Trtnelem : Homoszexualits az kri Grgorszgban |
Homoszexualits az kri Grgorszgban
Virini gnes 2004.12.29. 19:01
![](portal/kreta/image/news/1393009387.gif)
A knyv hossz vek kutatsnak az eredmnye s a feltrt tnyeket, lltsokat az kri rk, tudsk mveibl vett idzetekkel bizonytja, amelyek melett minden esetben ott ll az grg szveg is, lehetsget adva az olvasnak hogy leellenrizze a fordtst. Mirt most? Tudja meg most !
A mtosz sszeomlsa Adonisz Jeorgidisz knyve nyomn
A mitosz sszeomlsa
Ez a cme donisz Jeorgidisz, neves archeolgus s helln-kutat 2002-ben kiadott knyvnek.
A knyv hossz vek kutatsnak az eredmnye s a feltrt tnyeket, lltsokat az kri rk, tudsk mveibl vett idzetekkel bizonytja, amelyek melett minden esetben ott ll az grg szveg is, lehetsget adva az olvasnak hogy leellenrizze a fordtst.
Mirt most?
Taln mert ezekben a "modern" idkben mikor Angliban a szexulis nevels keretein bell olyan dokumentum filmeket vettetenek a fiataloknak melyek ket kzvetetten arra btortjk hogy ki kell prblni mindkt nemmel a szexulis egyttltet, mikor a "halads" jelkpeknt a norvg televziban a kormny egyik miniszternek a homoszexulis trsval kttt eskvjt lehet vgig kvetni, mikor Hollandiban a fejlds jelkpeknt olyan trvnyt hoznak mely megengedi a homoszexulis proknak gyerekek rkbe fogadst, mikor Magyarorszgon a Terry Black per ily nagy port felkavar, enyhn szlva a tlzs korban, amikor a szzadeleji homoszexulitst pellengrez hangulatot pont az ellenkezje vltja fel, idszer visszanzni az Eurpai kltra alapjt ltrehoz seinkre, az kri grgkre. Ugyanis ha igaz az amit annyian lltanak hogy ebben a fejlett kltrj trsadalomban a homoszexualits s pederasztia elfogadott volt, akkor a mai idk ezen irny trekvsei is teljesen ms sznben tnhetnek fel. Ennek az risi krdskrnek a tanulmnyozst vette vllaira az archeolgus s ennek eredmnyeit mutatja be a knyvben. Igyekszem rviden vzolni a knyv tartalmt, zeltt adva belle s sszefoglalva a fontosabb s irnyt ad gondolatokat.
Sprta-Athn
Az kri vilg kt vezet vrosa s trsadalma, kiemelked fontossg a trtnelem esemnyei sorn. A fennmaradt dokumentumokban sehol nem tallhat meg a "homoszexulis"-nak megfelel kifejezs. Dover professzor a "Homoszexualits az kri Grgorszgban" c. mvben gy vli s magyarzza hogy azrt mert ez egy termszetesen elfogadott cselekedet, viselkedsforma volt az kri vilgban. Valban nincs ilyen kifejezs az kri iratokban de ennek oka hogy van egy msik sz amit erre hasznltak, spedig a "kinaidosz" melynek a jelentse nagyon is pejoratv volt, mint kitnik a korabeli fennmaradt dokumentumokbl. Megfelel krlbell a mai "eltkozott" sznak. Egy msik, e tmban rdtt knyv szerint (Szimkisz, "Az elfajzottak") Sprta szexulisan valdi bordlyhzra emlkeztetett, fajtalanok bolondokhzra (B ktet, 36 old., grg kiads). A knyvben mg olyan lltsok is vannak hogy Sprtban a fiatal lnyokat "tbben hasznltk", majd frjhez mensk utn kzvetlenl nem hlhattak a frjkkel hanem reg, leszbikus regasszonyok knoztk ket, majd rgi hzasknt tbb frfivel hltak egytt a csaldbl. Mivel ilyen lete volt egy nnek, regasszony korban ugyanolyan rosszindulattal fordult a fiatal hzas asszonyok fel mint amilyennel t annak idejn megknoztk. Ugyanezzel magyarzza az r hogy mirt kldtk olyan hazafi mdra az asszonyok a frjket a hborba, vagyis annyira utltk ket hogy kezkbe adva a pallost mondtk nekik hogy vagy gyztk vagy ezen a palloson hozzanak haza halva benneteket (B. ktet, 38 old. grg kiads), remlvn az utbbit. A fiatal fikkal kapcsolatban gy vli hogy ezeket kteleztk arra hogy ruhtlanul tornsszanak, edzzenek, lehetsget adva arra hogy reg lvhajhszok bmulhassk a fiatal testeket (B ktet, 40 old., grg kiads).
rdekes mdn az kri rkat tanulmnyozva a fennt lertaknak pontosan az ellenkezjt talljuk. Xenophon a "Symposion" (Bankett) c. mvnek a VIII,55 rszben ppen arrl beszl hogy "a Lakedaimniak ellenkezleg, gy hiszik, hogy ha valaki fiatal frfi testre vgyik, az lehetetlen hogy jt s rtatlant elrjen.." . s itt egy kis kitrvel egy nagyon fontos dolgot kell megjegyezznk, amelyen az egsz hipotzise az kri Grgorszg homoszexualitsnak ll vagy bukik. Jeorgidisz knyvnek ksbbi fejezetben taglalja a "szeret" sz jelentst az kri iratokban. A "szeret" szra a grg nyelvben ma is kt kifejezs ltezik, egyik az "erasztisz", msik az "eromenosz". Az kri szvegekben e kt szt a fiatal s az idsebb frfi esetben hasznltk s amint a cikk tovbbi rszben bemutatjuk, e kt fogalmat leginkbb a ma hasznlt "tant", "nevel" "vdelmez", "rnyt" s "tanul", "nevelt", "vdelmezett", "rnytott" szavak sszrtelmezsbl kaphatnnk meg. A cikk tovbbi rszben a "vdelmez" szt fogjuk erre az sszetett jelensg kifejezsre hasznlni.
A Sprtai szoksokhoz visszatrve e rvid kis kitr utn, a knyv idevg idzetekkel szolgl Plutarchos mveibl, a "Prhuzamos letrajzok"-bl (Lkurgos XVII,4) ahol az r lerja hogy a fiatal fik vdelmezi hozzjrulnak a fik rossz avagy j hrhez s konkrtan elmondja hogy amikor egy harc sorn egy vdelmez "udvariatlan" ("agenosz") kiltsra ragadtatta magt, az urak megbntettk. Valamint azt is elmesli hogy a fiatal nemes asszonyok akik ezen ifjak irnt szerelemmel/szeretettel viselkedtek, nem voltak egymsra fltkenyek hanem ppen ellenkezleg az ugyanazon fikat szeretk, vdelmezk szoros barti kapcsolatban lltak egymssal, ezzel is elsegtve azt hogy az ltaluk nevelt ifj tkletes legyen. Arrl pedig hogy a Sprtai asszonyok hogyan vlekedtek a frfiaikrl Plutarchos gy r (Lkurgos XIV,4).
"Amikor gy ltszik egy idegen n azt mondta Gorgonak (VA. Leonidas, Sprtai frfi felesge) /csak ti a Lakniai asszonyok vagytok frjeitek teljes urai/, Gorgo vlaszolt: /Valban mert csak mi szlnk igazi frfiakat/".
Megjegyezzk hogy Plutarchos az egyik legtbbet idzett forrs az kri homoszexualitst mint bevett szokst bemutat knyvekben. s mg egy utols idzet (a nagyon sokbl ami Jeorgidisz knyvben megtallhat).
" az ifjak kztti lelki kapcsolatnak semmi kze nem volt a testi kapcsolathoz s aki gyalzatosan kzeledett a msikhoz egsz letben becstelen maradt" (ford. grgbl: elvesztette a politikai s llampolgri jogait).
Az Athniak kzl a mr idzett Szimkisz knyv rengeteg hres embert besorol a homoszexulis, pedofil kategriba, olyan neves frfikat mint Szoln, Aiszkhlosz, Sophoklsz, Euripidesz, majd mint ezen viselkedsformt szimpatizlkat, lehetsges gyakorlkat olyanokat emlt mint Herodotos, Thukdides, Xenophon, Parmenides s msok. Platnrl azt lltja hogy bebizonytja knyveiben hogy a nk s frfiak kztti szexulis kapcsolat termszetellenes (! lsd albbi idzet) majd Szkratszt minden idk legnagyobb pedofiljnak mutatja be.
Jeorgidisz knyvben sok idzetre vlaszol, adja meg rtelmezsket st kijavt rosszul lefordtott grg szvegeket, az eredetit mindig az olvas rendelkezsre bocstva. Idzzk itt a megrgalmazott Platn sorait ("Trvnyek" 636 c), aki a nagy Szkratsznek volt tantvnya:
"Teljesen rthet teht hogy a termszet a nnemt szletstl kezdden arra kszteti hogy a hmnemvel kontaktusba lpjen, s az lvezet ezeknl (megj.: az ilyen jelleg kapcsolatoknl) lthatan a termszet szerint van megadva, mg a hmnem hmnemvel valamint nnem nnemvel val kontaktusa termszetellenes".
Megemlti ugyanakkor hogy az aki olyan trvnyt javasol mely a termszetbl vett pldk alapjn trvnyesnek a klnbz nemek kztti kapcsolatot kiltja ki, az nagyon helyesen cselekszik. Valamint javasolja hogy az Athni polgrok ne adjk lenebb a madaraknl s egyb llatfajtknl, ahol meg lehet figyelni hogy a fiatal llatok nem keverednek nemzsi aktusba csakis az rettsgi koruk elrte utn a prjukkal, s az Athniaknak klnbeknek kell ezeknl lennik.
A 841d trvny kimondja:
"Senki ne merszeljen kontaktusba bocstkozni a btrakkal s szabadokkal csakis a sajt felesgkkel, s az sem megengedhet hogy trvnytelen spermt vethessen kurtiznokba avagy magtalan frfiakba termszetellenesen, avagy valsznleg jobb ha a frfiak kztti kontaktust teljesen betiltatjuk"
Ki merszelne manapsg ilyen kemny trvnykezst hozni?
Xenophon az "Apomnemoneumata"-ban (A,II30) a kvetkezket rja Szokratszrl:
"Ellenkezleg, mikor szrevette hogy Kritias szerelmes lett Euthidimosba s megprblta t hasznlni mint azok akik venerikusan lvezik a testeket, Szokratsz lebeszlte t mondvn hogy egy szabad embernek rdemtelen s egy ernyes, mvelt embernek illetlen hogy attl akit szeret, aki miatt szeretn hogy sokat rnek ltsszon, kregessen, knyrgvn s krlelvn hogy ne fossza meg valamitl ami minden ms csak nem tadhat javak. Mivel Kritias nem hallgatott e szavakra s nem tntorodott el cljtl, azt mondjk hogy Szokratsz, msok s Euthidimos jelenltben azt mondta hogy neki gy tnik hogy Kritias valami olyasmiben szenved mint a disznk, mivel kvnja hogy Euthidimszhez drzsldjn, gy mint ahogy a disznk drzsldnek a kvekhez. Ezek miatt pontosan Kritias gyllte Szokratszt"
Az Athniaik trvnykezse a homoszexualitssal kapcsolatban
Az i.e. IV szzadbeli Athn trvnyei Aischines jvoltbl maradtak az utkorra. Hogy hogyan?
A trtnet akkor jtszdik mikor a 2. Athni szvetsg vlsghelyzetbe kerl mert Makedniban Philippos veszi kezbe az uralmat s hatalma, befolysa folyton nvekszik. Ekkor az Athni politikusok krben tulajdonkppen 2 fcsoport alakul ki, az egyik a filomakedn, a msik az antimakedn csoport. Aischines maga eredetileg antimakedn s 346-ban rszt vesz abban a kldttsgben melyet az Athni npgyls Philiposhoz kld bketrgyalsokat folytatni. A trgyalsok sorn megktik a Bkeszvetsget (Filokrateio Eirini), amely viszont az antimakednk szemben igazi szlka, fleg hogy Aischinest tulajdonkppen az eszme ruljaknt tartjk szmon, mivel a trgyalsokat kveten Philippos lelkes hve lesz Philokratesszel egytt. Aischinest Dmosthens ezrt hazarulssal vdolja s olyan vdakat hangoztatnak hogy Philippos t megvesztegette volna. Aischines ellen vgl pert indtanak, melyben vdlja Dmosthens melett egy bizonyos Timarchosz, egy tekintlyes de feslett let polgr. Aischines furcsa mdn nem a vdelemre helyezi a hangslyt hanem egy rgi, mg Szoln idejbl fennmaradt trvnyre hivatkozik, mely kimondja hogy olyan llampolgr melynek magatartsban kivetnivalt tallnak az Athni polgrok, megfosztatik minden llampolgri s politikai jogtl. Ennek a trvnynek az rtelmben Timarchosz nem jelentheti fl s nem foghatja t perbe, mert Timarchosz homoszexualitsa miatt nem teljes jog llampolgr. Ezeknek a trvnyeknek az alapjn Aischines valban megnyeri a pert s Timarchoszt elitlik, megfosztjk llampolgri s politikai jogaitl. Bizonyos forrsok szerint Timarchosz mr meg sem vrja az tlet kihirdetst, ngyilkos lesz. Aischines Timarchoszhoz intzett beszdben fennmaradtak a korabeli trvnykezsek homoszexualitsra vonatkoz rszei. Ebbl idznk a kvetkezkben, a teljessg ignye nlkl.
rdemes mg megjegyezni hogy ezek a trvnyek annyira kemnyek, hogy soha semmifle demokrciban azta sem voltak ilyen kemny trvnyek a homoszexulisok ellen. Bizonyos terik azt magyarzzk hogy taln azrt mert annyira slyoss fejldtt ez a problma a 4. szzadi Athnben hogy ezek az intzkedsek szksgszeren voltak ennyire kemnyek. Klnbz forrsokbl azonban tudjuk hogy mr a 7. szzadban, Szoln idejn is kemny trvnyeket hoztak a homoszexulisok ellen, teht ez a fennti teria sem llja meg a helyt.
Aischines Timarchosz ellen, 12
"A tantk ne nyissk ki az iskolkat a nap felkelte eltt s csukjk be azokat a napnyugta eltt. Senkinek aki 13 ven felli nem engedtetik meg hogy bemenjen az iskolba amikor bennt vannak a gyerekek, kivve ha ezen szemly fia, sgra vagy testvre a tantnak. A megszegnek hallbntets jr. A Tornatanrok, Hermsz nnepei alkalmval, ktelesek arra hogy senki idset, s semmikppen ne hagyjk a gyerekekkel egytt lni. A tornatanr aki ilyet megenged s nem utastja ki a gmnasztirion-bl a megszegt, maga is bnzik a szabad gyermekek megrontsval kapcsolatos trvny nevben. A horigosok (megj. "szponzor") akiket a tancs nevez ki ktelezen negyven v flttiek kell legyenek."
Aischines Timarchosz ellen, 16
"Ha egy Athni megsrt egy szabad ifjt, akkor annak gymja rst (megj.:feljelentst) nyjtson be a trvnyhozknak s krje a megsrt bntetst. Ha a brsg elitli, tadatik a tizenegy hhrnak s mg aznap kivgeztetik. Ha pnzbrsggal slytank, amit kteles tizenegy napon bell a per lejrta utn kifizetni, ha nincs mdjban rgtn kifizetni akkor letartztatsban (megj. szabadsgvesztben) legyen addig amg kifizeti, bnsek ugyanezekrt a cselekedetekrt legyenek azok is akik a rabszolgk ellen kvetnek el (megj.:ilyen tettet)."
E trvnyhez hasonl Szoln idejben is volt, Dmoszthensz rsban lthatjuk. (Dmoszthensz, "Kata Midias").
Aischines Timarchosz ellen, 21
"Ha egy Athni homoszexulis kapcsolatba keveredik (megj. a "heteriszi" ige van hasznlva, ebbl szrmazik a hetra sz is, de a heterogn is) akkor megtiltatik:
1) hogy egyike legyen a kilenc frnak
2) hogy lelkipsztor legyen
3) hogy nyilvnos perben gyvdkedjen
4) hogy brmilyen tisztsget viselhessen az Athni Krzet bels vagy kls kerletein bell, legyen akr sorsols akr vlaszts eredmnye ez a tisztsg
5) hogy hrnkknt, kikiltknt mkdhessen vagy ms hrnkket, kikiltkat cenzorlhasson
6) hogy bemehessen nyilvnos szent helyekre, hogy vallsi ceremnikon rszt vehessen s fejkoszort viselhessen ezeken s az agora olyan rszein kzlekedjen amelyek szenteltvzhintvel meg lettek szentelve.
A fennti tilt rendelkezsek megszegje, ha trvnytelen szerelmi cselekedetekben talltatik bns, halllal bntetend."
Dmoszthensz, Timarchosz vdje a fennt emltett perben, rja a Szoln trvnyeire vonatkozva ("Kata Androtion" 21, 30 paragrafus):
"A homoszexulis kapcsolatra lpknek (megj. a "heteriszi" ige van hasznlva) nincs joguk beszlni, de fljelentst tenni sem a brsgokon."
s mivel a "heteriszi" ige magyarzatn sokminden ll vagy bukik, Aischines munkjnak 29-30 paragrafusban tisztzza hogy az ige hasznlata a trvnyhoz ltal egyltaln nem volt vletlen, mert:
"harmadszor: kire vonatkozik ez a rendelet? Azokra akik pnz ellenben szerelmi kapcsolatra lptek vagy akik heteroszok lettek (megj.:homoszexulisok kapcsolata). Mert a trvnyhoz vlemnye az volt hogy aki eladja vagy aki meggyalzza a sajt testt, ugyanilyen knnyen eladhatja az llam rdekeit is".
Teht Aiskhines megadja a magyarzatot hogy nem egy dologrl volt sz, mint ahogy azok lltjk akik a fordtsokban a "heterosz"-nak s az ebbl szrmaz ignek a prostitult jelentst adjk, hanem kt klnbz dologrl, a homoszexulis kapcsolatrl s a szerelem pnzrt val rustsrl. Ezt a tnyt a Timarchosz elleni per egy msik tanjnak fennmaradt beszde is tkrzi, ugyanis megjelenik Timarchosz volt frfi-szeretje aki nem a "prostitult" tnyvel vdolja Timarchoszt, aminek slyos kvetkezmnyei lehettek volna Timarchosz-ra nzve, hanem azzal hogy elhagyta t egy msik frfi kedvrt. E tnyt bizonytja az is hogy a fennmaradt rsokbl lthatjuk hogy minden fiatal n aki valakivel szexulis kapcsolatba keveredik, anlkl hogy az illet a hites frje lenne, teht nincs frjnl, nem rabszolga, nem szolglleny vagy prostitult, az hetra.
Hetra sppal. Symposion. (500-480 i.e.)
Teht a klasszikus korabeli Athnben nem lehetett viszonyt kezdeni valakivel, gy mint ahogyan azt manapsg lehet. Erre j pldval szolglnak azok a nk akik egsz letkben hetraknt ltek s ezt a jellemzst nem vethettk le magukrl akkor sem ha vtizedekig ltek ugyanazzal a frfivel s gyereket is szltek nekik. Ennek egyik legfnyesebb pldja Aspasia, Periklsz lettrsa, aki 20 vet lt Periklsszel s fit is szlt neki, ifj. Periklsz-t, aki ksbb az Arginousza-i sztratgosz lett (tisztvisel, a mai tbornoknak megfelel aki dnttt hbor s bke krdsben). Idkzben egybe keltek, de a jellemzst Aspasia soha nem tudta magrl levetni. A Lidll Scott sztrban pontosan meg lehet tallni a kt fogalom magyarzatt.
Mivel nem szeretnm tovbb bonyoltani a fogalmakat, mg csak annyit rdemes megjegyezni hogy Aischines tisztzza beszdben hogy Timarchosz mindkt rendelkezs ellen is vtett, homoszexulis is volt de prostitult is, teht mindkt vtkrt kri hogy elitljk (amint az meg is trtnt).
s lljon itt mg egy idzet Aischines beszdbl:
Aischines Timarchosz ellen, 13
"Ha valaki, akr apa akr testvr akr rokon vagy gym vagy valaki akinek valamifle hatalma van a gyermek fltt, pnzrt a gyermeket tengedi, ebben az esetben a gyermek ellen nem hoznak bntetjogi trvnykezst, de az ellen aki fizetett s az ellen aki tengedte a gyermeket igen."
Az idzeteket mg lehetne folytatni, m akkor itt is knyv rdnk. Csak tisztzni kne hogy a knyv rjnak mi a clja. Nem azt bizonytani hogy nem volt homoszexualits vagy pedofilia az kri Grgorszgban hanem azt hogy ez nem volt egy termszetes, elfogadott dolog mint ahogyan azt sokan a szakmban lltjk.
lljon itt kt idzet mg a fejezet bezrshoz.
H. I. Marrou: "A nevels trtnete az kri Grgorszgban", (55. oldal, grg kiads):
"Az kri Grgorszgra r akartk bizonytani hogy a perverzek paradicsoma volt, ami tlzs. A grg nyelv sztra s a legtbb grg vros trvnykezse bizonytjk hogy a perverzsget mindig is egy abberciknt kezeltk"
Robert Flaceliere, "A szerelem az kri Grgorszgban" (230 old, grg kiads, Papadimas kiad):
"Vgl, hiba lenne azt lltani hogy a szerelemnek ez a fajtja tiszteletben vagy ltalnos elfogadtatsban rszeslt volna"
Az "eraszthsz" s "eromenosz" fogalma
Mire alapozzk teht azok a terijukat akik azt lltjk hogy a homoszexualits s a pederasztia egy elfogadott, kvetend dolog volt az kri grg vrosllamokban? Az "eromenosz" s "eraszthsz" valamint "pederasztia" szavak gyakori elfordulsra az kri szvegekben valamint az ilyen jeleneteket brzol fennmaradt ednymaradvnyokra.
lljon itt ismt egy idzet Robert Flaceliere "Szerelem az kri Grgorszgban" c. mvbl:
"Semmi ktsg, Homrosz sem istennek sem embernek nem rja szmljra a "fik irnti szerelmet", mint ahogyan azt az utna kvetkez kltk fogjk tenni".
"Fontos hogy szmon tartsuk, hogy Homrosznl nem talltuk nyomt sem ngylletnek vagy homoszexualitsnak".
"Ahogy azt mindannyian tudjuk, a grg szerelem a fik irnt rzett szerelem s pontosabban a pederasztia. De ez a sz a francia nyelvben majdnem mindig a perverzitst jelenti mg a grg rsokban a "pederasztia" az rtatlan s nzetlen szerelem s nem a homoszexulis kapcsolat".
Hogy megrtsk a fennti idzetek jelentsgt fontos megjegyezni hogy a Homroszi hsk kzl, a homoszexualitst bizonytani akark Akhilleusz s Patroklosz bartsgt hozzk fl egyik ers bizonytkuknak. Azt mellkes tnyknt tartjk szmon hogy az egsz Ilisz az akhjok megprbltatsairl szl, ami Akhilleusz haragja nyomn tr rjuk miutn ez utbbitl elraboltk Brsziszt, az gyast.
s kvetkezzen nhny Platn idzet.
Platn, "Euthidimoszhoz", 282b bekezds:
"Az aptl is teht persze ezt gy gondolom meg kell kapja brki (megj.: a blcsessget), sokkal inkbb mint pnzt, s a gymtl s a bartoktl s msoktl, de azoktl is akik lltjk hogy a szeret (eraszthsz) szerept jtsszk, s az idegenektl s a polgrtrsaktl, annak aki a blcsessget keresi semmi becstelensg, Kleinia nem ltezik, de az sem srt hogy szolgld s leigzd magad a szeretnek vagy brmely ms szemlynek, s teljesen ki akard t szolglni, persze ha ezen szolglatok azok kzl valk melyek becslendk, mindezt azon ers buzgalombl hogy blcs legyl"
A szeret sz kri jelentse kezd kibontakozni a fennti idzetben. rdemes itt megjegyezni hogy Platnt a homoszexualits teoretikus kifejezknt tartjk szmon, gy van ez vajon? Kvetkezzen a teljesen flrertelmezett rsbl rszlet, melynek fordtst modern grg nyelvre Athanasopoulou r ksztette, az albbiakban pedig magyarra kell krltekintssel s figyelemmel ltalam lett fordtva.
Platn, "Symposium", IX
"..s gy a szerelmi kapcsolat s rosz sem mindig szp s dicsretes, csak az (megj.: az az Erosz isten) amely nemes szerelmi kapcsolatra vezet.
Pndmos (pandhmosz=mai jelentse tmeges, ssznpi) Aphrodit szerelme teht olyan mint azt a neve mutatja, npies s vletlenszeren cselekedik. s ez az amely a kznsges embereket uralja. Ezek (az emberek) kivtelt nem tve szerelembe esnek nkkel vagy fiatal gyermekekkel, msodszor akiket s ha megszeretnek , inkbb a testket mint a lelkket szeretik meg, aztn meg szerelembe esnek a legbutbb teremtmnyekkel, mert csak a szerelmi aktus rdekli ket s nem rdekli ket a morlis oldala a cselekedetnek. Ezrt trtnik hogy azt cselekednek amit a sors hoz nekik (megj.:vletlenszeren, ige a tychi=szerencse, vletlen szbl), jt vagy rosszat, mindegy... Ezzel szemben Urania Aphrodit (uranosz=g, gi szerelem) szerelme a nnem rszvtele nlkl, csakis a hmnemvel ltezik. Ez a pederasztia. Aztn meg Urania a legsibb s nincs benne erklcstelen elem. Azrt fordulnak a frfiak fele akiket ez a szerelem ihlet, valban a termszetes er s okossg irnti szerelembl"
s jjjn taln a legszebb idzet, Platn, "Symposium", XXVII, Szokratsz beszde
"..s hiszem hogy mindenki brmit kpes cselekedni azrt hogy az ernyt s egy dics hrnevet halhatatlann tegyen, minl magasabbrend annl inkbb. Mert szerelmesek (megj.:az emberek) a halhatatlansgba. s azok akik testkben termkenyek, figyelmket a nk fel fordtjk, s gy szerelmesek lesznek, biztostvn a gyermeklds ltal a halhatatlansgot s az utkor elismerst s a boldogsgot mindrkk, ahogyan azt gondoljk. De lteznek a llekben termkenyek - mert vannak emberek akik llekben maghordk inkbb mint testben, oly magot hordanak melyekhez a llekben val kihords s vajds tall...Ha valaki teht ezekben (megj.:lelki magvakban) termkeny s szent lelke van, amikor olyan korba kerl, meg szeretn ezeket szlni s jrateremteni, s gondolom ide-oda jrtban keresi a megfelel szp krnyezetet hogy vajdjon. Mert csf krnyezetben soha nem fog vajdni. Ezrt szereti jobban a szp testeket mint a csfakat, mivelhogy maghordoz, s ha tallkozik egy szp, btor s nemes llekkel, imdja ezt a test s llek kombincit. s egy ilyen emberhez nehzsg nlkl beszl az ernyrl s arrl hogy milyen kell legyen az rtkes ember, s milyen elfoglaltsgok tallnak hozz, s megprblja t ltalnos nevelsben rszesteni. Kapcsolatba lpvn teht egy szp trssal s a trsasgban forgoldva megtermkenyti s megszli, a magot amit azelttrl hordozott s nem feledkezik meg a szpsgrl legyen az jelen vagy nem. s amit megszlt azt mveli s nveli a trsval egytt. gy ht a kztk lv kommunikci magasabbrend annl ami az apa s testi gyermekei kztt van s ennl sokkal hsgesebb bartsg kti ssze ket, mivelhogy sszektik ket a kzs gyermekeik, amik szebbek s sokkal halhatatlanabbak. s brki jobban szeretn hogy ilyen lelki gyermekei legyenek, mint testi gyermekei, klnsen ha Homroszra, Hesiodosra s ms kltkre gondol, csodlvn a lelki (megj.: intellektulis) leszrmazottaikat melyeket rnk hagytak s melyek minsgkkel, nekik halhatatlan dicssget s az utkor elismerst adomnyozzk. De pldnak vehetjk akr a lelki gyermekeit Lakedaimniban Lkurgosnak, kik Lakedaimnia de egsz Grgorszg megmenti...."
Teht Platn nemcsak hogy nem tartja kvetendnek a testi szerelmet hanem ppen arrl r hogy mirt jobb s szebb a lelki szerelem a testinl. Innen ered a Plti szerelem kifejezs is, ami taln rosszul rtelmezve lett tvive a klnbz nemek kztti lelki kapcsolatra. De Xenophon is a mr emltett "Lakedaimniak alkotmnya" c. mvben fontosnak tartja hogy a pederasztit megemltse a klnbz nevelsi formk kztt. Elg furcsa lenne ha a ma rtelmezett formjban annak idejn nevelsi eszkznek tartottk volna. A fenntiekbl de mg tbb rsbl is kitnik hogy ha valaki a "szeret" szt az kri grg rsokban a "nevel"-vel helyettesten akkor taln kzelebb kerlnnk az igazsghoz.
Arrl lehet sz hogy az kri grg vrosllamokban a ktelez, nevelintzetekben megszabott tant-tanul, a csaldi s barti kapcsolatokon kvl mg ltezhetett egy msik nevel jelleg kapcsolat, amelynek clja az ifj beavatsa a szocilis s politikai let relytelmeibe, a viselkedsformk, az akkori etikett elsajttsa, ernyek, morlis rtkek s vals veszlyekre val tants. Ezt a feladatot vllalta magra egy idsebb polgr s a nevelt fik 12-18 v kztt voltak. A nevels egszen az ifj nagykorsgig tartott (megj.: addig amg a finak serkedni kezdett a szaklla). Utna maga a felntt fi is lehetett tantja egy fiatalabb figyermeknek. Klnbz rsok bizonytjk hogy ennek a kapcsolatnak szablyknt vge kelett legyen az ifj felntt vlsakor, hisz ha nem akkor valban tpot adtak volna arra hogy esetleg homoszexualitssal vdoljk ket, aminek amint lttuk nagyon slyos kvetkezmnyei voltak az akkori trvnykezs rtelmben Ez is magyarzza azt a tnyt is mirt lttk olyan slyosnak azt ha a tant (grg szvegekben szeret) fiatalabb volt mint a tanul (Xenophon), valamint hogy egy valaki lehetett egyben tant is s tanul is, de nem ugyanazzal a szemllyel kapcsolatban.
Ez a tny magyarzhatja azt is hogyan volt lehetsges egyltaln a Theba-i Lginak (Legio Thebaica) a ltezse, ami az rsokbl tudjuk hogy 300 szeret prbl llott. Hogyan lehetett volna mskppen megtartani a rendet s fegyelmet, hogyha szerelmi tusakodsok s fltkenysgek tttk volna fel a fejket ami lehetetlen lett volna ha valban szerelmes prokrl lett volna sz.
kori ednymaradvnyok
A homoszexualitst s pederasztit mint bevett gyakorlatot, viselkedsformt bizonytani akark egyik ers rve a fennmaradt cserp s agyagednyeken lthat jelenetek. Ebbl a szempontbl a 6. s 4. i.e. szzadbl szrmaz ednyek lehetnek a mrvadk, hisz erre az idszakra vonatkozik a taglalt tma is. Amint azt a szakmabeliek s az ezzel foglalkozk tudjk, az ednyeken minden peridusban valamely ms ms tma volt a fszerepl, de minden tmt feldolgoztak a cserpfest mvszek. A mr emltett Dover knyvben sszesen 600 edny van pldnak felhozva, amikrl viszont maga az r megllaptja hogy nem mindegyiken tallhat tmba vg jelenet. A rszletes kutats azt mutatta hogy a Dover knyvben szerepl ednyek kzl sszesen 30 (!) -on tallhat homoszexualitssal, pederasztival foglalkoz vagy erre utal rajz, a tbbi vagy teljesen ms tmj jelenetet brzol vagy klnbz nemek kztti szerelmi aktusokat, kifejezsmdkat mutat be.
![](http://transilva.homestead.com/files/okor/androna.jpg)
Symposion az "androna"-ban.
Az sszszma az kri grg ednyeknek tbb tzezer krl mozog, amelyekbl csak az Attikai mhelybl szrmazk krlbell 80,000 edny. A fennmaradt maradvnyokon SEHOL nem lehet homoszexulis aktust brzol jelenetet tallni. Ilyen jelleg brzolsok csak a satyrosok kztt vannak, mely lnyek a perverzits kifejezi voltak az kri mondkban, regkben. Az ednymaradvnyok nmelyikn mg megtallhat a DIAMIRIA-nak elnevezett prokatarktikus kapcsolatnak rtelmezett jelenet, melynek sorn idsebb frfi ltszik nemi szervt fiatal fi combjai kz helyezni. Ezt egyesek gy rtelmeztk mint a homoszexulis, pederaszta kapcsolatok eljtkt, mg valsznleg arrl lehetett sz hogy mivel ennyire kemny trvnyek lehettek a homoszexualitsra vonatkozan ez rinthette a mvszeket is, ezrt a homoszexualitst kifejezni akar cserpfestk ezzel a jelenettel tehettk csak azt meg.
A fennmaradt ednyek is azt bizonytjk hogy az kri grg trsadalom egy nagyon is konzervatv trsadalom lehetett ahol az ilyen jelleg mvszi megnyilatkozs csakis burkoltan jhetett ltre.
Grg mitolgia
Az kori grg vilg tanulmnyozsban nagy fejezetet kell szentelni a grg mitolginak. Lssuk ht hogyan mutatja be a szerelmet a grg mitolgia s milyen utalsok vannak homoszexulis kapcsolatokra.
A Trjai hbor ma mr bizonytottan gazdasgi okokbl kezddtt. De mivelhogy a grg szellemnek elfogadhatatlan hogy egy ilyen nagysgu, vres hbor csakis a hatalom elnyersrt folyjon, a hbor tnyt elfogadhatv tette Menelaos-nak a srget vgya hogy felesgt, a szpsges Helent visszaszerezze magnak. De az egsz Homroszi mvet vgigksri a frfi s n kztti szerelem szpsge s lebilincsel, megllthatatlan ereje.
Akhilleusz otthagy csapot papot s az akhjokat a harcban, mert Agamemnn elrabolja szerelmest, Brsziszt. Majd az Ilisz vgn, miutn megtrtnik az elrzkenyt tallkozs Akhilleusz s Priamos kztt, a kt hs elvlik majd Akhilleusz Brszisz lelsben alszik.
Hektor felesgvel, Andromach-vel tkletes egyetrtsben l, ez utbbinak Hektor elvesztsrt rzett fjdalma s sirmai mlyen egy szerelmes asszony hangja. Az Odsszei-ban, Odsszeusznak nagyon sok szerelmi kalandon kell tmennie mg hazjba r, de minden esetben n irnt lobban szerelemre.
Itt meg kell jegyezni hogy a grgk trtnelmben Homrosz a Mindensg kezdete, nagysgt mg Platn is elismeri, akit kztudottan nem lehetett a kltk bartjnak nevezni, s elg sokatmond hogy a rengeteg gynyr szerelmi trtnetben amiket ler nyoma sincs homoszexulis kapcsolatoknak, mint ahogyan azt egyesek belemagyarzni szeretnk. Nzznk pr ms hres Homroszi szerelmet.
Oinomaos kirly annak igri lnya, Hippodameia kezt aki legyzi t a kocsiversenyben, tudvn hogy ott mindig csakis gyzhet. Pelops meggyzi a kirly kocsist, Myrtilos-t hogy segtsen. Myrtilos kiveszi Oinomaos kirly kocsijbl a kerkszget s gy Pelops lesz a gyztes. A hltlan Pelops Myrtilost bedobja a tengerbe aki mieltt meghal, eltkozza Pelops egsz nemzetsgt. gy hzdik majd az tok a Pelopidk sorsn vgig, nemzedkrl nemzedkre.
A szerelem a grgk szmra annyira legyzhetetlen, hogy mg egy kirlylny elrulja apjt miatta, ez pedig Ariadn. Mins krtai kirly s Psipha lenya, ki a Minotaurosnak ldozatul sznt Thseust a Daidalos pitette tvesztbl fonal segtsgvel kimentette, s azutn kedvesvel Krtbl megszktt.
De nemcsak nk szerelmei vannak lerva a mitolgiban.
Amphiaros hres grg js, ki rszt vett a kalydni vadszaton, az argonautk menetn s vgre a Tba ellen vvott harcban. Utbbira neje miatt ment el, kit Polyneiks Harmnia aranykvel vesztegetett meg. A. ugyanis megigrte Adrstosnak eskvel, hogy mindenben a felesge, Eriphyl Adrstos testvre hatrozatainak alveti magt. Igy elment Tba ellen is, jllehet elre tudta, hogy ott vesztt leli. Mint a Tba ellen indult ht harcosnak vezre szerencstlenl kzdvn s Periklymenos ell meneklvn, hirtelen fogatjval s kocsisval egytt a Zeus villmtl meghasadt fldbe slyedt el.
Igazn meghatak a tragikus sors szerelmek, az egyik legszebb monda ezekbl Akhilleus s Penthesileia szerelmt rja le. Ez utbbi az amazonok kirlynje volt s rszt vett a Trjai hborban a trjaiak oldaln. A harcban sszetallkozik Akhilleus-al s egy ers sszecsaps utn, Akhilleus kardja tfrja a n testt. Ezen utols pillanatban a szemk sszetallkozik s Akhilleus rjn hogy ez az a n aki mindenben hozz illik s akivel boldogan lhetne. Els pillantsra szerelem, kzben a kezei kztt meghal Penthesileia. A hs szvt vasmarokkal szortja a ktsgbeess s a fjdalom mert tudja hogy meglte azt akit szeretett s aki sosem lesz az v, Penthesileia hallt keservesen megsratja.
Egy olyan monda amelynek j vge van Perseus s Andromda trtnett mesli el. Perseus, Zeusz s Dana fia, Aithropiban megltja Andromdt akit kiktttek egy sziklra, felajnlvn t egy tengeri szrnynek. A frfi rgtn szerelmes lesz a fiatal lnyba s meggri az apjnak hogy megmenti a lnyt, cserbe felesgl kri. Valban gy is lesz, megmenti Andromdt s egybekelnek.
Hrakles csodlnival tettei melett elg csapodr termszet. Vgl az az ing lesz hallnak okozja amit felesge fltkenysgben hallos mreggel itat t mert Hrakles Oikhalibl hazatrvn magval hozza Ilt, Euryitos lnyt.
Frfiak kztti szerelmi aktusrl csakis elrettent pldaknt esik sz, ez a trtnet Pelops szerelmi trtnetnek a folytatsa. Teht Myrtilos megtkozza Pelops egsz nemzetsgt. Laiosz aki Pelops-hoz menekl szerelmes lesz ennek fiba akit ellop apjtl s megerszakol. Pelops maga is megtkozza ekkor Laios-t s ez az tok lesz a Labdakidk nemzetsgt sjt tragdik forrsa. Laioszt az istenek hallra tlik ezen utlatos cselekedete miatt, az tletet a fia, Oidipus kell vgrehajtsa. Ezzel sajnos nem r vget az tok hatsa. Oidipus anlkl hogy tudn, sajt anyjt veszi felesgl s gyermekeket nemz neki. Mikor az igazsg kiderl a felesg-anya ngyilkos lesz, maga Oidipus pedig megvaktja magt. Oidipus kt fia testvrhborba keveredik s mindkett elpusztul, egyms keztl. Az tok az egsz nemzetsg vrt kvnja. Mg Antigon, Oidipus lnya is ennek lesz ldozata.
De hogy magrl Zeusrl is essen sz. Zeus felesge Hra istenn akihez bizony egyltaln nem hsges. Fldi halandkkal s istennkkel sok sok gyereket nemzett. Zeus isten htlensge mai szemmel nzve felhbort, de mitolgiai mrcvel mrve az isteni llek j s j tadst jelkpezi. Zeus istennek rengeteg szerelmi kalandja volt mgis az egyetlenegy firabls, Ganyamds elrablsa elg volt ahhoz hogy a mai, modern emberek kikiltsk a homoszexulisok vdistennek. Ganyamds a kznsges monda szerint (Hom.) Trs s Kallirrho fia, Ilos s Assarakos testvre, kit az istenek szpsge miatt az Ida hegysgben vagy Dardaneion hegyn elragadtak, hogy az Olimpuson Zeus pohrnokv tegyk. Ksbbiek szerint Zeus maga rabolta el sasalakban, vagy sasval raboltatta el s rte atyjnak krptlsul halhatatlan lovakat adott, vagy pedig a Hphaistos ksztette arany szlltvel ajndkozott meg.
Szokratsz maga beszl az esetrl s teljesen megvilgt mindent. Szokratsz Kalliasszhoz intzett beszdben, elmondja hogy Zeus sok haland nbe lesz szerelmes, de minden esetben mikor ezeknek testt kvnja meg, gyermeket nemz nekik de magukat nem emeli fel az istenek kz. Ezt csak akkor teszi mikor a llek vagy tettek nagysgba lesz szerelmes s nem a testbe, ez trtnik Hrakles, a Dioskrok, Ganyamds s msok esetben. Valban Ganyamds neve abbl a kifejezsbl ered hogy "szeretem hallgatni", Homrosz szerint "az akinek blcs gondolatai vannak". Teht ezekrt hvtk Ganyamds-t gy s emiatt lett felemelve az istenek kz.
Valban a fennmaradt rsokban Szokratsz megmagyarzza Akhilleus esett is. Akhilleus nem a szeretje hanem a bartja hallt bosszulja meg Patroklos elvesztse utn. "s ugyangy Orestes s Pylades, Theseus s Peirithoos s msok sokan a flistenek kzl mint tkletesek vannak megemlkezve, nem azrt mert egytt aludtak, hanem mert egymst csodltk s egytt risi s fnyes dolgokat vittek vghez." (Xenophon "Symposion", VII, 28-32)
s akkor mg meg kell emlteni hogy Erosz is mint Aphrodit, ktfajta istensg. Nemcsak a jtkos, mindent s mindenkit felkavar Szerelem s Vgy hanem maga az Alkoter.
"Az Athniek annyira messze lltak attl hogy azt gondoljk hogy Eros uralkodik brmely szexulis kapcsolaton, hogy az Akadmin, amelyik Athnnek (a szz Istennnek) van ajnlva, szobrot emeltek Erosnak s ldozatokat ajnlanak fel neki, pont mint Athnnek." (Deipnosophistes)
Tragdia, komdia, sznhz
Az kori grg szoksok tanulmnyozsban fontos fejezet az kori rk, kltk mveinek a analzlsa.
Az kori tragdik mint tudjuk ltalban a gazdagabb, mveltebb osztlynak rdtak, ezekben nem leljk nyomt a homoszexualitsra avagy pederasztira val utalsoknak. Annl inkbb a vgjtkokban, szatrkban melyeknek hivatsa az volt hogy a kznpet szrakoztassk. Tbb vgjtkr, klt jelent meg mveiben homoszexulisakat, ezekre mindig is pejoratv jelzket hasznlva.
Pldul Aristophans tbb mvben is szerepelnek, Agathonra egy olyan szt hasznl melynek kzvetett s elvont jelentse a passzv homoszexulis. Pejoratv mdn utal ms mveiben is eme szexulis praktikra, pldul a "Bke"-ben vagy a "Felhk"-ben. Sehol a mveiben nem hasznlja sem a "szeret" sem a "szerelmes" szt ezekre utalva. Egy msik kvl kori klt, Eupolis a homoszexulisokat pont olyan alkalmatlan s frfiatlan teremtseknek mutatja be mint azokat akik hadkptelenek. Ehhez tudni kell hogy a frfiassg az kori Athnban egyet jelentett a harckpessggel s a hadsereg dolgaiban val jrtassggal. Aristophans egyik leghresebb mve, a "Lysistrat" arra a trtnetre alapozdik hogy az Athni nk bkre prblvn knyszerteni frjeiket, megvonjk tlk a szexulis kapcsolatot. Ennek semmi rtelme nem lenne ha az kori Athnben annyira megszokott s elfogadott dolog lett volna a homoszexualits.
Ugyan egyes trtnszek azt prbljk magyarzni hogy a szegnyebb rtegekben nem volt annyira elterjedt a homoszexualits, mert a nk inkbb voltak szabad prda mint a gazdagabb rtegeknl, mg a gazdagoknl a klnbz trsadalmi megktsek miatt, a felesgek s lnyok elzrtsga nhinyhoz vezetett volna. Ezen terik elg nevetsgesek hisz fleg az kori Athnben egy gazdag polgrnak sokkal knyebb volt nhz jutnia mint egy szegnynek, hisz akr bordlyhzba is elmehetett, akr rabszolgant vehetett volna magnak akr egy hetrval ltesthetett volna kapcsolatot.
Az kori komikus kltk, rk, szatrark is altmasztjk a feltevst hogy az kori Grgorszgban habr ltezett homnoszexualits, azt mindenkppen trsadalmilag nagyon elitltk s semikppen ez nem volt egy megszokott s bevett, elfogadott szexulis kapcsolat .
Sappho
Habr a pederasztia a frfiak kztti szexulis kapcsolatot jelenti, a knyv egy fejezetben taglalja az kori hres kltn, Sappho esett is aki Leszbosz szigetn szletett s aki utn ma a ni homoszexulis viselkedsformt leszbikussgnak nevezik.
Sappho, tjnyelvileg Psappho s Psappha is, az antik grg irodalom legnagyobb nkltje volt. Virgzsa Kr. e. 628 s 568 kz esik. Magnletrl keveset tudunk, egszen biztosan csak annyit, hogy Alkaioshoz irodalmi bartsg fzte, hogy 596 tjn politikai okoknl fogva knytelen volt Sziciliba meneklni, de ksbb visszatrt s Mitilenben egsz krt nevelt magnak ifju nkltkbl, kiknek egyik csillaga Erinna volt. Ennl sokkal tbb az, amit ksbbi irk rla kltttek s ami a botrnyt hajhsz attikai komdia hagyomnyaibl s abbl szvdtt, hogy a klt S. alakjt sszekevertk egy ilyen nev hetera viselt dolgaival. Sappho az kori vilg szmra oly nagy kltnek szmtott hogy csakis Homrosszal egytt emlegettk a nevt. Mikor az kori grg azt mondta hogy "a klt", a sz hmnem formjt alkalmazva az csakis Homroszra vonatkozhatott. Mikor pedig a sz nnem formjt hasznlta akkor az csakis Sapphora volt rthet.
Sappho letmve sszesen 7 ktetet foglalt magba amelyekbl sajnos alig maradtak meg sorok, legtbbje nem is egsz vers csak szakaszok klnbz versekbl. rdekes hogy nevhez fzdik a ni homoszexualits jelentse mikzben arra a tnyre hogy maga homoszexulis lett volna, elfogadhat s helytll bizonytkok nem lteznek.
Maga Dover professzor is azt rja rla hogy a vallomsok , bizonytkok nem elfogadhatak. Robert Flaceliere a "Szerelem az kori Grgorszgban" c. knyvben azt lltja hogy azon lltsok miszerint Sappho homoszexulis lett volna mer rgalmak. Vasilios Lazanas, a Tbingeni egyetem Filozfia szaknak professzora, az "kori grgk, az gei trsg epigrammakszti" (Athn, 1995, 170 old.) c. knyvben rja:
"Egy fontos dolog amely a kltn szemlyisgvel s morljval ll sszefggsben, a tantvnylnyaival fenntartott kapcsolata Mitilenben...."
"Mindenesetre ez a tma az utbbi vtizedekben kitartan s komolyan foglalkoztatott neves filolgusokat, mint pl. F.C. Welcker s msokat. Az ezzel kapcsolatos munkjuk eredmnye a kvetkez: A Sappho kreibe tartoz lnyok klnbz vidkekrl szrmaztak, mg Leszbosz-on kvlrl is. Valsznleg nem jhet szba sem zeneiskola, sem kltiskola vagy tnciskola de sem valamifle Aphroditnek szentelt szervezet. Ezek a lnyok - ez tnik a legvalsznbbnek - akik egybe gyltek, a zene, tnc tanulsval foglalkoztak, versek rsval s olvassval, viselkedsi formk elsajttsval, stb. Nem szabad megfeledkeznnk a kvetkezrl sem: Leszbosz trsadalmi szerkezete s a trsadalmi "morl" teljesen ms volt mint Grgorszg msik rszben. A nk felvilgosultak voltak, legalbbis egy bizonyos szintig. Mitilenben abban az idben fejlett civilizci uralkodott s a lnyok nevelst nagyon fontosnak s szksgesnek tartottk. Teht a problmakrt mely Sappho s a laksban elfordul tantvnyok kapcsolatval foglalkozik, az elbbiek ismeretben kell megvizsglni s nem feleltlen s megbzhatatlan informcik vagy az kori szatrark szenzcihajhsz utalsai alapjn.
Klnben is egy ilyen klti vilg mely a lnytantvnyok s a kltn, valamint maguk a tantvnyok kztti viszonyon alapul s ebbl tpllkozik, nagyon is rthet hogy flremagyarzhat. Mikor Sappho kifejezi az elrzkenylst az egyik tantvnytl val elvlsa miatt, aki frjhez megy, mikor kifejezi a csodlatt egyik bartnje szpsge irnt, mikor kifejezi az rmt melyet az egyik lnyismersvel val nagyon j kommunikcija miatt rez, nagyon is termszetes hogy rgalom s flrerts ldozata legyen azok rszrl akiknek ms okuk van arra hogy ezt megtegyk (politikai okok). Mindenesetre a kltszetben nincs egyetlenegy sz sem amely leszbikus szerelemre utalna."
Teht mit lehet tudni igazbl Sapphorl?
Elssorban hogy nagy kltn volt akinek a mvei sajnos odavesztek a Konstantinpolyi knyvgetsben, Alkaios klt mveivel egytt - a lrai kltszet valsznleg tl mersz lehetett a kzpkor morlja szmra. Sappho az korban pldtlan becslsnek s tiszteletnek rvendett, Szirakuzban s Bizncban szobrokat lltottak neki, szlvrosa pedig pnzeit dsztette kpmsval. Ezt a hirnevet tnemnyes klti tehetsgnek ksznhette, mely nemcsak formban (l. Sapphi vers), de a tartalom vltozatossgval is korszakot alkot az kori dalkltszet tern
Azt is tudjuk rla hogy vszzadokkal a halla utn, a hellnisztikus korszakban homoszexuliss lett kinyilvntva. Ez okbl kifolylag tbb kori klt rezte gy hogy meg kell Sappho hrnevt vdenie. Egyik ilyen klt Lukianos, aki a "Hogyan ne higgyl knnyen a rgalmaknak" c. mvben arrl rt hogy Sappho rgalom ldozatul esett. De nemcsak Lukianosnak volt ez a vlemnye. Plutarchos Sapphot Anakreonhoz hasonltja majd mindkettjk irnyban kifejezi csodlatt.
Azt is meg lehet rteni hogy mirt lett rosszindulat rgalom ldozatv Sappho. Hiszen egy frfikzpont trsadalomban, ahol a n helye a hzban a frje melett volt, s ahol a tants, a mentor-tantvny kapcsolat csakis a frfiak kivltsga lehetett hisz csakis a frfiak lehettek teljes jog llampolgrok, egy ilyen trsadalomban a felvilgosult Sappho iskolja botrnyos volt. A rgalmazsi folyamatban nagy szerepe volt a keresztnysg megjelensnek, amely az kori grgket elvetemlteknek, elfajzottaknak lltotta be s ebbe a kpbe remekl beleillet egy homoszexulis kltn kpe kinek minden mvt el kell getni. s ugye milyen jl is jtt ez, hisz brmit lehet utna lltani, a kltn mvei mr nincsenek jelen hogy megvdhessk szljket.
s mg egy utols dolog amit biztosan lehet tudni errl az gymond leszbikus kltnrl, a mdt ahogyan meghalt. Sappho leugrott Leukadia egyik szikljrl s ngyilkos lett, mert elhagyta s megcsalta a szerelme, egy frfi, a Mitilini-i Phaon.
Athni Naphkratitos rta "Sappho szerelme a szp Phaon irnt nagyon hres volt".
s ha tlzsnak tnne hogy egyesek valban gy akarjk bemutatni Sapphot mint a leszbikus szerelem legnagyobb kpviseljt, akkor lljon itt egy plda:
Ltezik egy bizonyos Yves Battini r, aki rt egy "Sappho" c. knyvet. A grg kiadsban, amit a Papadima Athni kiad adott ki 1996-ban, a 41. s 42. oldalon Anakreon-nak egy ngysorosra utal, amelyet egyes forrsok szerint Sapphohoz rt volna a klt. A vers a knyvben megvan grgl is, grgl is, lljon most itt a magyar fordtsa:
" aki Leszboszrl szrmazik, fehr stkmet elkrhoztatja s ms irnyban nevetgl".
Yves Battinni r az utols sort gy fordtotta le a knyvben:
"..ms a vgyai trgya: egy lny."
Teht tulajdonkppen fordts helyett, Battini r sorokat ad hozz a kltemnyhez.
Az igazsgnak akkor is hallatnia kell a hangjt ha bizonyos krknek ez nem is felel meg.
Sappho s Alcaios
Sir Lawrence Alma-Tadema olajfestmnye
(1836-1912)
Alkibiades
Alkibiades egyik legragyogbb s legkatasztrfikusabb ervel br kri szemlyisg, hres athni hadvezr. Klejnes fia majd ennek halla utn Perikles nevelt fia, akinek egyben unokaccse is, a legszebb ifj majd ksbb legszebb frfi cmt viselhette az i.e. 5 sz-beli Athnben. Szpsgrl sokan rtak, de lltlagos biszexualitsrl is, mely viselkedsforma minden esetben mint elitlend s nem kvetend van lerva a r vonatkoz rsokban. Ilyen vonatkozsban utalt r tbb kri r, klt mint Plutarchos, Diodoros s Platn. De vajon valban gy volt-e, biszexulis volt-e ez az annyira vonz frfi?
Alkibiades mint arisztokrata csald sarja, mr nagyon korn rszt vesz a politikai letben. A Pelloponz hbor els fzisnak vgn lesz a vros demokrata rsznek a vezetje. Els perctl bebizonytja mennyire tehetsges de egyben mennyire nagyravgy, ambicizus szemlyisg kinek szemben mindig az nmaga rdeke az llam rdeke fltt val volt. A fondorlatok, cselszvnyek sora vgtelen amelyek a nevhez fzdnek. Meggyzi a vros polgrait hogy Perikles polgri demokrcirl szl politikai hagyatkt megkerlve, mely kimondja hogy kerljk a hossz vekig tart hadjratokat, belekavarodjanak a Sziciliai hadjratba. maga e hadjrat strategosa lesz. Egy vletlen esemny - (egy reggelen megcsonktva talltk majd az sszes hermkat, melyek Athn nyilvnos tereit disztettk. A babons tmeg ebben a hallatlan szentsgtrsben rossz eljelet ltott az egsz siciliai vllalatra nzve, s valamely, az alkotmny megbuktatsra clz sszeeskvs mvnek tartotta a mernyletet) - alkalmat ad politikai ellenfeleinek hogy megvdoljk, de egy politikai csel folyamn mgis elengedik minden szimpatiznsval a hadjratba, majd utna visszahvjk hogy elitlhessk.
( Alkibiadest azzal vdoltk, hogy az eleusisi mysteriumok kigunyolsra sajt hzban rendezett hbortos szertartsokat)
Alkibiades tudja hogy ha visszatr hallra itlik s elkveti az t vezredekre megbecstelent tettet, a nagy ellensghez szkik, Sprtba, ahol politikai tudst s szemlyi varzst latba vetve megvltoztatja a Pelloponz hbor kimenetelt. Mindezek az esemnyek elindtjk Athn erejnek a megfogyatkozshoz vezet cselekmny-, esemnysorozatot majd miutn mg Alkibiades is visszatr Athnbe ahol jbl strategoss vlasztjk majd jra elitlik, Athn vgl i.e. 404-ben elveszti a Pelloponz hbort. Az Athni Szvetsg, a nagy politikai lom szerte foszlik, az Athni vilguralom lma rkre elrepl s Alkibiades szemlyben Athn megtallja a bnbakot. Alkibiadest otthonban lik meg ahol Timndra hetrval l egytt, akivel gyereke is van.
Alkibiades kalandos szerelmi hdtsainak sora vgtelen. Pldnak felhozhat hogy mg Sprtban volt, Agis kirly felesgvel, Timaiaval is viszonyt folytatott, akivel gyereke is szletett ki ksbb egy kis idre kirly is lett. Alkibiades mindenkppen egy kiemelked szemlyisg.
Lssuk ht a szexualitsval kapcsolatos tnyeket.
Az els furcsa dolog ezzel kapcsolatosan hogy Alkibiades Thukdidesz idejben lt, s ez a nagy trtnsz egyltaln nem emlti Alkibiades ilyen jelleg szexulis viselkedst akkor amikor ez a viselkedsforma annyira botrnyosnak szmtott. Thukdidesz viszont emlti s lerja milyen rmnyokkal, cselekkel, rgalmakkal s hazugsgokkal prbltk Alkibiades ellen a vdakat megalapozni (Th., A peloponnezusi hbor trtnete, 3. knyv, 53).
Msik nagy krds hogyha Alkibiades valban ilyen fajtalan letet lt volna mint fiatal frfi akkor mirt nem alkalmaztk ellene a mr emltett s Aischines ltal Timarchosz ellen felhasznlt Szoln fle trvnykezst? Hisz Alkibiades korban, az 5. szzadban rvnyben volt ez a Szoln ta l trvny. Ezt Aristophans rsa is bizonytja (Lovagok, 876-880 versszakok).
Vglis ez a trvny abszolt egyszerv tette volna azt hogy ellene vdat emeljenek s nem kelett volna csolt vdakat kitallni, melyekrl be is bizonyosodott hogy faragott s nem valsgos vdak voltak s a kitallikat ki is vgeztk (Plutarchos, "Prhuzamos letrajzok", Alkibiades, XIX, XX, XXI).
Platn a "Symposium"-ban ler egy jelenetet Szokratsz s Alkibiades kztt, mely jelenet maga egyrszt bizonytja hogy Szokratsznek semikppen nem volt testi kapcsolata Alkibiadesszal, msrszt az egsz mben mint Alkibiades "szeretje" van szmontartva, mely bizonytja a knyve elejn felvetett ttelt hogy az "eromenosz" sz, mely ma testi szerett takar, az korban mentort, nevelt jelentett.
Az alapos tanulmnyozs minden alapot megad arra hogy elhihessk hogy Alkibiades is valban az utna kvetkez szzadok rgalmnak esett ldozatul akkor mikor az Athnieknek a demokratia buksban s Athn risi veresgnek a tanulmnyozsban nagyon is szksgk volt bnbakra.
Alexandros (Nagy Sndor)
Annak ellenre hogy Alexandros (Nagy Sndor) esete egyike azoknak a keveseknek mikor az sszes trtnelmi forrs egyezik egymssal, vagyis sehol nincs utals arra hogy Alexandros homoszexulis lett volna, mgis a mai kztudatban ez a kp l a vilg egyik legnagyobb hadvezrrl. Ebben valsznleg nagy szerepet jtszhat az is hogy sok homoszexulis tartalm honlapon fellelhet a neve. Habr homoszexulis krkben j lehet emlegetni hogy Alexandros is ilyen hajlamai voltak, ez az llts egyrtelmen nem igaz.
lljon itt egy pr idzet ennek az lltsnak az igazolsra:
Plutarchos, Alexandros trtnetben (A12-es beszd), gy r:
"s Alexandros, mikor Philoxen, a partok kormnyzja azt rta neki hogy Iniban l egy fiatal fi, aki eddig nem ltott szpsggel rendelkezik, s krte hogy levlben rtestsk ha Alexandros azt akarja hogy neki ezt a fit elkldjk, ez utbbi rsban szigoran vlaszolt neki:
, te rosszabb minden embernl, gy ismersz engem mint aki valaha is belekeveredtem ilyen mocskos gyletekbe, hogy ilyen lvezetek felajnlsval hzelegj nekem?"
A trtnet folytatsa kemny, mert Alexandros az emltett vlasszal a parancsot is elkldte melynek rtelmben Philoxent kivgeztk eme levelrt.
Meg kell jegyezni hogy semmifle tudomnyos munkban soha senki nem lltotta azt hogy Alexandros homoszexulis lett volna, mg Siamakis r is az "Elfajzottak" c. knyvben azt rja hogy teljes bizonyosggal llthat hogy Alexandros nem volt homoszexulis, ez pedig nagy dolog attl a Siamakis rtl aki mindenkit az kri Hellszban homoszexulisnak mutat be, annyira hogy mr mr az ember ajkra jn a krds hogy akkor hogyan trtnt a faj tovbbvitele.
Plutarchos a fennt emltett knyvben egy olyan Alexandrost mutat be aki mindenfle lvezettl lehetleg tvol tartotta magt s nagyon mrtktart volt. A fennti llts, Alexandros szexulis lett illetleg valsznleg onnan eredhet hogy egyeseknek nehz megrteni hogyan rezhetett Alexandros oly mly bartsgot s szeretetet bartja Hephaestion irnt, pontosan gy mint Akhilleus Patroklos irnt.
Nagy Sndor soha nem vlasztotta el magt teljesen gyerekkori bartjtl. Jellegzetes a jelenet mikor Dareios anyja Hephaestion eltt hajol meg, majd miutn rjn tvedsre Nagy Sndor megnyugtatja mondvn "a bartom is n vagyok". Taln az egsz rgalomnak alapot az is adhat hogy amikor Hephaestion meghalt, Nagy Sndor reakcija nagyon ers volt, leromboltatta a monarchia vrbstyit a gysz jell, versenyeket rendezett az emlkre s bartja testt egy olyan nagy tzben gette el amilyet addig sosem ltott a monarchia.
Csak azok akik ezeket a tnyeket vizsgljk ppen azt felejtik el megemlteni, megvizsglni hogy ugyanez a Nagy Sndor mikor elvesztette szeretett lovt akkor emlkre egy egsz vrost pttetett. Ha egy l ennyit rhetett szmra akkor mennyit a gyerekkori jbartja?
Nagy Sndornak metafizikai megrzsei is voltak. Hephaestion elvesztsvel tulajdonkppen rrzett sajt hallra. Mkor bartja meghalt azt mondta:
"Meghalt Patroklos, mennyi ideig lhet vajon Akhilleusz?"
Bartja elvesztsrt viselt gysza tulajdonkppen sajt bcsja is volt a vilgi dolgoktl. s valban a tncosok s tornszok akiket azrt toborzott hogy Hephaestion emlkre rendezett versenyen s mulatsgon tncoljanak, tornsszanak, vgl sajt temetsn kelett rszt vegyenek.
Befejezsknt, s egybl ismtlsknt, a knyv clja nem az hogy bebizonytsa hogy nem ltezett homoszexualits az kri Grgorszgban. A knyv clja a rengeteg kri rsbl val idzet felsorolsval, hogy bebizonytsa a tnyt hogy az kri Grgorszgban a homoszexualits nagyon is elitlend cselekedet volt s maguk a homoszexulisok a trsadalom peremn ltek. Az a kapcsolat melyet egyes rk, kutatk trsadalmilag elfogadott homoszexulis kapcsolatnak mutatnak be, nem ms mint egy olyan jelleg nevelsi mdszer mely napjainkban mr nem rvnyes, amelynek sorn a fiatal fikat felntt vlsukig egy mentor, tancsad, tant vezette be az let relytelmeibe, s e tants csakis intellektulis szinten ltezett. Olyan esetekben mikor e kapcsolatot tllpvn, a tantk testi kapcsolatot ltestettek a tantvnyaikkal nagyon kemny trvnyek szabtk meg a bntetst, mely hossz idn keresztl maga a hallbntets volt.
Szerz: Virini gnes, mail
Copyright
|