal az ldssal, melyet hamvai biztostanak. Thseusszal flrevonul, mert hallt csak az athni kirlynak szabad ltnia s csak neki szabad ismernie a helyet, ahol magba fogadja a fld. Kt lenyt Thseus akarja prtfogsba venni, de Antigon s Ismn Thbaiba sietnek, hogy megksreljk a testvrhbor feltartztatst.
Oidipus tknak teljesedsvel, a testvrhborval Aiskhylos Heten Thbai ellen s Euripids Phoinikiai nk c. tragdii foglalkoznak. Eteokls szmzi fivrt, Polyneikst, de ez apsa, Adrastos segtsgvel hadjratot szervez szlvrosa ellen. A Thbai ellen tmad ht vezr kzl csak Adrastos menekl lve, Thbai felszabadul az ostrom all; Euripidsnl Kren finak, Menoikeusnak nfelldozsa menti meg. De Oidipus tka teljesl: a vrost vd Eteokls s a hazja ellen tmad Polyneiks egyms keztl esnek el. Az elst hazja vdelmben rte a hall, t az egsz vros halottjnak tekinti, de Polyneiks hazjra hozta az ellensget, s Kren, aki Eteokls halla utn tveszi az uralmat, temetetlenl hagyja a hazarult s halllal fenyegeti azt, aki el mern temetni. Antigon testvri szeretete nem tud klnbsget tenni testvr s testvr kztt. Dacol Kren tilalmval s eltemeti Polyneikst. Sophokls Antigonja halllal lakol ezrt, de Haimn kveti mtkjt a hallba, s evvel atyjt, a trvnynek kmletlenl rvnyt szerz Krent is szerencstlenn teszi.
Euripids Oltalomkeresk c. tragdijban Adrastos s a gyszol anyk krnek s nyernek segtsget Thseustl, mert Kren nemcsak Polyneikst, hanem a Thbai ellen harcol hsket mind temetetlenl akarja hagyni.
A tragikusoknl Hrakls mtosza is a nemzedkrl nemzedkre rkld sbnnel terhelt csaldok mondi kz sorakozik. Euripids rjng Hraklsben Hra Lysst, az rlt „dh” istennjt kldte Hrakls ellen, s a fktelen erej hs rletben sajt gyermekeit Eurystheus gyermekeinek nzte s anyjukkal, Megarval egytt meglte. Mikor szrny tettnek tudatra bredt, minden re szakadt szerencstlensg ktfejt abban ltja, hogy atyja, Amphitryn – mert Euripidsnl Zeus mellett haland atyjt is gyermeki tisztelet illeti meg Hrakls rszrl – vletlenl meglte apst, lektrynt, Alkmn atyjt. Hasonl a helyzet ugyancsak Euripids Hippolytosban is. Hippolytos Thseus fia az amazn Antioptl vagy Hippolyttl. Mostohaanyja, Phaidra, Thseus ifj felesge szerelmes Hippolytosba – ez Aphrodit bntetse, mert Hippolytos csak Artemist tisztelte –, s mikor visszautastsra tall, ngyilkos lesz s az rtatlan Hippolytost vdolja be bcslevelben Thseusnl. Mikor Thseus meghallja, hogy felesge ngyilkos lett, is azt az st keresi, akinek bne az csaldja lett is feldlta.
Hrakls halla: Sophokls Trakhisi nk c. tragdijnak tartalma. Hrakls felesge Dianeira, kinek kezrt Akhelos folyamistennel kellett a hsnek egykor megvvnia. Oineus lenya boldogan lett a hs felesge, de most mr szomoran emlegeti fel rgi boldogsgt s a trakhisi nk karnak panaszolja gondjait, stt elrzett. Mikor pedig megtudja, hogy frje Eurytos lenya, Iol kedvrt dlta fel Oikhalit, fltkenyen hasonltja ssze a maga hervad szpsgt a hadbl visszatr Hrakls ltal elre kldtt fogoly kirlyleny virul fiatalsgval s eszbe jut a varzsszer. vekkel korbban, mikor ton voltak, az Eunos folynl Hrakls belegzolt a vzbe, mg hitvest az ott rvsz-szolglatot teljest Nessos kentaur vette a vllra. A kentaur szerelemre gerjedt a fiatalasszony irnt, de Dianeira rmlt sikoltsra Hrakls leltte a lernai hydra epjbe mrtott mrges nyllal. Mr haldoklik Nessos, mikor azt a tancsot adja Dianeirnak, hogy fogja fel kiml vrt s rizze meg gondosan, mert ha gy rzi majd egyszer, hogy Hrakls elhideglt irnta, csak az vrvel kell bekennie Hrakls ingt s e varzsszer ismt szmra fogja biztostani frje szerelmt. Most megfogadta Dianeira Nessos tancst s mr el is kldte frje el az gy elksztett inget, mikor szrevette, hogy a gyapjdarab, mellyel bekente azt, lngot vetett s felemsztdtt. Mr ks minden aggodalom: Nessos mg halla utn is kegyetlen bosszt tudott llni. A mrgezett ing elviselhetetlen knokat okoz a legyzhetetlen hsnek. Mikor Dianeira megtudja, hogy mit tett, nma fjdalomban vonszolja el magt az asszonyok kzl s nkezvel vet vget letnek. Hrakls szrny knjban mr a hallt kvnja, vgl fit, Hyllost megesketi, hogy felviszi az Oita hegyre, ott mglyra rakja s halla utn veszi felesgl Iolt.
Hrakls utdainak sorsval foglalkozik Euripids Hraklidk c. tragdija. A hs halla utn gyermekei lete ellen trt Eurystheus. Ezek Athnbe meneklnek, ahol Thseus fia, Dmophn veszi oltalmba ket. Eurystheus haddal tmadja meg Athnt, Dmophn a hbort is vllalja a nla oltalmat keres idegenekrt. De a jslat a hbor szerencss kimenetelt ahhoz kti, hogy egy nemes hajadont ldozzanak fel Persephonnak. Makaria, Hrakls lenya nknt adja lett testvreirt.
Aiskhylos Lelncolt Promtheusa az emberek rettenthetetlen titn prtfogjnak kegyetlen bntetst trja elnk. Zeus parancsra, mert az emberszeret titn tzet lopott az emberek szmra, Skythiban, emberektl nem lakott pusztasgban lncolja a sziklafalhoz Hphaistos, kt segtjvel, Kratosszal s Bivel, az „Er”-vel s az „Erszak”-kal. Erre vetdik rlt bolyongsban I, az argosi kirlyleny, akit Zeus szerelme s Hra fltkenysge ldz vgig a fldkereksgen. Zeus tehnn vltoztatta a lenyt, de Hra a Fld „mindent lt” ezerszem fit, Argost rendelte mellje rizl. Kegyetlen psztort meglte ugyan Herms – az „Argos-l” (Argeiphonts) –, de I ezutn sem tud megpihenni, a Hra ltal rbocstott bgly fullnkja hajszolja Egyiptomig, ahol Zeus keznek rintstl fog meggygyulni. Megrendt, amikor Zeus kmletlen frfiassgnak e kt ldozata tallkozik: Promtheus, akit Zeus hatalmi fltkenysge sjtott s I, akinek Zeus szerelme dlta fel az lett. – Ugyancsak Aiskhylos Oltalomkeresk c. tragdijban I Egyiptomban szletett finak, Epaphosnak a leszrmazottai, Danaos tven lenya keresnek oltalmat sanyjuk hazjban, Argosban, mikor nagybtyjuk, Aigyptos tven fia erszakkal felesgl akarja venni ket.
Az argonautk mondakrnek tragikus vgkifejlett adja el Euripids Mdeija. Iasn hltlanul megfeledkezik arrl, hogy Mdeia segtsgvel szerezte meg az aranygyapjat, szerelme elhidegl irnta, elhagyja s jra nsl. De Mdeia irtzatos bosszt ll. Az j menyasszonynak, Glauknak (vagy Kreusnak) sznlelt kedvessggel nszruht kld, de a mregbe ztatott ruha hallra geti a szerencstlent. S hogy atyjukon bosszt lljon, sajt gyermekeit is megli s srknyfogaton a levegn t tvozik Korinthosbl Athnbe, ahol Aigeus kirly fogadja be a szerencstlen nt, akit csaldsa sodort bnbe. – Euripids Alkstisnek hsnje viszont maga a ni nfelldozs. Mikor Apollnt Zeus parancsa fldi szolgasgra knyszertette egyszer, Admtos kirly nyjt legeltette. S mert Admtos mltnyos gazdja volt az isteni psztornak, Apolln azzal jutalmazta, hogy a Moirk az kzbenjrsra elengedtk Admtos hallt, ha hozztartozi kzl valaki helyette megy a hallba. Sem apja, sem anyja nem mondanak le mg htralev rvid letkrl, hogy fiukat kivltsk vele a hallbl, de Admtos ifj hitvese, Alkstis felldozza magt. Jn is mr les kardjval Thanatos, a „Hall”, Alkstis elbcszik csaldjtl s a hzi tzhely istennjtl, Hestitl, s meghal. Mr a temetse folyik, mikor Admtos hls vendgbartja, Hrakls megtudja, hogy mi trtnt s erszakkal elragadja Thanatostl a zskmnyt. Alkstis visszatr az lk kz, csak fel kell mg oldozni hallnak szentelt, rvlt llapotbl s hrom nap mlva a hangja is megjn jra a csnd orszgbl visszanyert asszonynak. – Apolln mtoszaival fgg ssze Euripids In cm tragdija is. In Apolln istennek s Kreusa athni kirlylenynak gyermeke, az inok trzsnek hrs epnymosa, „nvad hse”.
Valamennyi rnk maradt grg tragdia kzl az egyetlen, melynek trgya nem mtosz, hanem egykor esemny: Aiskhylos Perzsk c. darabja. De a trtneti esemnynek, sajt nemzedke sorsdnt nagy lmnynek, a grg-perzsa hbornak a klt mitolgiai sznezetet ad ebben a drmban is. Trgya a salamisi s a plataiai tkzet, de nem a grg diadal, hanem a perzsa tragdia oldalrl brzolva. Dareios zvegye s Xerxs anyja, Atossa kirlyn aggdva vrja haza fit Susba. Jn is mr a kvet a gyszhrrel: a grgk gyztek, a perzsa hajhad megsemmislt Salamisnl, Xerxs tban van hazafel. Atossa s a vnek most Dareios rnykhoz fordulnak; Dareios megjelenik a szellemidzsre. a halottak blcsessgvel tudja, hogy Xerxsnek bns ggjrt kellett lakolnia, mert azzal, hogy hidat vert a Hellspontoson, mikor-seregt tvezette Eurpba, a tenger istenre vetett igt. A mrtk, az isteni rend ltal kijellt hatrok tiszteletben nem tartsa: ez a forrsa Xerxs buksnak. Dareios mr tbbet tud, mint a hrnk: Plataiainl Xerxs szrazfldi hadt is tnkreteszik a grgk. Xerxs ruhi rongyokban fognak lgni, mikor hazarkezik a perzsa fvrosba. Atossa a palotba megy, hagy j ruhval jhessen megtpett fia el. Kzben megrkezik Xerxs. Keservesen szmllja el vesztesgeit, a vnek vele keseregnek, s jajveszkelve ksrik Atosshoz.
A hd, amellyel Xerxs „leigzta” a Hells pontost, Poseidn s ltalban a termszet rk rendjt kifejez istenek ellen lzad ember ggjnek, a tragikus vilgfelfogs rtelmben az embert trvnyszeren romlsba dnt hybrisnek a megnyilvnulsa. s egyben olyan jelkp, amelynek segtsgvel elssorban emeli a klt a mtosz rangjra sajt nemzedke trtneti tapasztalatt. De ha Aiskhylos a Perzsk c. tragdiban a Dionysos-sznpad kvetelmnyei szerint mitolgiai sznezetet ad az egykor esemnynek, hadd mutassunk r msfell arra, hogy a grg tragdiban a mitolgiai cselekmny is mindig az egykor valsgot, a grg rabszolgatrsadalom fejldst s ellentmondsait, st nemegyszer az athni demokrcia fnykornak s nagy vlsgainak konkrt politikai kzdelmeit tkrzi. Az Orests-mtosz, tudjuk mr, a matriarchtus legyzst, a patriarchlis nemzetisgi rend diadalt tkrzi elsdlegesen; Aiskhylos az si mitolgiai hagyomnyt gy dolgozza fel, hogy egyben a klt llsfoglalst is kifejezze az i. e. V. szzad kzepe tjnak egyik kilesedett politikai krdsben, a mltbl rklt, arisztokratikus hagyomny, de Aiskhylos meggyzdse szerint a demokrcia intzmnyei sorban sem jelentsget vesztett legfbb igazsgszolgltat s ellenrz testlet, az Areiopagos rtkelsben. Sophokls Antigon c. tragdija a thbai mondakrt egyebek kzt arra is felhasznlja, hogy a zsarnoki nknnyel a np akaratt szegezze szembe, a rgi rendet vd trvnnyel szemben a trsadalom fejldsvel egytt fejld erklcsi rzk flnyt hirdesse. Euripids mr az i. e. V. szzad utols harmadban, a peloponnsosi hbor idejn, az Oltalomkereskben Athn mitikus kirlynak, Thseusnak az ajkra adja az athni demokrcia immr a np akaratt kifejez, a np rdekt vd trvnyeinek a dicsrett. s az ilyen pldk szinte vg nlkl volnnak szaporthatk. St, a grg tragdia kultikus szerepe – helye a Dionysos-nnep szertartsai kztt – azt sem gtolta meg, hogy a tragikus kltk alkalomadtn a mtosz tanulsgait a valls hagyomnyaival egyenesen szembefordtsk. gy pl. Aiskhylos Promtheusdrmjban a Zeusszal dacol titn az istenektl magt fggetlent emberi ntudatot kpviseli, Euripids Bakkhnsni pedig egyenesen a vallsi fanatizmus pusztt, minden emberi kapcsolatot sztszaggat, alapjban embertelen jellegt leplezi le a grg felvilgosods filozfija, a szofisztika szellemben.
Trencsnyi-Waldapfel Imre

|