Kt ht Toloban
Gyimesi Lszl 2004.11.23. 15:18
Az idn nyron kt hetet tltttnk Grgorszgnak egy – a magyar turistk, illetve utazsi irodk nagy rsze ltal – mltatlanul s indokolatlanul mellõztt rszn, a Peloponnszosz-flszigeten (A flsziget a Korinthoszi csatorna 1893-as megnyitst kvetõen tulajdonkppen szigetnek tekinthetõ, az elnevezs nyilvn hagyomnytiszteletbõl maradt meg).
Az nem volt ktsges, hogy autval utazunk, a szllst, azaz az ellts nlkli apartmant azonban a Dias-Zeus utazsi irodn keresztl foglaltuk le. Biztostst ktttnk, beszereztk azt a bizonyos E111-es igazolst, az authoz ktelezõ felelõssgbiztostst igazol zld krtyt, valamint vontatktelet, s tûzolt kszlket is tettnk a csomagtartba. A vrhatan kb. 1700 km-es tra val tekintettel, gy terveztk, hogy tkzben valahol (mr grg terleten) eltltnk egy jszakt.
Jnius 13-n este 9 krl, esõben indultunk, s 11 krl lptk t Tompnl a 179. kilomternl a magyar-szerb hatrt. A hatron pnzt vltottunk, 1 eurort 71 dinrt kaptunk. Mivel gy terveztk, hogy nem megynk vgig autplyn, hanem csak kb. 170 kilomtert, mindssze 10 eurort vettnk dinrt. A tankolst Szerbiban s Bulgriban bankkrtyval oldottuk meg, ezrt erre a clra nem kellett helyi valuta.
Az elsõ szerbiai vrosban, Szabadkn megkerestk az MV-kutat (melyekkel Bulgrit is bõsgesen ellttk), megtankoltunk, s irny az jszaka. A 95-s benzin Szerbiban 55,5 s 58,2 dinr kztti, ami 210 forint alatt van.
Miutn sikeresen lekzdttem egy kekeckedõ szerb rendõrt (azrt akart megbntetni 1500 dinrra, mintegy 5300 forintra, mert az egyik faluba vletlenl tvolsgi fnyszrval mentem be), a trkpen auttnak jellt E75-n mentem tovbb, a Srboban/Feketics-i lejratig. Itt eredetileg is le akartam menni, de ha nem gy lett volna, akkor sem mehettem volna tovbb, mert tpts miatt le volt zrva az autt jvidk fel vezetõ rsze. Innen Becsej, Zrenjanin s Pancsevo kvetkezett, thaladtam a smederevoi Duna-hidon, s ennl a vrosnl csatlakoztam a Belgrd-Nis autplyra. Az autplya kapujnl megkaptam a kis jegyet, aminek alapjn a plya elhagysa elõtt megllaptjk, hogy mennyit is kell fizetnem. (Az elõzetes itthoni informcik alapjn tudtam, hogy ez az sszeg 600 dinr lesz, ami kb. 11,7 Ft./km-nek felel meg. Autplya-dj fizetse cljbl mindenkppen dinrt kell vltani, mert euroval trtnõ fizets esetn 20% tvltsi illetket szmtanak fel.) Kb. 50 kilomter megttele utn az un. lapovoi MV-ktnl megtankoltam. J 100 kilomtert mg a plyn mentnk, majd jabb 120 km –t kvetõen a szerb-bolgr hatrra rtnk. Ekkor a 753. kilomternl voltunk, az ra reggel fl 9-et mutatott. Meglepõen hamar megtrtnt mindkt hatrtlps, a bolgrok a kocsim forgalmijra, a zld krtyra s az n jogsimra voltak kvncsiak, a szpsghiba csak a bolgr oldalon muszjbl fizetett sszesen 7 euro volt. A Szfiig tart kb. 60 kilomteres utat kvetõen a krgyûrûnek csfolt ktyurengetegen araszolgatva, kvetve a tblkat, elrtem a lekanyarods helyre, de itt kiderlt, hogy az utat pts miatt lezrtk. Emiatt a terelõutat jelzõ tblkat kvetve csak risi kerlõvel tudtam a grg hatr fel vezetõ utat elrni. Kzben az egyik szfiai MV-ktnl megtankoltam (a benzin ra itt 1,46 euro, 190 Ft. alatt van), s teleraktam a 10 literes tartalk kannmat is.
992 kilomternl, helyi idõ szerint hromnegyed 2 krl rtnk a bolgr-grg hatrra, Kulataba. A hatrtlps itt is gyorsan lezajlott, majd irny a szlls, a Thessalonikitl mintegy 40 kilomterre dlre levõ Methoni. Thessaloniki utn lerttunk egy 1,4 euros autplya-djat, majd az 1155. kilomternl dlutn 4 ra krl meg is rkeztnk Methoniba, az Agiannis Motelbe, ahol mr elõzetesen lektttek rsznkre egy szobt 25 eurort. A motelt elg bonyolult volt megtallni, de szmos tptst s telterelst lekzdve vglis sikerlt.
Msnap reggel 8-kor indultunk tovbb, szp, napos idõben. Egy darabig a tengerparton kanyargott az t, majd egy idõre elhagyta azt. Szmomra teljesen rendszertelenl, olyan helyen is, ahol nyoma sem volt autplynak, idõnknt fizetõ kapuk bukkantak fel, ahol esetenknt tbbnyire 1,4 euro volt a fizetsi ktelezettsg. Igaz, hogy nhny helyen, ahol ppen tpts folyt, a kapuk (vagy azok helye) elõtt ltalban egy „FREE PASS” tbla jelezte, hogy itt nem kell fizetni. Az autplyn a thivai lejratig mentnk, ahonnan a rvidebb ton ltszlag gyorsabban clhoz rhetnk, s a megteendõ utat is lervidthetjk (legalbbis ezt hittk). Ez az E962-es szm t valban rvidebb volt, s egy dimbes-dombos vidken t vezetett. A baj az volt, hogy gy tûnt, mintha az orszg sszes kamionja, dmperje, stb. itt adott volna randevt egymsnak. Lpsben lehetett haladni, a belthatatlan kanyarok miatt elõzsrõl sz sem lehetett, s radsul az emltett autk a legnagyobb jindulattal sem sorolhatk a krnyezetvdelmi szempontokat figyelembe vevõ jrmûvek kz. (Toloban az idegenvezetõ elmondta, hogy az dlõket szllt buszok is ezen az ton kzlekednek, hogy kikerljk az Athn krli forgalmi dugkat.) Nagynehezen keresztlvergõdtnk ezen a szakaszon is, s kb. 60 kilomterrel Korinthos elõtt visszatrtnk az autplyra. Jformn szre sem vettk, mikor haladtunk t a Korinthoszi csatorna felett, majd kvetkezett az utols kapu, ahol 1,5 euro volt a tarifa (ezen a szakaszon 25 Ft. felett volt az 1 kilomterre esõ autplya-dj). A fizets utn pr kilomterrel letrtnk a plyrl, majd Nafplio rintsvel dlutn fl 4 krl, 1713 kilomternl meg is rkeztnk Toloba, a Babis apartmanhzhoz.
A teleptett idegenvezetõ nem volt ugyan ott, de hagyott egy levelet, amiben dvzlt minket, lerta, hol talljuk a szobnkat s kellemes dlst kvnt. Nagyon jlesett ez a gesztus. Azt hittk, hogy busszal rkezõk mr a dlelõtti rkban megrkeztek, de mint ksõbb kiderlt, klnfle kssek s tszllsok miatt csak jfl elõtt rtek oda.
Pr sz Tolorl. Ez az dlõfalu az Argoliszi bl partjn, Nafplio vrostl 12 km-re van, dli irnyban. Tulajdonkppen egy hegyoldalon s a mellette 100-150 mternyi tengerparton terl el. Tolo kzlekedse klnsen rdekes, mi tbb, veszlyes. Egyetlen hosszanti utcja van, aminek fellett az autsokon kvl a gyalogosok is hasznljk, ugyanis jrda egyszerûen nem ltezik. Ezt az utct hivatalosan egyirnystottk, az ellenkezõ irny forgalom a szomszdos domboldalon, 10-15%-os emelkedõn halad. A gyakorlat azonban gy nz ki, hogy a motorosok tbbsge, s az autsok egy rsze a menetirnnyal szemben is kzlekedik, komoly balesetveszlyt okozva ezzel. gy ltszik, ez elfogadott dolog errefel, mert pl. kzvetlenl a tengerpartra is csak a „BEHAJTANI TILOS!” tbla mellett lehet autval lemenni. Az is tny, hogy az alatt a kt ht alatt, amg ott voltam, nem lttam balesetet.
Ezen a keskeny rszen van tovbb 2-3 szlloda, zlet, vagy apartmanhz, melyek kzl az utolsnak a lpcsõjt dagly esetn a tenger mossa. Ennek persze van egy nagy elõnye, kzel van a vz. Elsõsorban a domboldalon tbb magasabb kategrij szll is van, sajt medencvel. Szmomra a sajt medence nem tl csbt, mert uszodt otthon is tallok, ezrt nem kell a tengerpartra utazni.
A tengerpartot a kiktõ mellett (ahol a mi is laktunk) rendszeresen tisztn tartottk, a vz kristlytiszta volt. A vzi jrmûvek kztt voltak 1–2 szemlyes motoros halszbrkk, de nagyobb hajk is. Kln „csatorna” volt szmukra kijellve, ezrt mshol nyugodtan lehetett strandolni, szklni. A tengerfenk aprkavicsos, teht tornacipõ sem szksges. Ezzel szemben, ahogy megynk a partszakasz dli rsze fel, mintha fokozatosan egy ms vilgba kerlnnk. A tengerfenk egyre kavicsosabb, a vz s a part pedig egyre koszosabb. Tolotl nem messze nhny kisebb sziget van a tengerben, az egyikre mg egy kis kpolnt is ptettek, ahol idõnknt eskvõket tartanak. Ezek a szigetek nagyon festõiv teszik a toloi blt.
Vlemnyem szerint elsõsorban a szûk elhelyezs miatt Tolo elg zajos telepls. Az llandan rohangl, idegestõ hang kismotorok nemigen teszik lehetõv a nyugodt pihenst. Ha valaki jjel aludni akar, ht, voltam mr csendesebb helyen is Grgorszgban.
Az utakrl, kzlekedsrõl nhny szt.
A magyar szakaszon, az 5-s s az 54-es s 53-as utak minõsge jnak mondhat. Ahogy tvolodunk a magyar hatrtl az utak minõsge vltoz, olyanannyira, hogy pl. a Belgrd-Nis autplya sok kilomteren keresztl inkbb hasonlt egy magyarorszgi sokadrang tra, mint egy autplyra, aminek hasznlatrt fizetni is kell. Nis utn, egszen Szfiig szintn vltoz a minõsg, de gyakoribbak a nehezen jrhat szakaszok, elsõsorban az alagutak. A szfiai krgyûrû s a kivezetõ utak minõsge minõsthetetlen. Szfia utn kb. 20 kilomterrel kezdõdnek az tptsi munkk, majd ezek vgeztvel a grg hatr fel kzeledve egyre jobb az t. Grgorszgban az utak minõsge a minkhez hasonl, s ez vonatkozik a hegyi utakra is. Ami a hrom orszgban egysgesen rossz minõsgû, az a hidak s az utak illesztse. Mg nlunk a legtbb helyen jformn szre sem lehet venni, ha hdra hajtok, a grgknl ilyen esetben klnsen vigyzni kell, mert a nagy szintklnbsg mellett mg 5-10 centis hzag is van az t s a hd kztt. Szintn a grgknl jellemzõ, hogy az ltalam ltott szmtalan vasti tjrnl a sorompn kvl szinte mindegyik elõtt STOP-tbla van. Ezt a tblt nemcsak a keresztezõ vonat miatt ajnlatos figyelembe venni, hanem azrt is, mert az tjrk csapnival llapota miatt a futmû megkmlse cljbl amgyis csak nagyon lassan szabad rajtuk thajtani.
A grg utakon haladva soha nem lehet biztos az ember, milyen faluban van (mg grg betûkkel sincs mindig feltntetve), milyen messze van egy adott kzeli, vagy tvoli teleplstõl. Tbb helyen is elõfordult, hogy a tbla szerint egy vros pl. 40 km-re van, s 4-5 kilomter megttele utn ugyanennl a vrosnl ismt 40 km szerepelt.
gy ltszik, a grg teleplsek nvadsakor nem volt nagy fantzijuk az illetkeseknek. Nagyon sok azonos, vagy kzel azonos nevû telepls van az orszgban. Ennek tudhat be pl. az is, hogy lltlag volt olyan auts turista, aki Tolo helyett a szintn a Peloponnszoszon levõ Tholora ment. A kettõ kztt tbb, mint 150 km a tvolsg. Ebbõl az a tanulsg, hogy utazs elõtt clszerû tjkozdni, hogy a clpont az orszg melyik rszn van.
Norml ton autplya kzelben haladva akaratlanul is knnyen rfuthatunk az autplyra, mert nagyon sok helyen semmi sem jelzi, hogy az adott t felvisz az autplyra.
Elsõsorban az tptseknl, de ms helyeken is tallkozhatunk sebessgkorltoz tblkkal. Jellemzõ a kzlekedsi fegyelemre, hogy pl. egy 60 km-es tblnl az egsz sor stabil 110-el megy, fggetlenl attl, hogy norml trl, vagy autplyrl van-e sz. Egy ilyen kocsisorba bekerlve nekem sem volt ms vlasztsom, mint felvenni a kzs tempt (nem mintha szvesen dcgnk 60-al).
A tengerparti s a hegyvidki utakon igen sok parkol-kilthelyet ltestettek az utak mellett, viszont a parkolhelyet igen kevs helyen jelzi elõre tbla. A parkolk nagy rsze kanyarban van, emiatt forgalmasabb utakon eltart egy darabig, mire vissza lehet hajtani az tra.
A grgorszgi lakott teleplseken, vrosokban klnsen, legfõkppen pedig Athnban az autsok elsõszm „kzellensgei” (legalbbis szerintem a klfldieki) a motorosok. sszevissza cikznak a mozg s ll autk kztt, a forgalmi helyzethez kpest nagy sebessggel, nagy rszk buksisak nlkl. Tbbszr is elõfordult velem Athnban, hogy belenztem a tkrbe, motoros sehol, a kvetkezõ pillanatban mindkt oldalamon elzgott egy-egy, de olyan kzel, hogy taln csak centikre lehettek tõlem. Az egyik motoros csak gy tudta a velem val koccanst elkerlni, hogy menet kzben rtmaszkodott a motorhz-tetõmre s gy lkte el magt. A taxisok a nlunk megszokotthoz hasonl erõszakos stlusban vesznek rszt a forgalomban (akit nem rint, attl elnzst krek).
Aki megszokta az tlagos pesti forgalmat, annak forgalmi szempontbl nem lehet problma az athni cscsforgalom. A mr emltett motorosokon s taxisokon kvl a parkols okozhat nmi gondot. Rengeteg kisebb-nagyobb fizetõ parkol van (egy dlelõttre vagy dlutnra 4 euro krli rrt), amelyeket foghjtelkeken alaktottak ki. Ha nem ragaszkodik az ember pont a belvroshoz, norml parkolhelyet is lehet tallni. Egybknt elg kltsges dolog lehet szablytalanul parkolni, mert a rendõrk az ilyen kocsi rendszmtbljt leszerelik. A grg rendszmtblkat csak kt csavar tartja, ami kvlrõl knnyen kicsavarhat. Attl tartok, hogy a klfldi kocsikkal ilyet nem tesznek, mert pl. az n rendszmtblmat kvlrõl csak roncsolssal lehet leszedni, ehhez meg azt hiszem egyik orszg rendõrnek sincs joga. Az ms krds, hogy ms csatornkon keresztl (fõleg az EU-n bell) valsznûleg be tudjk hajtani az esedkes bntetst. (Mr idehaza olvastam, hogy Thesszalonikiben egy valsznûleg szablytalanul parkol magyar autsnak leszereltk a rendszmtbljt, amit csak 65 euro lefizetse s egy nagy csom macera utn kapott vissza.)
A flszigeten az kor nagyon sok ptszeti emlke tallhat, olyanok, amelyek nemzetkzi viszonylatban is egyedlllak. Gondolok itt tbbek kztt az kori olimpik sznhelyre, Mknre, az Epidavroszi sznhzra, vagy az kori Korinthos maradvnyaira. Az egyik knyvben olvastam, hogy Grgorszgot jrva ne romokat lssunk, hanem megsrlt pletek maradvnyaira tekintsnk. Vgigjrva szmos emlkhelyet elmondhat, hogy nehz ennek az ignynek eleget tenni. Tbbnyire csak pletmaradvnyokat ltni, sok helyen csak sejteni lehet, mi lehetett eredetileg az a nhny kõdarab. Ha nem lenne mellette lers, bizony nem nagyon lehetne kitallni, hogy minek a maradvnyai mellett llunk. Ezeken az satsi terleteken nhny ember lzeng, krlttk pedig sztszrva rengeteg oszlop- s falmaradvny. Az volt az rzsem, hogy Grgorszg nem tud mit kezdeni mltja trgyi emlkeivel. Olyan hatalmas mennyisgrõl van sz csak a flszigeten (s akkor mg nem is szltam az orszg tbbi rszrõl), hogy egyszerûen nem gyõzik emberrel, s valsznûleg pnzzel sem belthat idõn bell befejezni a restaurlsi munkkat. Lehet, hogy a legjobb az lenne, ha hagynnak mindent gy, ahogy van. Az kori emlkhelyek ltalban kt rszbõl llnak. Az egyik az satsi terlet, amit barna sznû „Archaelogical site” tblval jellnek, a msik rsz az satsi terleten bell levõ mzeum. Az egyik tiknyv szerint sok leletet Athnba, a kzponti mzeumokba vittek, a feltallsi helyen csak msolat lthat. Kivtel ez all Olympia, ahol kizrlag eredeti leletek lthatk. Csak valsznûsthetõ, hogy ebben nagy szerepe volt a telepls kiemelt nemzetkzi jelentõsgnek. Ms orszgok mûemlkeinl s ms turistaclpontjainl a fnykp s videofelvtelek ksztst csak megfelelõ sszeg, pl. 1 euro lefizetse utn engedlyeztk. A megtekintett mûtrgyak kpeit szabadon lehetett rgzteni, egyedl a vakuhasznlatot tiltottk. A belpõjegyek 3 s 12 euro kzttiek (nem olcsk), ezek az satsi terletre s a mzeumba egyarnt rvnyesek.
Nemcsak a tbb ezer ves mlt emlkeivel van tele a flsziget, hanem gynyrû tjakkal is. Elsõsorban a tengerpartok panormit lvezhetjk a vltozatos nyomvonalakon vezetett utakrl, de a hegyvidki tjak is sok szpsget tartogatnak.
Mielõtt a mûemlkekrõl esne sz, meg kell emlteni a nmet Heinrich Schliemann nevt. Az õ nevt elsõsorban a mai Trkorszg terletn fekvõ Trja feltrsa tette ismertt. Kevsb kztudott azonban, hogy a flsziget szmos kori mûemlkt is õ trta fel. A Trjval kapcsolatos trtnelmi (de lehet, hogy csak mitolgiai) esemnyek szorosan ktõdnek a flszigethez. Anlkl, hogy rszleteznm a tbb-kevsb ismerõs mitolgiai histrit, csak megemltem, hogy pl. a mknei vr egykor Agamemnon tulajdona volt, Menelaosz az innen kb. 100 km-re levõ Sprtban volt kirly, Prisz kirlyfi a hagyomny szerint a Sprttl dlre levõ Lakniai bl egyik kis szigetre, a mai Marathoniszire vitte Szp Helnt.
Kb. 25 km-re van Tolotl a flsziget s taln egsz Grgorszg legrgibb mûemlkegyttese Mknben. Az un. mknei vilg kzpontja volt, melynek magas szintû kultrja az idõszmtsunk elõtti XVI.-XII. szzadban a Fldkzi tenger mentn szleskrûen elterjedt. Krtra is ebben az idõszakban terjesztettk ki a grgk fennhatsgukat. Az akkori s sokig a ksõbbi korokra jellemzõen a legmagasabb pontjn, egy fontos szently, vagy palota az akropolisz lthat. (Ezek kzl is a legismertebb az athni Akropolisz.) Az i.e. XVI.-XIII. szzadban plt fellegvrat – amely egy 300 m magas dombon plt – eredetileg magas, 900 m. hossz fallal vettk krl. a jelenleg is lthat falak 10m krli magassgak s 2 m krli szlessgûek. A vr terletre a hres Oroszlnos kapun keresztl mentnk be. A kapu hrom, egyenknt kb. 10-12 tonns kõtmbbõl ll, melyek kztt nincs ktõanyag. A vron bell talltak olyan srokat is, melyek a trjai esemnyek elõtt mintegy 300 vvel (i.e. XVI. sz.) lt emberek maradvnyait rejtettk. A vr a korabeli hasonl ptmnyek minden jellemzõjt magn viselte: belsõ udvar, oszlopcsarnok, un. megaron (kirlyi trnterem), õrszoba, raktrak, mûhelyek, stb.
A kzelben megnztnk egy rdekes objektumot, Atreusz kincseshzt. Ez egy un. lkupolasr, amelyet gy ksztettek, hogy egy termszetes dombot kifrtak, majd kibleltk kõtmbkkel. gy alakult ki egy 14 m tmrõjû, 13 m belmagassg kpos ptmny. A temets utn az egszet lezrtk. Valsznûleg az idõk sorn kifosztottk, mert a rgszek semmit sem talltak benne.
Elhagyva Mknt, a szemkzti hegyre tekintve mintha egy fekvõ alakot ltnnk, a sisakjt, homlokt, szemt, orrt s a hast:
A hagyomny szerint ez Agamemnon, aki mg holtban is õrzi egykori vrt.
A flsziget tls feln fekvõ Olympit az athni olimpia miatt manapsg a szoksosnl tbb turista keresi fel. Ez a hely mr tezer vvel ezelõtt is lakott volt. Itt, a Kronosz (Zeusz apja) hegy lbnl llt Gaia (A Fldanya, Kronosz anyja) szentlye, amely a legõsibb kori szently volt. Tbb, Zeusszal kapcsolatos monda sznhelye ez a vidk. A sportversenyek a hagyomny szerint t krtai testvr vetlkedsvel kezdõdtek, a gyõztes jutalma a vadolajfa levelbõl ksztett koszor volt. lltlag a testvrek egyike, Hraklsz adta a versenyeknek az olimpia nevet s hatrozta el, hogy ettõl kezdve ngyvenknt rendezzk azokat meg. Ksõbb Zeusz tiszteletre is rendeztek versenyt Olympiban. Az elsõ versenyeket i.e. 776-ban rendeztk (az rsos feljegyzsek szerint), s ez az v lett a grg idõszmts kezdete is. I.e. 728-ig csak egyetlen szm volt, a stadionfuts. (1 stadion=192,27m.) Ezeken a versenyeken csak frfiak vehettek rszt. Kezdetben csak atltikai szmok szerepeltek a programban, a tbbi sportgra (atltika, kzdõsportok) ksõbb kerlt sor. Ezzel egyidejûleg a rsztvevõk szma is nvekedett, Olympia mr kicsinek bizonyult, ezrt a versenyek egy rszt Nemeban, Isztmoszban s Delfiben rendeztk. Az olimpik ngyvente ismtlõdtek, a hdt rmaiak tovbbvittk a grg hagyomnyokat. 393-ban Nagy Teodoziusz csszr betiltotta a pogny vallsokat, a Zeusz szentlyt s a krnyezõ pleteket leromboltatta, ezen kvl a termszeti csapsok is „rtettek egy lapttal”. Ez gyakorlatilag azt jelentette, hogy megszakadt az olimpiai jtkok ngyves ciklusa.
A 18. szzad vgtõl elsõsorban nmet s francia rgszek prbltk megtallni az kori olimpik helysznt. Az õk s utdaik munkjnak eredmnye az satsi terleten s a kzeli mzeumban lthat.
Az olimpiai jtkok feljtsra 1894-ben tett javaslatot Pierre de Couberten francia br. Kezdemnyezsre rendeztk meg 1896-ban Athnben az elsõ jkori olimpiai jtkokat. A br tiszteletre emlkoszlopot emeltek, melynek talapzatban vgakaratnak megfelelõen a szvt helyeztk el.
A 2004. vi, 28. olimpia hzigazdja 108 v utn ismt Athn.
A Tolobl Tripolin keresztl Olympiba vezetõ kb. 200 km-es t nagyon szp, tlnyoman hegyes vidken vezet. Emltsre mlt a Lagadia nevû falu, melynek hzait egy meredek domboldalra ptettk. Az t felõl gy ltszik, mintha egyms tetejre pltek volna a hzak. Az t kt oldaln megszmllhatatlan mhkaptr, de laki szerencsre nem hagytk el a kaptrak krnykt.
Az olympiai satsi terleten valamikor – mai kifejezssel lve – az olimpiai falu volt, frdõkkel, szllsokkal, ttermekkel, edzõtermekkel, szentlyekkel. Volt itt szlloda az elõkelõ vendgeknek, valamint tancskoz- s eredmnyhirdetõ terem. Mindezeken kvl itt volt a hres kori szobrsz, Pheidisz mûhelye is, s az i.e. 7. szzadban plt Hra-templom, amely Eurpa legrgibb ismert templomplete. E templom maradvnyai elõtt gyjtjk meg ngyvente a Nap fnyt egy homor tkrrel fkuszlva az olimpiai lngot. Br egyes pletrszek meglepõen j llapotban vannak, a tbbsgkn sajnos megltszik az eltelt idõ s az egyb krlmnyek hatsa. Az pletek mellett van a stadion, ahol a versenyeket tnylegesen lebonyoltottk.
Nem messze az satsoktl plt fel az olympiai mzeum. A ltnivalk rszletezse termszetesen nem fr bele egy ilyen lers keretei kz. Az satsok sorn elõkerlt hasznlati trgyak, szobortredkek, stb. rendezetten lthatk itt. A grg mzeumokra jellemzõen a tredkeket gy mutatjk be, hogy ltni lehet, hogy nzett ki valjban az adott trgy. Szintn jellemzõ a mzeumokra az aprlkos munkval kszlt makettek killtsa, amelyek azt mutatjk, hogy milyen lehetett fnykorban az idõ vasfoga ltal „megrgott” plet.
Athn kb. 150 km-re van Tolotl. Az t (autplyn, s/vagy norml orszgton) mindenkppen a Korintoszi csatorna valamelyik hdjn keresztl vezet. Mr az korban is rjttek arra, hogy ha tvgjk a szrazfld s a flsziget kztti mintegy 6 km hossz fldnyelvet, jelentõsen lervidthetik az Itlia s Athn kztti hajutat. Az ptkezst Nero idejben kezdtk el, s egy 3 km-es szakasszal el is kszltek. Hossz sznet utn, csak a 19. szzad vgn kezdtek jra hozz a magyar szrmazs Trr Istvn kezdemnyezsre. A megnyitsra 1893-ban kerlt sor. A csatorna szlessge (a vzszintnl 21-24 mter) s a vzmlysg (8-10 mter) miatt csak a kisebb hajk haladhatnak itt t, pontosabban vontatjk t azokat. A csatorna a hidakrl fantasztikus ltvnyt nyjt, emiatt a kpeslapok egyik kedvenc tmja.
A csatorna dli oldaln lthatk az kori Korinthos maradvnyai. A tbbezer ve lakott terlet fnykort az i.e 8-6 szzadban lte, amikor mint gazdag vrosllam tbb gyarmata is volt. Az egykori vros pleteibõl az agra (fõtr), az Apoll templom, a rmai sznhz (odeon) s a frdõk maradtak meg a leginkbb.
Szintn a dli oldalon van Iszthmia, ahol az olimpikat kvetõ msodik vekben rendeztek sportversenyeket. Itt vlasztottk meg i.e. 336-ban Nagy Sndort a perszk ellen kszlõ hadsereg fõvezrv.
Az autplyn j tempban egy flra alatt Athn kzelbe rtnk, mikzben ktoldalt az olimpiai elõkszleteket lttuk alagt- s vastpts formjban. Az autplya fokozatosan vrosi fõtvonalba ment t, kisebb-nagyobb dugkkal s rengeteg motorral. Az Akropolisz egyre kzelebbrõl ltszott, ideje volt parkolhelyet keresni. Nem akartam fizetõ parkolba menni, de szablytalan helyre sem. Az IKA (a grg trsadalombiztost) plete mellett sikerlt is helyet tallnom (mintha gyfl lennk), viszonylag kzel az Akropoliszhoz. Az idõ rvidsge miatt a vrosban az Akropoliszon kvl csak a parlament elõtti õrsgvltst akartuk megnzni.
A legtbb grg vrosnak volt akropolisza, ugyanis ezzel a nvvel illettk a vros legmagasabb pontjn felplt szently- vagy palotaegyttest. Mind kzl a leghresebb az athni Akropolisz, amely nemcsak Athn, hanem az egsz orszg jelkpeknt a vros kzepn, egy tbb, mint 150 m. magas, lapos szikln helyezkedik el. Legismertebb plete a Parthenon, amit sokak tudatban (tvesen) az Akropolisszal azonos. Eredetileg templomnak plt, Athn tiszteletre, i.e 447 s i.e. 438 kztt. A Parthenonon kvl az Akropoliszt szmos egykori sznhz, szently s oltr maradvnyai alkotjk. Az Athnrõl szl tiknyvek kimertõ rszletessggel foglalkoznak az Akropoliszt alkot pletek trtnetvel, a ltnivalk lersval. Ezt most mellõznm, annl is inkbb, mert ezen a nhny oldalon nem tiknyvet szndkoztam rni, hanem elsõsorban a sajt tapasztalataimrl s lmnyekrõl.
Ezrt csak egy olyan athni nevezetessget emltek mg, amihez hasonl vilgviszonylatban is viszonylag kevs van. Ez pedig a Syndagma tren, a parlament plete elõtti õrsgvlts. Nemcsak maga a ceremnia rdekes, hanem az õrk ruhja sem mindennapi. Jellegzetessge a pomponos papucs, a vastag gyapjharisnya, a tbbrtegû szoknycska s a lfarkas sapka. Ehhez hasonl npviseletet hordtak a 19. szzadban Peloponnszoszon. A dszõrsg szokst uralkodsa idejn a bajor Otto vezette be. A vlts minden egsz rban, a helycsere flrnknt trtnik, az v minden napjn. rdekes koreogrfija van az õrsgvltsnak. Azt mondjk, hogy a grgktõl kiss tvol llnak ezek a lass mozdulatok, de nyilvn a hagyomnytisztelet s az idegenforgalom „rvei” erõsebbek voltak. Mellkelek az õrsgvlts egy jellegzetes momentumrl kszlt kpet.
Nemea Tolotl szakra, kb. 60 km-re van. Az tiknyvek nem nagyon foglalkoznak vele, pedig itt is felfedezhetnk olyan rdekessgeket, amik mshol nem lthat. Az egyik nevezetessge ennek a helynek a Zeusz-szently, melybõl mra mr csak az oszlopok maradtak meg. Emltsre mlt mg egy frdõ maradvnya is. Ebben megtallhat volt minden olyan helyisg, ami egy mai frdõnek is tartozka az ltzõktõl a zuhanyozkig. Mint korbban mr sz volt rla, itt is rendeztek olimpiai versenyeket. Az satsi terlettõl 2-300 mterre terl el az egykori stadion. A helyi mzeumban egyebek mellett rdekes filmet lttunk arrl, hogyan mûkdtt a futk korabeli rajtgpe. rdekes „killtsi trgy” egy tbbezer vvel ezelõtt lt, s 70-80 ves korban meghalt nõ csontvza, akirõl az utkor orvosai megllaptottk, hogy csontritkulsban szenvedett.
Tolotl mindssze 12 km-re van Nafplio vrosa. A vros hatrban egy tbla hirdeti, hogy ez a vros volt a grg llam elsõ fõvrosa. Flrertsek elkerlse vgett ez azt jelenti, hogy a szabadsgharc utn 1829 s 1834 kztt volt az j grg llam fõvrosa. Feltehetõen azrt rdemelte ki ezt a cmet, mert mr a kora kzpkortl jelentõs szerepet jtszott a grg trtnelemben, tbbek kztt, mint pspki szkhely. A bajor Otto 1834-ben, mikor az orszg kirlya lett, Athnt vlasztotta fõvrosnak. Nafplio egy szp s tiszta kisvros, ami emellett mg nagyon szp termszeti krnyezettel is rendelkezik. A keskeny vrosi utccskk egy kicsit Szentendrt idzik. A vros szln lthatk a mknei vrral nagyjbl egy idõben plt Tirnsz maradvnyai. Kzeledve a vroshoz, messzirõl ltszik egy domb, tetejn egy erõdtmnnyel. Ez a Palamidi domb, mely a nevt az kor hres feltalljrl. Palamdszrõl kapta. A ma lthat fellegvrat egy frank erõd alapjaira a velenceiek ptettk fel. Autval egszen a vrkapuig fel lehet menni. A kaputl a vron bell tbbfel is el lehet stlgatni, de aki erre sznja magt, sok lpcsõ megmszsra kszljn fel. Mindenrt krptol azonban az a csodlatos panorma, ami a ltogat el trul a vr majd minden pontjrl. Attl fgg, merre nznk, hol a tengert, hol a nyzsgõ vrost lthatjuk madrtvlatbl.
Epidavrosz Tolotl keletre, kb.25-30 km-re van. A vroska egyik nevezetessge az Aszklpiosz szently (melybõl ma mr nem sok ltszik), ami mint ilyen, az kori grg orvosls egyik kzpontja volt. Aszklpiosz szent llata a kgy volt, amelynek kpe botra tekerõdõ vltozatban manapsg is megtallhat minden gygyszertrban, illetve a mentõautk oldaln. Modern kifejezssel lve a gygyts logojnak is lehet nevezni ezt a szimblumot. Az Aszklpiosz tiszteletre rendezett nnepsgek cljra plt a hres kr alak sznhz, mely egyrszt arrl nevezetes, hogy taln vilgviszonylatban a legrgibb a ma is mûkdõ szabadtri sznhzak kzl, msrszt arrl, hogy az akusztikja klnlegesen j.
Az kori emlkek bejrsn kvl a krnyk egyb rdekessgeket is knl. Itt most rviden a Barbecue-party nevû programrl rnk nhny szt. Az Eros nevû kis motoros brkn indultunk egy nemzetkzi trsasggal az bl nyugati partja fel. Az t elsõ llomsa egy elhagyott kis bl volt, ahol egy kis frdõzst is be lehetett iktatni. Menet kzben jellegzetes grg zene szlt, kzben a hajskapitny felesge csodlatos angol kiejtssel mondta el a kirnduls programjt. J egyrs utat kvetõen rkeztnk meg az blbe, ami ppen akkor nem volt nptelen, mert egy riember napozst zavartuk meg. rdekes volt ltni, hogy kt ki a haj, milyen sszeszokott volt a legnysg (aminek egyik tagja jval 60 v felett volt). A hajsok a kiktsi mûveletbe valsznûleg belekalkulltk, hogy a turistk nem nagyestlyiben s szmokingban vesznek rszt a kirndulson, mert eleve gy ktttek ki, hogy a partra csak kb. 40 centis vzbe gzolva lehetett kimenni. A vz egy kicsit hidegebb volt, mint Toloban, de a tisztasgra itt sem lehetett panasz. Szokatlan volt, hogy egy hajbl lehetett beugrani a tengerbe. A tengerfenk homokos volt, taln emiatt nem lttam semmilyen halat, vagy ms vzi lõlnyt a vz al tekintve. Kiszkltuk magunkat, majd induls tovbb. Kzben nagyon finom, hideg dinnyeszeletekkel knltak. Az idõ kezdett rosszabbra fordulni, a szl s a hullmzs megerõsdtt, ennek kvetkeztben a hajt is vltozatosabb vlt. A haj beszott egy blbe, kikttt, s mi meglepetssel vettk szre, hogy a Toloval szembeni „ktpp” sziget tloldaln vagyunk, egy kis szigeten. Idõegyeztets utn elindultunk a sziget teteje fel, ahol egy rgi (nem kori, annl fiatalabb) kolostor maradvnyai voltak. Egy kis kapaszkods utn felrtnk a tetõre, ahonnan a krnyk panormjban gynyrkdhettnk, sõt mg Tolo magasabban fekvõ rszeit is lthattuk. Kzben a magasbl lttuk, hogy a hajn s krnykn nagy a srgs-forgs: a hajn slt a rablhs, kinn a parton meg az tkezs elõkszleteit vgeztk. Mire lertnk, mr vrt a tlca a hssal (szuflaki), a grgsaltval (tzatziki), krumplival s 1-1 pohr vrs vagy fehrborral, melynek pohart aztn tbbszr is utna kellett tlteni. Ott a parton, a kveken lve fogyasztottuk el az igazn finom telt, mikzben flszemmel arra figyeltnk, nehogy az idõkzben jcskn feltmadt szl elfjjon mindent a tlcrl s mellõlnk a kvekrõl. A hajsok nem voltak ilyen szerencssek, mert a kikttt haj elszabadult, s csak nagynehezen tudtk ismt a parthoz rgzteni. A szl mellett esni is kezdett. rdekes (s szmomra nagyon szimpatikus) mdon senki sem kezdett idegeskedni a krlmnyek miatt, a hangulat igazn nagyon j volt, s ez egszen biztosan nem az elfogyasztott bormennyisg hatsa miatt volt. Br mg majdnem egy ra volt a hivatalos visszaindulsig, az idõjrs miatt pakolni kellett. A szemlyzet a vendgek hathats segtsgvel sszecsomagolt s felvitt a hajra mindent. Mi mg egy bcspillantst vetettnk egy, a szigeten lak, dinnyehjat majszol nyuszira, felszlltunk a hajra s irny Tolo. tkzben – br mg hullmzott rendesen – az idõ egyre jobb lett, az esõ elllt. Mielõtt kiktttnk volna, megkerltk a Toloi blben levõ kis szigetet.
Jnius 29-n letelt a kt ht, gy reggel 7 krl elindultunk hazafel. Visszafel Korinthosig norml ton mentnk, majd innen kezdve az autplyn. Nem a korbban emltett E962 ton, hanem vgig az autplyn, ami Athn klvrosn keresztl halad. Szerencsre nem volt klnsebb fennakads, gyhogy 640 km megttele s sszessgben 10,4 euro autplyadj megfizetse utn fl 3 krl Thessalonikibe rtnk, illetve csak thaladtunk a vros szln. Meglls csak a hatron volt 4 rakor. A vrt 7 euros bolgr sarc helyett „csak” tt kellett fizetni, ami miatt persze nem reklamltam. 45 perces procedura utn mentnk tovbb Szfia irnyba. Az idõjrs egyre rosszabb lett, s egy Kresna nevû falunl kitrt az gihbor. A kzelben s tvolban villmok cikztak, eleredt az esõ is. Szfihoz kzeledve az idõ kitisztult, csak az 50 s 60 kilomteres tblkra kellett figyelni. Klnsen Blagoevgrad krnykt szlltk meg sebessgmrõ kszlkeikkel a rendõrk. A szembejvõ autsok villogssal jeleztk a „veszlyt”. Egy helyi auts nem volt elgg figyelmes, õt ki is emeltk a sorbl, miutn vagy 80-al megelõztt. Az eredeti terveink szerint tkzben a Szfia melletti Szimona panziban tltnk egy jszakt. Este 8 krl rtnk Szfiba, 930 kilomternl. Nem reztem magamat fradtnak, ezrt gy dntttem, hogy indulok tovbb hazafel. Egy rval ksõbb 984 kilomternl a bolgr-szerb hatron, Kalotinnl voltunk. Itt a szerb oldalon vagy 1 rt kellett sorba llni, mert rengeteg szerb aut volt elõttnk. Mg ezeket az autkat a hatrõrk s a vmosok vgigkopogtattk, az lseket kiszedtk (õk tudjk, mit kerestek), nekem csak egy pillantst vetettek a csomagtartba s mehettem tovbb. A hatr szerb oldaln dinrt kellett vennem az autplyadj kifizetsre. Tbb helyen is volt erre md, de vigyzat, mert a szerb vmos ltal javasolt helyen 10-15% illetket akartak szmolni. Az rfolyam 71,6 dinr/euro volt, amit a hatrnl levõ banknl meg is kaptam. n 20 eurort vettem dinrt, ez az odatrl maradt 110 dinrral egytt elegendõ az autplyadjakra, a maradkot meg majd eltankolom Szabadkn. A hatrtl Nisig ltalban elviselhetõ minõsgû volt az t, de az alagutak tfellete olyan thoz volt hasonlatos, amelyet elõzõleg vgigbombztak. Egyik-msik alagtban szinte nappali fny volt, ami nagyon j akkor, ha kinn is vilgos van. jszaka azonban vigyzni kell a hirtelen fnyvltozs miatt. Az autplya kezdett este 11 krl rtem el. Itt egy benzinkt parkoljban meglltunk egy kis tkezsre, ekkor szrevettem, hogy a bal hts gumi laposabb, mint a tbbi. Megvizsglva kiderlt, hogy egy szeget szedtem ssze valahol tkzben, de hla a tmlõnlkli guminak, nem eresztett le robbansszerûen. Mindenkppen ki kellett cserlni, gy nem volt mit tenni, knytelen voltam kipakolni a teljes csomagtartt, hogy hozzfrjek a ptkerkhez. Kerkcsere utn induls tovbb, erre kiderlt, hogy nem vilgt az egyik izz. Gyors izzcsere, induls tovbb, mg 1231 km-nl, a 790 dinr autplyadj kifizetse utn helyi idõ szerint jjel 2-kor Belgrdba rtnk. Megkerestk az jvidk fel vezetõ kb. 70 kilomteres utat, ami egy darabig autplya volt, utna auttba ment t, vgl itt normlnak szmt, de magyar szemmel rossz minõsgû t lett belõle. Mindezrt 300 dinrt (kb. 1100 Ft.) kellett fizetni, ami akkor enyhn szlva tisztessgtelen dolognak tûnt. Ezt mlta alul az jvidk-Szabadka kztti kb. 100 kilomteres t tdja, ami szintn 300 dinr volt. (Nem akarom minõsteni azt, hogy egy kimondottan rossz minõsgû trt s egy norml minõsgû trt ennyit kvetelnek (egyltaln pnzt krnek rte), de az n fogalmaim szerint ez a lops kategrijba tartozik). rdekes, hogy ugyanezrt az tszakaszrt odafel menet nem kellett fizetni, nem is volt bd. Lehet, hogy a tudatlansgom ldozata voltam?
Szabadkn eltankoltam a maradk dinrokat, majd Tompnl reggel negyed 6-kor az 1538. kilomternl percek alatt tlptk a hatrt. Mr ledezett az orszg, emiatt lassabban tudtunk haladni, ennek ellenre az egyhuzamban levezetett 1718, sszessgben 4573 megtett kilomter utn reggel 8-kor hazarkeztnk.
Gyimesi Lszl
|