Boti Attila Nikos
Boti Attila Nikos

Tartalom

Grgorszgrl
 
Krtrl bvebben
 
Korfu szigete
 
Grgorszgi utak
 
On-line Foglals
 
Grg Videk
 
Repljegy rendelse
 
Rdi-TV
 
On-line TV
 
Levl a szerkesztnek

 
Partnereink
 
Naptr
2023. November
HKSCPSV
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
<<   >>
 
Pontos id
 
Trtnelem
Trtnelem : Ki lte meg Homroszt

Ki lte meg Homroszt

Virini gnes  2005.02.06. 17:05

Sophoklsz Antigonjban, csaknem 1300 verssorban a szerzk gy vlik, fellelhetek mindazon kulturlis gyakorlatok, ltalnosan elfogadott meggyzdsek amelyek a hajdani Grgorszgra jellemzek s amelyeket mi, a nyugati kultra gyermekei, 2.500 v elteltvel teljesen termszetesnek tartunk.


VICTOR DAVIS HANSON grgt tant a California State University-n (Fresno). rta a The other greeks s a Fields without dreams c. knyveket.
JOHN HEATH tanrsegd a klasszikus tudomnyok katedrjn s a Santa Clara University ezen nev rszlegnek elnke. Tle olvashatjuk az Actaeon, The unmanly intruder c. knyvet.

 A knyv 5 fejezetre van tagolva s azt vizsglja mirt nincs rdeklds a klasszikus tudomnyok irnt, vagy taln mginkbb mirt nincsen mr elegend keret a klasszikus tudomnyokkal val foglalkozshoz. Mirt halt ki az emberekbl a klasszicizmus irnti szeretet, mirt nem rdekel senkit hogyan vlekedtek az kori grgk, majd a rmaiak a vilg dolgairl, mirt van olyan nagymrtk erklcsi hanyatls az amerikai tanrok kztt. A knyv egy valsgos himnusz az kori vilg emberhez, aki gondolkodsban valban jval fellmlta a mai szupertechnikt hasznl modern leszrmazottjt.

Az els fejezetben, aminek cme: Homrosz halott, a szerz olyan embereknek llt emlket akik sokat tettek azrt hogy mi most valsgh kpet kaphassunk az eurpai s amerikai, egyszval az gynevezett "nyugati" kultra alapjait lerak skrl. Beszl azokrl akik a felhvsnak sikerrel megfeleltek, mint Schliemann, Ventris, Paris s Evans s akiknek hla, Homrosz szelleme sntn br, de mg tvszelte a szzadvltst.

A msodik fejezetnek a cme: Grg mdra gondolkodvn s ebben a szerzk kifejtik mirt gondoljk gy hogy csak az a helyes gondolkodsmd ahogyan a rgi hellnek gondolkodtak. A szerzk trgyaljk azt is mirt lehetett az korban a tbb grg llamot mgis egy egysgknt kezelni, vagy mirt beszlhetnk egy egysges Grgorszgrl amikor rjuk hivatkozunk. Bemutatjk a klnbz grg llamokban lek kzs jellemzit, melyek a kvetkezk voltak:

  • nyelv, polis-llam, gazdasgi-, vallsi- s katonai gyakorlat

Sophoklsz Antigon-jban, csaknem 1300 verssorban a szerzk gy vlik,  fellelhetek mindazon kulturlis gyakorlatok, ltalnosan elfogadott meggyzdsek amelyek a hajdani Grgorszgra jellemzek s amelyeket mi, a nyugati kultra gyermekei, 2.500 v elteltvel teljesen termszetesnek tartunk. Az rks harc az llam s az ember kztt, az emberi s termszeti trvnyek kztti ellenttek, az risi szakadk ami elvlasztja az ember akaratt e fldn attl amit valjban a sors tartogat szmra, tszeli az egsz mvet. Mondanivalja tbb kategriaknt, helln mveldstani elvknt trgyalhat, ezek pedig a kvetkezek :

  • a tudomny, a kutats s maga a tuds megszerzsnek intzmnye kln egysgknt ll a vallsi s politikai hatalom melett

  • a katonai hatalom polgri ellenrzs melett s ennek felgyelete alatt mkdik 

  • az alkotmnyos s konszenzusos kormnyzs nyugati idea ( titatja az egsz Antigont)

  • a valls el van klnlve a politikai hatalomtl, s ez utbbinak alrendeltje

  • a hellnek nem bznak sem a gazdag sem a szegny polgrban, de hisznek a kzprtegben (a mai kzprtegbe fektetett bizalmunk szellemi elfutra). Mg az gynevezett nyugati kultra megteremtsnek a kezdettl a hellnek kialaktottak egy anti-arisztokrata szellemet, sokszor ellensgesen nzve az anyagi javak tmrtst, a gazdagok befolyst, s k azon a nagyon kevesek kzl valk, akik az emberi trtnelem sorn ezt gy vltk s tettk.

  • az egyni vagyon s a szabad gazdasgi tevkenysg, nem hajt fejet a kormnyzsi knyszer s beavatkozs eltt (a polgrnak joga volt rendelkezni a vagyona felett s rklni vagy hagyatkknt valakire hagyni azt)

  • a kritika s az ellenttes nzet hangoztatsa a kormnyzsban, vallsban, katonai gyakorlatban, megszokott gyakorlat a polisok grgei kztt

De mi is valjban az amit ma is gy hvunk, a grg blcsessg?

A grg gyakorlat, rendszer nem volt vletlen, sokkal inkbb a tmegek nagyon klnleges kosmoterijnak a gymlcse. Ezekben olyan elvek, gondolatok jutnak kifejezsre melyeknek mai betartsa egy sokkal bksebb s jobb vilghoz vezethetne. 

A grgk gy vltk hogy a hivatlan erszak mindig tves, legtbbszr mg az a fajtja is, mely egy provokcira vlaszolva robban ki. Az egyn megfizet azrt a meggyzdsrt, mely szerint a felttelek nlkli abszolutizmus kevsb veszlyes a relativizmusnl, mert az abszolt, az ellenrzs nlkli, tlzsokhoz vezethet, mg a tlkapott relativizmus a morlis ressghez. 

A hellnek szerint az emberi termszet idben s trben stabil. Aristotels szerint (Nikomachosi etika) az erny, a morlis helyessgre val trekvs nem az ember eredend tulajdonsga,  csupn  a  veleszletett kpessg az, ami segtsget nyjt abban, hogy ezeket befogadja, s ezek irnyban, a fggsg alapjn tkletesedjen. Herakleitos szerint is "az emberi termszet nnn sorsa" de Sokrates is azt mondja, hogy "csak arra trekedjnk s csak azt keressk hogy megtanuljunk a rossz s j kztt klnbsget tenni". A politikai gyakorlatban a gazdagok, de a szegnyek megklnbztetett figyelembevtelt is elkerlik, arra trekedvn hogy egy ers kzposztlyt hozzanak ltre, amely keretein bell az arra legjobban rszolglkat olyan  mdon zabolzzk meg, hogy ugyanakkor elkerljk azok elidegentst a politikai hatalomtl. A hellnek gy vlik, hogy a fenevad nem a trsadalom amit teremtnk hanem maga a gyarl emberi termszet, amelyen vgs gyzelmet csak gy arathatunk ha polisokban, vrosokban lnk, egyszval a civilizci, s nem a termszet gyzedelmeskedik felette.

Az elmletnek s a gondolatnak sszhangban kell lennie cselekedettel. Aki grgknt gondolkodik, beszl, annak gy kell lnie. A szerzk mlt emlket lltanak knyvkben Eugene Vanderpool-nak, Colin Edmondson-nak s ms nagy lelkeknek akik mertk ezt tenni. k valban trezhettk azt, hogy rtelem csak abban a prblkozsunkban van, hogy azt tegyk amit nem kellene tudnunk megtenni, s letnk rldozsval megrintsnk valamit, megkarcoljuk valaminek a fellett, olyan magasabbrend dolgoknak amelyek nem halvnyodnak soha el. A grg erny eszmnye az egynnl kezddik. Ersebbnek, ellenllbbnak, szintbbnek kell lennnk, sajt  termszetnknl, nmagunban kell elre ltni, s nem msokban, gy legyzhetjk mit a sors elrt szmunkra.

A helln civilizci magasrend volta tbbek kztt abban is megnyilvnul, hogy tiszteltk szomszdaikat, nem hoztk kapcsolatba az emberi termszetet, karaktert s intelligencit a faji szrmazssal, s nem utnoztak ms npeket, mint ahogyan mi azt ma tesszk.

De a hellnek s a hbor kapcsolatrl mit lehetne mondani?

A hellnek szerint a hbor s a mezgazdasg a legfontosabb dolgok, amiket mi emberek, cseleksznk. Herakleitos szerint a hborban elvesztett lelkek tisztbbak azoknl, amelyeket betegsg kvetkeztben kell elengednnk. A valamennyi vagyonnal rendelkez polgr, annak megfelel helyet kap a hadoszlopban, felszlalsi jogot az eklzsiban s egy darab fldet a szabadban. A grgk ltal "felfedezett" hbor, annak rendje s mdja szerint katonkkal, gyalogsggal, nagyszer de egyben borzasztan veszlyes tallmnynak is bizonyult, amely az egsz mediterrn vilgot megrzta, oly mrtkben melyet az egyiptomiak, mkniak, asszrok vagy perzsk elkpzelni sem tudtak. Vajon mi lenne ha a hbort sosem "fedeztk" volna fel? Ha nem k, ht valaki ms biztosan felfedezte volna. Nzzk ht mi volt a jellemz a grg polemizlsi technikra:

  • fejlett technolgia

  • magasrend fegyelem (erre mondjuk ma hogy "katonai fegyelem")

  • lelmes visszatsi mdzatok

  • a lakossg tbbsgnl a katonai szoksok fegyelmezett betartsa

  • a meghatroz beavatkozsok helyes megvlasztsa

  • dominns gyalogsg a hadseregben

  • meghatrozott tkealapok hadi clokra val rendszeres felhasznlsa 

  • erklcsi ellenlls a militarizmussal szemben

" A grgknek ksznheten nem uralkodik nlunk az a keleti felfogsnak megfelel nzet, miszerint minden egymssal sszefond kapcsolatban ltezik - valls, hbor, orvostudomnyok, filozfia s klnbz mvszi kifejez eszkzk. Ennek ksznheten, ezek nem ellenrizhetek, elnyomhatak, elcsbthatak, magyarzhatak vagy leigzhatak egyetlenegy isteni hatalom, uralkod vagy egyetemes vilgnzet nevben."

Nem lehet azonban megfeledkezni a rettenetes slyrl s felelssgrl sem melyet a grgk vllainkra helyeztek, hisz a nyugati civilizci sszes problmja a grg modellt kvetve szletett meg. Ennek megfelelen a megolds is a grg kultrt, szellemisget rkl nyugat gymlcse kell legyen. 

A harmadik fejezetben, melynek cme Ki lte meg Homroszt - s mirt?, a szerzk elssorban a jelenlegi krzishelyzetrl beszlnek. Megtudhatjuk azt hogy a '60-as vekben az kori vilggal foglalkoz tudomnyok hirtelen anakronizmusnak, a reakcis rendszer rsznek szmtottak. Az a nzet lett elterjedt, miszerint ezek a tmk divatak, nehezen elsajtthatak, idignyesek, csupn „sreg” negyvenen felli fehr tanrok tantottk ezen tudomnyokat  az egyetemek reg tanri szkeiben. Sokkal inkbb egyre divatosabbak lettek a praktikus avagy rel jelleg tantrgyak, melyek a klasszikus tudomnyok tantsban bekvetkez rt sikeresen betltttk. Csakhogy ezek az jonnan megjelent praktikus tudomnyok totlis ellenttben lltak a klasszikus grg blcsessggel, letszemllettel. A '70-s vekben nagyon sok, inkbb "npies" fordts jelent meg, melyeknek sorn nagyon sok eszme, rtelem elveszett de ugyanezen fordtsoknak hla, Homrosz kiss vrszegnyen, tpetten de mgis belphetett a '80-as vekbe. Homrosz lass hallt okozza az egyik legnpszerbb, legmodernebb eszme, melynek lnyege, hogy minden kultra, civilizci egyenl rtk. 
A '80-as, '90-s vekben jelent meg eme polikultra elmlete, melynek kt fbb irnyvonalt klnbztethetjk meg, az egyik szerint a nyugati civilizci se nem jobb, se nem roszabb a tbbinl, a msik szerint minden civilizci egyenl kivve a nyugatit, amelyik tlsgosan is imperialista, nacionalista, szexista s patriarchista s csak elrettent pldaknt szolglhat. Mindkt elmlet egyenes kvetkezmnye az hogy flsleges az kri grgket tanulmnyozni. Ezen teria lelkes hve, James O'Donell tanr r, "Lingua Franca" c. munkjban krdi a klasszikus tudomnyokra vonatkozva: "Mirt csak grg s latin, minden mst kizrva?", amire a szerzk vlaszolnak:

"Taln azrt, mert ltezik grg s latin irodalom, valamint azon okbl, hogy ezen szellemisg, amely csak a Mediterrn trsgben ltezett teljesen klnllan a vallstl az, amely megteremti a nyugati vilgot. Nem utols sorban amiatt is, mert ezekben a nyelvekben olyan szavak vannak mint politis (polgr) s elephtheria (szabadsg), s olyan rtelmek kerlnek kifejezsre melyeknek ksznheten a trsadalmi ellenvlemnyeket hangoztatni lehet."

Micsoda irnija a sorsnak hogy a nyugati civilizci - knyelmes foteleibe begyazdtt- archeolgusainak, trtnszeinek nagy rtege vli gy hogy teljesen flsleges mr az grgk, rmaiak tanulmnyozsa! Pedig nagyon jl tudjk hogy nem volt egy Phaidon Egyiptomban, de sem Oresteia Perzsiban, Ilisz Asszirban, de mg demokrcia sem a germnok kztt ugyanabban az idben, sem pedig egyetemek Galicia vrosaiban. A franak nem voltak replgptervei, de Szokratsz sem volt fekete mint ahogyan Mary Lefkowitz bebizonytani vli ismtelten. Nagyon sok dik s tanr kpviseli ma ezeket a furcsa elmleteket, pedig taln nem nacionalizmus, de sem etnokentrikus beismerni, hogy bizony Tiglat-Pileszr udvara nem volt szokratikus kr  s Sidonia lakosai nem trvnykeztek szavazs tjn. Valban csak Grgorszgban volt 3 trsadalami osztly, mikzben az egsz vilgon kt trsadalmi rtegbe tmrltek az emberek, mert a dinasztikus llamformk sehol nem trtk meg a fldtulajdonosok ltt. A mediterrn trsgen kvl ritkn jelenik meg a vallstl elklnlt filozfia. 

Egyesek mint Bernal tanr r, be szeretnk bizonytani hogy a nyugati vilg az afrikai kontinensrl is kapott volna behatsokat, vagy keletrl, de vajon ezeket a nzeteket vallk meg tudnk-e mondani, ezen vilgoknak pontosan melyik rszrl szrmazik a demokrcia eszmje, a szabad kutats elve, a kzposztly lte, polgri katonasg, polgri szabadsg, a vallstl elklnlve ltez irodalom? Esetleg az olyan szavak mint "pardia", "cinizmus", "szkepticizmus" melyeket elszeretettel hasznlnak ezen terikat kpviselk rsaikban,  honnan erednek az aferzises, racionalista nyelvek kifejez eszkzei?
Amikor a frak tmegesen knyszertettk a munksokat arra hogy a sajt luxussrjaikat felptsk, amikor Perzsia nagy kirlya anaktorokat, kirlyi palotkat ptettet magnak s naoszokat az isteneinek, ahova kznsges halandnak tilos volt a belps, ugyanabban az idben a grgk gmnasztirionokat (mai sportltestmnynek megfelel), sznhzakat, dikastirion-okat (mai brsgnak megfelel), llami hajgyrakat, agorkat s a kzpolgroknak gylekezsi helyeket ptettek. Ezek vals klnbsgek melyeket teljesen abszolt kritriumokkal lehet rtkelni.
Ugyanabban az idben amikor
Kleisthenes megreformlja az athni alkotmnyt, rkldses alapon kormnyozzk a hercegek s papok a keltkat, a perzskat, a szkthkat, zsidkat s egyiptomiakat.

Leonidas, embereivel egytt hsi hallt vllal a frontvonalban a termopilei szoros vdelmezse kzben, mikzben fenntrl, a hegyen tronl Xerxes kveti az esemnyeket. Szalaminban mikzben Themistokles hajra szll, Xerxes mg egyszer a hegyre indul, majd utna hreme lelsbe. Igen, valban lteznek  „klnbz hagyomnyok, szoksok” mgis a trtnelem brmely szakaszban, a vilg minden tjnak katoni, olyan vezetket szerettek volna s szeretnnek, akik gy gondolkodjanak, cselekedjenek, s harcoljanak ahogy azt a grg hadvezrek tettk, kik embereikkel harcoltak az lvonalban, ahelyett, hogy a htvonalbl, knyelmes trnbl kvettk volna az esemnyeket.
Mikzben a grgk llatldozatokat hoznak isteneiknek, a keltk s szkithk az ellensgeik koponyibl kupkat ksztettek. Valban a grgk kegyetlenl leltk ezeket az ldozati kecskket, brnyokat, a faimd dridok az emberi ldozatok grcseibl s sztspriccel vrbl jsltak mikzben azokat, clpkhz ktzve lekseltk, s a Karthgaiak szertartsosan gettek l gyermekeket.

Senki nem akarja a grgk rdemeit a magasba emelni gy hogy ms civilizcikat porba s srba taposson de be kell ismerni hogy vannak relis s risi klnbsgek.

Valban a grgk tvettek egy keleti rsrendszert s azt a maguk szksgleteinek megfelelen talaktottk. De nemsokra ezt az eszkzt arra hasznltk hogy egy fantasztikusan dinamikus kltszetet, drmt s trtnettudomnyt teremtsenek, mindezeket az egyn skjn s nem az llam vagy a valls sztnzsre, parancsra. A fra vezredek rsjeleit arra hasznlta hogy kirlyi proklamcikat rasson s kirlyi trtnelmi knyvtrat kszttessen melyben minden a nagy frfiak tetteirl szlt. Herodotos s Thukydides szabad kutatson, megfigyelsen alapul trtnelmet rtak, olyan elemzseket vgezve melyet a keleti rsok s az testamentum ri nem tettek.

Valjban a  polikultra eszmjt kpvisel akadmikusok kzl senki sem szeretn, ha nyugati kultrnk grg magja srthetnek bizonyulna, s emiatt a sebezhetsg miatt olyan elveket, felfogsokat kvetve kelljen lnik, melyek nem az kori grg szellem jegyben szlettek, s fejldtek. Ilyen letk lenne egy  autochton, prekolombiai rendszer kormnyzs alatt, harcsol vallsi gyakorlatoknak alvetve, esetleges arab protokoll szerint, hol a nk viselkedse szablyozva van, vagy ahol knai orvosi praktikkra hagyatkozva gygytank ket, muzulmn llami s vallsi hagyomnyokat kvetnnek, afrikai tudomnyos megkzeltsi nzeteket vallannak, japn, fajokra vonatkoz eszmket idealizlnnak, taln indiai trsadalmi kasztokba lennnek osztva, vagy amerikai slakosokkal kerlnnek fldtulajdoni vitba.  Mindegyikk, kivtel nlkl, a vlemnyt az sszkomfortos (anyagi, szellemi s jogi) nyugati intzmny keretein bell hangoztatja, amely intzmny garantlja azt a jogukat hogy ezt tegyk, pontosan azt a jogukat mely egyenesen a grg vilgmeglts s koncepci eredmnye, s olyan jog mely ki van egsztve msokkal, mint pldul garantlt munkahely joga letk vgig, megtmadhatatlan akadmiai szlsszabadsg, oly jogok melyek mgsem szmtanak egyedlllknak s nem is rtkelik azokat letnk fenntartinak. Ilyen gondolatokat olyan emberek csoportja hangoztat akik minden ellen tmadst ndtanak ami grg. Mindamelett ha valaki krlmnyesen megvizsglja az elmleteiket, legtbb nagyon is egyszernek, hipokritnak, vagy akr mindkettnek tnhet. Egyik ilyen elmlet a mr emltett "fenevad"-al kapcsolatos.

 A "fenevad" mint a grg szellemisggel ellenttes fogalom valban ltezik, a szexizmus, sovinizmus, rabszolgasg, kiszipolyozs, valamint bizonyos modern "finom" rzsek s rzkenysgek teljes hinya. Igen m de a grgknek ezen bnei, valban az emberisg ltalnos bnei, melyek minden civilizciban s minden trtnelmi korban kzsek. Valban mg az is enyhti ezen bnket hogy igazn elvrhat s teljesen termszetes folyamat hogy legyen valamifle erklcsi halads is az eltelt 2.500 vben. s azt se feledjk, a klasszikus irodalom nmaga kornak legkemnyebb kritikusa. 
A grg hagyomny s blcsessg nagyszersge abban mutatkozik meg, hogy a nyugati civilizci hajnaln, a vilg egy olyan  elkpzelst kapott rksgl, mely egy klnleges s egyedlll trsadalmi berendezkedst mutat be. Ebben a kzssgben  rend s embersg uralkodik, ezen elvek trben s idben ellenllak, a szellemi s kzleti rtkek meglte, s megbecslse politikai, egyben trsadalmi vltozsokat eredmnyeznek. Ezek az talakulsok mkdnek, ezltal fenntarthatak, s mg vszzadokkal megjelensk utn is alkalmasak az let irnytsra.

Vajon a "fenevad" nem MI vagyunk? 

Az sszecsaps, az ellenttek, nkritika, a mersz, forradalmi kritika mind mind az kori grgk s rmaiak ltal rnkmaradt rksg. A grgk ellen irnyul vdak ltalban a kvetkez csoportokba tartoznak:

1) az kori grg trsadalom a nknek a politikai s trsadalmi helyt, helyzett msodfokra cskkentette s ezt klnbz ltvnyos s kevsbb ltvnyos mdn tette. A nknek nem volt szavazati joguk, ugyanakkor nem lehetett polgri tisztsget viselnik s a trvny ltal nem voltak a frfiakkal egyenl mdn protezslva. Ezek melett s ezeknek ellentteknt viszont az erteljes, idealizlt ni alak a mvszetek minden formjban megjelenik. Gondoljunk csak a Mili Vnuszra, Promachos Athenre, a grg tragdikban hemzseg ni alakokra mint Iphigenia, Alkstis, Kltamnsztra, Antign akik maguknl kisebb kaliber frfiakat igazgattak, srattak akr Euripidus Mdeia-ja akit gyenge, magukat imd frfiak vesznek krl. Idzzk fel a vdistennket (kiknek helyk volt az Olimpuszon is) mint Artemisz, Hra, Athne. A grg valls gyakorlsban megengedett volt a nk jelenlte, ha nem is volt gyakori, de lteztek ni papok, a keresztnysg nagy szzalkval, a jdaizmussal s az iszlmizmussal ellenttben.

Ide tartozik a ni hozomny krdse is. De vajon ezt is nem lehet ms szemszgbl megvizsglni? Az kori grgknek megvolt az a ravasz elreltsuk hogy abban az esetben amikor a nnek van egy kevske fldje s ldikjban pr arany pnze, sokkal kisebb annak a valsznsge hogy vad frje az utcra hajtsa, mikor felesge bre megereszkedik s a szeme krl megjelennek a rncok.

2) az kori grgk s rmaiak gazdagsga majdnem kizrlagosan a rabszolgasg intzmnyre tmaszkodott. Ebben a trsadalomban a legtbb rabszolga nem volt sokkal alacsonyabb helyzetben mint a szegny szabadok. Azonban  nem az alrendeltsg volt a rabszolgk legnagyobb fjdalma. Szmunkra felfoghatatlan lelki knt az a tny jelentett, hogy nem vehettek rszt a kzletben,  ez okozta a legnagyobb bnatot a felntt grg s rmai frfiaknak akik rabszolgasorban ltek. A rabszolgk akr vagyonra is szert tehettek, s a leggyesebbek kzlk megkerlve a klnbz trvnyeket, kiskapukat tallhattak szabadulsukra. Isokrates, az attikai sznok mondta hogy "egyetlen Athni sem erszakolt rabszolgira olyan kegyetlensgeket mint amilyeneket a perzsk a szabad polgraikra". Az kori vilg rabszolgasga messze ll attl amit a Kelet vagy a Dl Afrikai rabszolgasg magban foglal.

3) az kori vilg politikai szerkezete csakis az elitbl kerlt ki. Erre valban csak azt lehetne mentsgl felhozni, hogy maguk  a grgk az elsk akik sajt arisztokratikat kritizljk. Azok a grgk akik demokrciaellenesek voltak, nem voltak mind a gazdag elit tagjai, sem Aristotels de sem Thukydides nem voltak az arisztokrcia vagy az oligarchia hvei, k valjban ltvn a demokrciban rejl csapdkat, a rgi rendszeren nosztalgiztak.

4) A grgk tlsgosan is relisak, fldhzragadt kpzeletek, nincs meg bennk az a termszetes s knnyed sztnssg ami ms kultrkra annyira jellemz. Igen valban a grgk a felelssg azrt, hogy a nyugati vilgra hagytk a racionalista gondolkods nehz terht, amelynek sorn eljutunk a kvetkeztetsekhez, s gy megfosztjuk az egsz gondolatvilgunkat a misztriumtl s a megmagyarzhatatlan ktes rmtl. A grgk j elre figyelmeztettek bennnket hogy a halads valjban valamikor elfajul, mr nem lesz haladsnak nevezhet. A tudomnynak s a tudsnak megvan az a htrnya, hogy egyre tvolabb vezetnek bennnket a termszet ltl.

A szerzk szerint a klasszikus tudomnyokkal foglalkoz tanremberek nemcsak gondolatukban hanem tetteikben is egyre csak tvolodnak az kori grgktl. Az ltaluk hasznlt nyelvnek illetve szaknyelvnek sznoklatos s rthetetlen fordulatai pontosan a grg tlthatsg, rthetsg elve ellen fordulnak. Annyira nehzkes s tudomnyos ez a nyelv, hogy egyszeren lehetetlenn teszi az j olvask rdekldsnek felsztst s csak egy kicsiny csoporthoz szl. Sokan Homroszt egyszeren pszihoanalzis al veszik. Klnbz Homroszi hsket szabdalnak darabokra s elemzik nagyt alatt viselkedsket, minden aprsgba valamit belemagyarzva. Msok az irodalmi teria keretein bell bebizonytani vlik hogy valjban az rsok nem is arrl szlnak mint amirl szlani ltszanak els percben. Vlemnyk szerint nem az a lnyeg, hogy mit mond Homrosz, sokkal inkbb az, hogy miknt is mondja el azt, e nzetket oldalakon s oldalakon keresztl taglaljk,  mikzben a teoretikus levegbe beszlstl a komoly s pontos tanulmnyok homlyoss vlnak.
 Modern ni filolgusok felelsnek talljk Homroszt a nk ksbbi elnyomsrt, msok homoszexualitssal vdoljk midn Patroklos s Achilleusz bartsgba belemagyarzzk az egynemek szerelmt.  Nhnyan az irodalmi analzis sorn minden jelenetet egyenknt csontjaikra szednek, minden alakot kln a legaprbb rszletekig tanulmnyoznak. Korunk filolgusgrdjnak sikerlt srgdrr alacsonytania a civilizcik trtnetben egyedlllan hsies lerst, az Iliszt,  olyan rtelmezssel, mely szerint a nemek szerepnek megfordtst, elbeszlsi s szerkezeti kikerlseket, centripetlis hajlamokat, s homoszexulis trgyalsokat tartalmaz a m. A grgkket elrejti ellnk az a lavina amit mi zdtottunk rjuk a rengeteg rssal, pldnak elg felhozni az 1992-s vben megjelent 16.168 db tanulmnyt az Egyeslt llamokban.

 Elrejtettk az emberek szeme ell Homrosz kemny szintesgt s az emberi kicsinysg, alapvet mltsg egyszer megkzeltst - vlik a szerzk.

A szerzk szerint a klasszikus tanulmnyokat oktatk kztt napjainkban risi a korrupci, rengeteg a hinyzs, a juttatsok, tmogatsok hibs cl felhasznlsa, s kevs a valdi tants, ami pedig minden tanrember legfbb gondja kellene hogy legyen. Sajnos a tanrok megfeledkeznek rla, vagy sokan fel sem fogjk hogy a klasszikus tudomnyok, mvszetek elsajttsa, azoknak egy tgabb, "grgebb" rtelemben vett hasznlata mennyire hasznos, hisz olyan tudomnyokban lesznek rtermettek az ezeket brk mint az olvass, rs, logikus gondolkods kpessge. Olyan tulajdonsgokkal gazdagodnak mint a  kitarts, trelem, az elrt eredmnyek miatt rzett bszkesg, olyan rtkekre tesznek szert mint jogegyenlsg, logikus s racionalista gondolatcsere s az igazsg megkvetse. A klasszikus tudomnyok professzorainak legfbb gondja ma az hogyan tudjk magukat felmenteni a tants knyelmetlen terhe all, hogyan rjanak minl tbb rthetetlen cikket s knyvet amelyeknek egyetlen eredmnye hogy egyre kevesebb ember prblja meg ezeket elolvasni. Ezeknek a tanroknak egyetlen cljuk van spedig hogy karriert fussanak be. Mivel ebben a szakmban mr nincs semmi j amit nyjtani lehet, az egyetlen amit a karrieristk tehetnek az hogy megljk a hellnizmust.

A nyomtatott gondolatok nehziparnak van egy risi htrnya: minden cikk s knyv megjelensrt szzval vannak olyan dikok akiknek a tantsa elmarad, mikzben ezen nyomtatott munkk kztt szomoran kevs az amelyik arrl szl milyen szerepet kaphatnnak a grgk az letnkben. Modern letnk egsz rothadst meg lehetne elzni ha egy kicsivel tbbet ldoznnk a nyugati kultra oltrn, hogyha eltrbe helyeznnk a kimagasl kalsszikus tudomnyokat s ezeknek mlt helyet biztostannk iskolinkban is. Ha a gyermekeinkben akik valamikor tveszik a vezetst nincsenek rtkek, mveltsg, nevels s erklcsi irnyvonal, ebben az esetben meg kell vizsglni mit tantottak vagy nem tantottak egyetemeinken.

A negyedik fejezet arrl szl hogy a klasszikus tudomnyok, a grg nyelv tantsa nem egyszer feladat.

A grg s az azzal kapcsolatos trgyak tantsa ma olyan mrtk elktelezettsget, hatrozottsgot kvn mely nagyon kevs emberben van meg. Aki ezekkel akar foglalkozni az tudatosan tvolabb vonul a mai sznes "vilgias" forgatagtl, kiss eltnik a maga vilgba, minden rzkvel habzsolja azt amit a knyvek, rnk maradt rsok, leletek adhatnak. Valban ahhoz hogy ma grg s rmai trtnelmet, nyelvet, filozfit, irodalmat tanthassunk ahhoz az kell hogy maradjanak kzttnk olyanok akik ismerik az kori grg s a latin nyelvet.

De mi is tulajdonkppen a grg nyelv?
" A grg nyelv-nha annyira rejtjelesnek tn hogy megbolondt, nha teljesen s tisztn levezethet, rthet - a mai napig az a halhatatlan vz amely letre kelti a tudst, egy olyan ajndk melynek a birtoklsa megvltoztathatja a mdt ahogyan az ember agya mkdik"

De ezt a tudst nem knny megszerezni, nagy ldozatokat kvetel. Az grgben az ignek 350 ragozsi formja van. Az aki grg tanulsra adja a fejt, risi feladatot vllal magra. Sajnos az jszakai szrakozs, a kompjterjtkok, az sms-en kldzgetett zenetek, a CD s a bulizsok nem kerlhetnek egyknnyen sszhangba az grggel s azzal amit a grgsg eszmje kpvisel.

ppen ezrt a grgtanr igazi rdeme most az ezredforduln nem az hogy rthetetlen tanulmnyokat rjon az kori grgkrl hanem az hogy meg tudja gyzni a mai 18 veseket hogy nekifogjanak egy kimert tanulsi folyamatnak, hogy elolvassk Platnt, megrtsk Szokratszt, hogy megvltoztassk a gondolkodsi szoksaikat, vagyis ms szval jobb polgrok legyenek egy jobb trsadalomban.
Egy mark btor "katona" dolgozik a frontvonalon s hittel, becslettel, rengeteg munkval prblja megvalstani az lmt, hogy megtantsa az kori kultra szpsgeit dikjainak. Vannak olyan emberek aki el tudjk magyarzni, mirt kell az grg nyelvet letben tartani, k azok akik az jjszlets eszmjt kpviselik, akiknek elragadtatsra, elktelezettsgre s mindenkori harcra szksg van ahhoz, hogy megmenekljnk. Colin Edmondson mondta valamikor, inkbb csak magnak mormogva:
"Igen, minden valban egymssal sszekttetsben ltezik, az kori s a modern Grgorszg. Viszont tanulmnyoznotok kell, dntenetek, ktelkednetek mindenben krlttnk s nha kockztatnatok is"
Sajnos az ilyen embereket kevesen rtik meg, legtbben kinevetik vagy furcsnak, bogarasnak tartjk ket. Bebizonyosodott hogy ritka kincsnek szmtanak a Colin Edmondson-hoz hasonl emberek, akik kpesek a dikok fejbe sulykolni a grg eszmt, a grg nyelvet. Az ilyen emberek nmileg eltvolodnak a tmegtl, de ez az elzrkzs az egyn vlasztsa, knyszer nlkli.
Eugene Vanderpool is azt vallotta, hogy a grgsgnek nincs semmi kze a klasszikus tudomnyokhoz, sokkal inkbb ahhoz a kpessghez, hogy valaki olyan szellemi letet ljen, mely az elmt s az emberi intellektust mltn kpviseli.  
Igazbl a szerzk gy vlik hogy nincs les elvlaszt vonal a trtnelem s a klasszikus irodalom kztt. Ahhoz hogy valaki megrtse azt amirl a grgk rnak, tanulmnyoznia kell a grg trtnelmet. Aki valban meg akarja rteni a grgket annak el kell ltogatni a helyekre amikrl olvas, t kell reznie a mlt zenett, t kell lnie a grg tavaszt. A klasszikus tudomnyok professzorai kzl kevesen lesznek filhellnek, mg azok kzl, aki megismerik Grgorszgot nagyon sokan azz vlnak.
Homrosszal kapcsolatban az a nagyszer hogy mveibl az let minden terletre vonatkoz rtkes informcit lehet kiszrni.
Legelszr az Iliszban a mega-eposzban fedezhetjk fel azokat a halhatatlan rtkeket, amelyeket a szerzk a knyv elejn mr bemutattak az Antigonval kapcsolatban. Azta sem tallkozhatunk ezekkel a szellemi kincsekkel ennyire szintn s logikus fejtegetsek, magyarzatok nlkli krnyezetben.

Taln a tantsban is pldt lehetne venni Jzustl vagy Sokratestl. k nem rendelkeztek rasztallal, irodval, egyetemi titulusokkal, nem tanultak egyetemeken, nem rtak semmit le, nem kerestek semmit a tantsukkal, sokan gylltk ket, mikzben k mg a "tant" jelzt is elutastottk maguktl. rdemk az hogy egyetlen dolgot cselekedtek, vatosan kerestk az igazsgot a sokszor knyelmetlenl fszkeld hallgatsgukhoz intzett beszdeikben. Brmi ms ami az egyetemmel kapcsolatban van ma, ltalban csak dszts a tants tortjn.

A grgtants valjban azzal jr, hogy a tanr vllalja a felelssget a dikok rnytsra, vezetsre, formlsra eladsok keretn bell, krdsek s vlaszok tjn.  Ezeken kvl magba foglalja minden dolgozat, munka tolvasst, tanulmnyozst s rtkelst, valamint a dikokkal val egyenknti megbeszls lehetsgt s amikor egy nehz akadly lekzdsnl szksg van r, tancsadst a  hozzfordulnak. Mg azt is jelenti hogy a grgket szvnkbe fogadjuk, tetteinket a szavaink rtelmben visszk vghez, Odsszesz-ok lesznk aki tud harcolni, legyzni, legyzettetni, elvarzsolni, felldozni mikzben az esze mindig azon jr hogy vajon mirt is trtnik mindez s hogyan tud otthonba jutni, de kzben Achilleus-ok is legynk aki ltja a falat kzeledni de kzben kjes rmmel a gzpedlt a padlig nyomja.

Mgis mit lehetne tenni-teszik fel a krdst a szerzk s vlaszolnak is.

A grgk nagyon jl tudtk, ahhoz, hogy  gyermekeik rtkes polgrokk vlhassanak megfelel csaldi s tantsi httre van szksg, melyeket csakis egy jl szervezett llamforma, a polis keretein bell kaphatnak meg. Teht a tants eredmnyessge nagyban fgg attl, hogy mennyire szervezett llamformban szeretn a polgr megvalstani, megfelel csaldi httrrel, gyermeke nevelst. A szerzk gy vlik hogy a sikeres diplomajelltek tanttatsban fontos s elsrend szerep kne jusson a klasszikus tudomnyoknak hogy kialakuljon egy ers s mly tudsmag, amelyre majd a tbbit lehet pteni. Ennek remnybeli elrshez konkrt tantsi programot javasolnak knyvkben. Emlkeztetnek arra is, hogy a matematika  tanulmnyozsa risi szerepet jtszik a Logika, a logikus gondolkods alapjainak elsajttsban. Hisz a matematika hasonlan az idegen nyelvekhez, nagyban hozzjrul a dikok logikai kpessgnek fejlesztshez, fegyelemre tant, valamint utat mutat a problmk megoldshoz az adatok s a logika sszehasonltsnak segtsgvel. A dikok megszabadulhatnak a „kldknzstl”,  s Platon elreltst igazolva, nagyon hamar kialakul bennk egy filozfia, amely elismer egy nem ltalunk alkotott vilgot, melyben  a fizikai  trvnyek llandak s mentesek a szemlyes rdekek befolystl.

A szerzk szerint elengedhetetlen  az j tantsi mdszer megalapozshoz, hogy a tanrok sokkal tbb idt tltsenek tantvnyaikkal, s kevesebbet rssal, eladsokkal, utazsokkal. A helyes program kialaktsa rdekben legelszr is az egyetemi rektorok a felelsek, egy olyan j tanrkpet kell kialaktaniuk amely nem az r s utaz, VIP tanrt szentesti hanem az elad tanrt, aki mindig dikjai rendelkezsre ll. A dikok felksztse egy embersges letre,  ezt az egyetlen clt kellene kitznie egy j egyetemnek. Sajnos a mai tantsi rendszer kialaktsa djazza azokat az embereket akik beszklt ltkrrel rendelkeznek, karrierptk, rabszolgalelkek, s nem a tants az letk,  teht a legtvolabb llnak a grg gondolkodsmdtl, s letfelfogstl. A tants folyamn vigyzva s cltudatosan kitpik a „gyomokat” ,eltrtik azon keveseket akik sztns vonzdst reznek e tantrgyak irnt a kezdeti tantsi idkben.  Minden lps megtervezett melyek biztostjk, hogy ne jelenhessenek meg vagy elvesszenek a nagy lelkek.

A knyv befejez rszben a szerzk konkrt javaslatokat sorolnak fel a helyesebb s jobb tants rdekben, mely tancsoknak sszefoglal mottja lehetnnek Demokritos szavai:

„Boldog, ki bkessget rez szernyebb anyagi javak kzepette, s boldogtalan kit a gazdagsg sem elgt ki”.

"Mint levelek szletse, olyan csak az emberek is.Fldre sodorja a lombot a szl, de helybe az erd mst sarjaszt jbl, mikor eljn a szp tavasz jra: gy van az emberi nemzet is, egy n, ms meg alhull."

Homrosz, Ilisz
(Devecsery Gbor fordtsa)

 

Szerz: Virini gnes, mail
Lektorls: Szamosi Mariann, mail

Copyright:
 Ez a dokumentum a http://transilva.homestead.com -rl szrmazik. A szerzi s egyb jogok a dokumentum szerzjt/tulajdonost illetik.  Ennek a dokumentumnak brmely formban val terjesztse nem srti msok szerzi jogait.  Ez a dokumentum elektronikus formban szabadon msolhat, terjeszthet, de csak sajt clokra, nem-kereskedelmi jelleg alkalmazsokhoz, vltoztatsok nlkl s a forrsra val megfelel hivatkozssal hasznlhat. Minden ms terjesztsi s felhasznlsi forma esetben a szerz/tulajdonos engedlyt kell krni. Ennek a copyright szvegnek a dokumentumban mindig benne kell maradnia. 

 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
GRG FRUM
 
STEFANOS APARTMAN
 
Arna2000
 
Grg receptek
 
Ajnlott oldalak
 
Krj Hrlevelet
E-mail cm:

Feliratkozs
Leiratkozs
SgSg
 
Ltogatk szma
Induls: 2004-08-10
 
Letltsek szma
 
Rlunk a mdiban
 
Gygyt videk
 
G-mail
Felhasznlnv:
Jelsz:
  SgSg

j postafik regisztrcija
 
Tartalom

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints